Ny flyvelederstrejke på vej i Frankrig

5

flyveledereANDEN GANG: De franske flyveledere har meddelt, at de går i strejke fra i morgen og i fire dage. Det er anden gang på to måneder. Ryanair har allerede protesteret til den franske regering.

Netop som den europæiske ferietrafik sætter i gang for alvor, har French Air Traffic Control meddelt, at de agter at afvikle endnu en strejke fra tirsdag til og med torsdag i denne uge.

Det har ifølge Ryanair fået den franske regering til bede flyselskaberne om at skære 40 procent ned i deres trafik i denne uge, hvilket vil betyde tusindvis af aflysninger.

Som følge heraf har direktør Kenny Jacobs fra Ryanair – som den første, andre er formentlig enige – udsendt følgende: ”Det er anden gang på to måneder, at de franske flyveledere lukker skyerne over Europa og slår rejseplanerne i stykker for millioner af passagerer. Tidspunktet er valgt for at gøre mest muligt skade, fordi det rammer skoleferiens start i mange lande, og der ikke er plads til at ændre til andre fly i ugen efter. De er for længst udsolgt.

Det er nu på tide, at den franske regering og EU når frem til, hvordan man kan undgå, at så mange mennesker skal have deres ferie slået itu på grund af franske flyveledere igen, igen.”

Indtil nu har kun Ryanair reageret på det franske strejkevarsel.

5 KOMMENTARER

  1. Naturligvis er der ingen selskaber der ønsker en strejke, men omvendt må Ryanair snart lære at acceptere andres spilleregler. At de klynker på passagerernes vegne er komisk – penge er det eneste de tænker på.

  2. Jeg er helt uenig med din kommentar om Ryanair, Insider. Jeg vil tro at Franske flygeledere er GODT BETALT, som flygeledere i de vestlige land vanligvis er – og sikkert sammenlignet med lønnsnivået i Frankrike! Så dette burde være helt unødvendig – GRÅDIGHET.
    Det er en ukultur der ute for tiden – godt betalte ansatte “skviser arbeidsgiverne” når de vet at det “skader mest”. Se på Flygerne / Pilots, i LH – de er blandt de best betalte lønnsmotakere i Tyskland, og med de beste avtalene – og like vel så streiker de!! For bla. å beholde en pensjonsalder fra 55 år og høy lønn i pensjonsalderen. Og ikke bare for de “eldre”, som har inngått avtalen for lenge siden, men for nyutdannede flygere også – som enda ikke har begynt.
    Skal LH være konkurransedyktige med “morgendagens flyselskap”, så må man legge opp til lengre arbeidstid – å gå av med Pensjon når du er 55 år tilhører “fortiden”, hvor flyselskapene kunne legge på prisene for å dekke inn kravene fra de ansatte.
    Dette var jo et av de største problemene til SAS, inntil ledelsen matte “sette hardt mot hardt” – og truet med å legge ned hele selskapet!! – Som hadde vært veldig trist – for jeg liker SAS.
    Det Ryanair sier er VIKTIG Å LYTTE TIL – det er passasjerene som til slutt bestemmer hvem de vil fly med – og da nytter det ikke å ligge med priser langt over konkurrentene.
    Så – Franske Flygeledere – og LH pilots – GET BACK TO WORK!!

  3. Tom Christiansen. Faktum er, at du ikke ved, hvorfor flyvelederne eller LH piloterne for den sags skyld strejker. Hvis du skal udtale dig så bramfrit, er du nødt til at have fakta i orden. Det er ikke nok at tro, at franske flyveledere er velbetalte.

    Lufthansas piloternes strejker er af pressen blevet opblæst til at være et spørgsmål om 55 års pensionsalder….. Det siger sig selv, at ingen kan høste sympati på den front. Sandheden er imidlertid, at LH piloterne har strejket for at forhindre “wild west” med outsourcing, fyringerne uafhængigt af senioritet osv.

    Paradoksalt, at folk udenfor luftfart har den ensidige opfattelse, at folk i luftfart er overbetalte fantaster, og at strejker alle er udtryk for, at man lever på en fjern planet.

  4. Tom Christiansen; det er søreme seriøst at du udtaler dig om at de franske flyveledere er grådige fordi de er velbetalte og strejker. Du aner jo ikke hvad du taler om.

    EU har besluttet at effektiviteten i det fælleseuropæiske luftrum (single European sky) skal tæt på fordobles mens omkostningerne skal halveres. Dette betyder at der bliver nedlagt stillinger, samt at flysikkerheden kan komme i fare. Den forkromede EU plan er at færre flyveledere skal håndtere mange flere flyvninger i et i forvejen meget travlt og komplekst luftrum over central Europa. Jeg kan som kollega godt forstå deres frustrationer. I Frankrig har de en anden strejkementalitet end den vi har herhjemme, og man kan altid diskutere timingen af strejker, men at nedgøre de franske flyveledere og kalde dem grådige, uden at ane hvad du taler om er sgu for lavt. Det mindste du kunne gøre var at sætte dig ind i tingene før du kommenterer….

  5. Det fakum,at franske flyveledere kan holde tusindevis af uskyldige asserer som gidsler – hvilket det er havd de gør – bunder i det fjollede, at hvert land i Europa insisterer paa egen flyveledelse i eget luftrum.

    Det skal selvfølgelig centraliseres og flyveledere ansættes som tjenestemænd uden strejkeret. USA er et godt eksempel.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn