Norwegian overvejer udfasning

3

norwegian boeing b787 dreamliner victor borgeLUFTFART: Norwegian kan ikke blive klog på den norske regering og overvejer at flytte ruter til udlandet. EU vil mægle mellem USA og Norwegian, der har fået berømt dansker på halen af sin nyeste Dreamliner.

Den norske regering skaber usikkerhed for luftfart, mener Norwegian og henviser, ifølge hjemmesiden e24.no, til, at den norske regering støtter tredje runway i den norske hovedlufthavn, Oslo Gardermoen, men samtidig i juni indførte passagerafgift for at begrænse flytrafikken.

”Hvad vil den norske regering? Det har vi svært ved at se,” siger Anne Sissel Skånvik, kommunikationsdirektør i Norwegian. Koncernchef, Bjørn Kjos, sagde tidligere på måneden, at der ikke vil være behov for en tredje runway på Gardermoen, hvis passagerafgiften fastholdes og SAS har signaleret, at man pga. den norske passagerafgift overvejer at droppe langruter fra Norge.

Norwegians Anne Sissel Skånvik efterlyser svar på, om den norske regering ønsker mere eller mindre flytrafik. ”Med et klart svar er det nemmere at beslutte, om vi skal åbne eller lukke ruter fra Oslo og andre norske lufthavne. Eller om vi skal åbne andre steder,” siger hun.

Norwegian har i to år søgt permanent flyvetilladelse fra Europa til USA, hvilket er blevet forhalet af USAs transportministerium, DOT, – bl.a. under indflydelse fra Nordamerikas største flyselskaber og fagforening for piloter, ALPA, der mener, at Norwegian regelshopper og laver social dumping. Også præsidentkandidaterne Hilary Clinton og Donald Trump er imod.

I går oplyste EU-kommissionen, at den vil prøve at mægle mellem DOT og Norwegian, der bl.a. ønsker permanent flytilladelse fra USA med sit irske datterselskab, Norwegian Air International. Norwegian flyver til USA, men på norsk flyvetilladelse. Men Norge er ikke medlem af EU, modsat Irland.

Norwegian har i øvrigt netop fået sin 11. Boeing B787 Dreamliner. Hér prydes halen af stor dansk personlighed, entertaineren og humoristen Victor Borge. Norwegian har foreløbig otte B787-8 og tre af den større B787-9. Flyene opererer mellem Europa og USA og Caribien samt mellem Skandinavien og Bangkok.

Inden for fire år vil Norwegian næsten firedoble sin langdistanceflåde til 42 Dreamliners, hvilket vil medføre nye ruter fra bl.a. København, oplyser selskabet. I dag har Norwegian ni Dreamliner-ruter fra København, otte til USA og en til Bangkok.

3 KOMMENTARER

  1. Passagerafgifter er blandt det mest ubegavede man kan gøre, hvis man ønsker vækst og udvikling.
    Hvis man tror det gør en forskel hvad angår co2 udslip på globalt niveau har man virkelig ikke sat sig ind i co2 / drivhusgas problematiken. Passagerafgifter er en typisk populistisk handling som ikke gør nogen miljømæssig forskel, men som rammer både flybranchen og turist branchen hårdt. for ikke at nævne erhvervslivet som helhed. Tilsyneladende har Sverige også tænkt sig at inføre en passager afgift. Dette er endnu et eksempel på en helt inkompetent regering. Ingen steder hvor man har indført passagerafgift har det medført noget som helst positivt, heller ikke flere penge til statskassen.

    • Populisme er at gøre noget, der kan skaffe hurtig popularitet og du må lige forklare, hos hvem andre end de politiske beslutningstagere at passagerafgifter og dermed højere billetpriser skaber popularitet.

      Ingen.

      Passagerafgifter er en skat regeringer indfører for at få likviditet. Intet andet. Du har dog ret i at de intet har med CO2 at gøre. Det er sådan noget DJØF’ere finder på og griner af i frokostpausen, for de ved naturligvis godt at det er en forbandet løgn, men det giver brownie points hos de politiske chefer.

      • Det der er populistisk ved at indføre passager afgifter er, at det er lykkedes for visse politikere at bilde folk der ikke har sat sig ind i problematiken omkring drivhusgasser, det er de fleste mennesker,ind at det er voldsomt godt for miljøet at indføre denne afgift.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn