Norwegian overvejer udfasning

norwegian boeing b787 dreamliner victor borgeLUFTFART: Norwegian kan ikke blive klog på den norske regering og overvejer at flytte ruter til udlandet. EU vil mægle mellem USA og Norwegian, der har fået berømt dansker på halen af sin nyeste Dreamliner.

Den norske regering skaber usikkerhed for luftfart, mener Norwegian og henviser, ifølge hjemmesiden e24.no, til, at den norske regering støtter tredje runway i den norske hovedlufthavn, Oslo Gardermoen, men samtidig i juni indførte passagerafgift for at begrænse flytrafikken.

”Hvad vil den norske regering? Det har vi svært ved at se,” siger Anne Sissel Skånvik, kommunikationsdirektør i Norwegian. Koncernchef, Bjørn Kjos, sagde tidligere på måneden, at der ikke vil være behov for en tredje runway på Gardermoen, hvis passagerafgiften fastholdes og SAS har signaleret, at man pga. den norske passagerafgift overvejer at droppe langruter fra Norge.

Norwegians Anne Sissel Skånvik efterlyser svar på, om den norske regering ønsker mere eller mindre flytrafik. ”Med et klart svar er det nemmere at beslutte, om vi skal åbne eller lukke ruter fra Oslo og andre norske lufthavne. Eller om vi skal åbne andre steder,” siger hun.

Norwegian har i to år søgt permanent flyvetilladelse fra Europa til USA, hvilket er blevet forhalet af USAs transportministerium, DOT, – bl.a. under indflydelse fra Nordamerikas største flyselskaber og fagforening for piloter, ALPA, der mener, at Norwegian regelshopper og laver social dumping. Også præsidentkandidaterne Hilary Clinton og Donald Trump er imod.

I går oplyste EU-kommissionen, at den vil prøve at mægle mellem DOT og Norwegian, der bl.a. ønsker permanent flytilladelse fra USA med sit irske datterselskab, Norwegian Air International. Norwegian flyver til USA, men på norsk flyvetilladelse. Men Norge er ikke medlem af EU, modsat Irland.

Norwegian har i øvrigt netop fået sin 11. Boeing B787 Dreamliner. Hér prydes halen af stor dansk personlighed, entertaineren og humoristen Victor Borge. Norwegian har foreløbig otte B787-8 og tre af den større B787-9. Flyene opererer mellem Europa og USA og Caribien samt mellem Skandinavien og Bangkok.

Inden for fire år vil Norwegian næsten firedoble sin langdistanceflåde til 42 Dreamliners, hvilket vil medføre nye ruter fra bl.a. København, oplyser selskabet. I dag har Norwegian ni Dreamliner-ruter fra København, otte til USA og en til Bangkok.