Norwegian i bonus-krig med SAS

5

oslo lufthavn norwegian og sasFLYSELSKABER: SAS’ største forretningsområde er norsk indenrigs – og i Norge er der udbrudt kamp om passagererne med hovedkonkurrenten, Norwegian. For mens SAS har beskåret sine bonuspoint, har Norwegian, der har tabt markedsandele, fordoblet sine. ”Norwegian må være desperat,” siger SAS.

Norwegian har tabt markedsandele til SAS på norsk indenrigs – og for at skaffe passagererne tilbage, fordobler Norwegian i Norge nu bonuspoint på typisk de dyreste billetter fra 10 pct. af billetprisen til 20 pct. Forhøjelsen gælder også på selskabets oversøiske ruter ud af Norge.

Den norske avis Aftenposten skriver som eksempel, at en fuldpris returbillet mellem Oslo og nordnorske Tromsø koster 4.000 norske kr. Her giver Norwegian nu 600 kr. tilbage i bonuspoint – mens en billet med selskabet til New York på 10.000 kr. udløser 2.000 kr. i bonus.

Norwegians informationschef, Lasse Sandaker-Nielsen, bekræfter, at årsagen til forhøjelsen af bonuspoint er at tiltrække flere rejsende og flere bonusmedlemmer.

Hos konkurrenterne i SAS ser man Norwegians bonusjustering som rabat til rejsende på de dyreste billetter.

”De må være desperate. At tilbyde 20 pct. rabat er en underlig måde at drive forretning på,” siger chef for SAS Euro Bonus, Nils Lindhe.

Ifølge avisen er den største bonusrabat hos Norwegian op til 800 kr. på norsk indenrigs. Norwegian, hvis bonusprogram hedder Norwegian Reward, tabte bl.a. passagerer i marts i år under den 11 dage lange konflikt med de kabineansatte i Skandinavien. Strejken ramte over 200.000 passagerer og kostede Norwegian 350 mio. norske kr.

SAS har omvendt for nylig reduceret muligheden for at tjene bonuspoint. SAS har bl.a. hentet mange forretningsrejsende fra Norwegian.

Ved præsentation af ny SAS-lounge i Oslo Lufthavn i maj sidste år, fortalte SAS til standby.dk, at norsk indenrigs samlet er SAS’ største forretningsområde, i alt flyver 25 pct. af alle SAS-passagerer på norsk indenrigs. SAS har 16 indenrigsruter i Norge.

Af SAS 10 mio. årlige passagerer i Norge flyver 6 mio. på SAS indenrigsruter. SAS har 60 pct. af det norske marked for indenrigsflyvning, resten sidder primært Norwegian på.

40 pct. af samtlige SAS’ billetter bliver købt i Norge, 25 pct. i Sverige, 15 pct. i Danmark, resten sælges på SAS’ øvrige markeder i og udenfor Europa.

I alt har SAS i dag ca. 4 mio. EuroBonus-medlemmer, heraf en mio. i Norge. I snit får SAS dagligt over 1.500 nye bonus-medlemmer.

5 KOMMENTARER

  1. Ikke en kommentar til artiklen som helhed men en kommentar til oplysningen omkring andelen af købte billetter i SAS – og dermed også rejsende.
    Vore norske venner står for 50 % af rejsende med SAS – målt kun på rejsende fra Norge, Sverige og Danmark. Sverige står fo ca 30 % og Danmark for ca 20 %.

    Så undrer det mig at nordmændene accepterer den TOTALE svenske dominans indenfor SAS.

    Lad mig blot nævne et par eksempler:

    SAS hovedkvarter ligger i Stockholm – antallet at bestyrelses medlemmer er helt klart i svensk favør – alle større stillinger er besatte af svenskere – da den for nyligt besatte HR Head stilling skulle besættes var kravet skræddersyet til at skulle besættes af en svensk kvinde – nye oversøiske ruter kommer til at udgå fra Arlanda (bare vent og se) – alle 90 % af alle artikler i Scandinavian Traveller er skrevet af svenskere og om alt hvad der har tilknytning til Sverige.

    Som der står i Arlanda: “Welcome to the capital of Scandinavia” – kunne man også skrive på SAS hovedkvarter: “Welcome to Swedish Airline System (SAS)”.

    Der er noget om: “Ola Nordmand” og “Die dumme Dänen”. – sørgerligt men sandt.

    Derfor undrer det mig af Norwegian ikke har større dominans i Norge – men det er så også det de vil råde bod på nu.

    • Du har helt rett. SAS Norge har i alle gått best. Men Norge har ingen innflytelse. Alt bestemmes i Sverige, og hovedflyplassen ligger i Danmark. EN langrute fra Norge på 60 år. Dette er mye av grunnen til det var fritt fram for Norwegian. Ikke bare har de opprettet ruter fra Oslo til omtrent alle land i Europa men foreløpig også hele 7 long haul ruter! –SAS har hatt en usedvanlig dårlig og klossete ledelse. Nå betaler de prisen.

  2. Bland aktieägarna (de som har 0,2% aktier eller mer) är Sverige störst med 36,4%, Danmark 15,7% och Norge 14,3%. Då är det inte konstigt att huvudkontoret ligger i Sverige.

    Norska Statoil har sitt huvudkontor i Stavanger men större delen av produktionen säljs utomlands. Borde då också Statoil flytta sitt huvudkontor utomlands?

  3. Måske var det på tide at man holdt op med den der latterlige “landskamp” når det gælder SAS . Det gælder om at få SAS til at være en lønsom forretning og derfor flyve hvor man kan tjene penge. Mht. hoved kontor kunne en af grundene være at lønningerne er en del lavere i Sverige end i Danmark og Norge. Derudover gælder at man må ansætte den mest kvalificerede uanset om vedkommende så er Kineser , Nordmand, Dansker, Svensker ellernoget andet. Det er helt irrelevant og ubegavet at gå op i fra hvilket land en artikelforfatter kommer fra.. Grow up Otto M.Fl.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn