Norwegian fordobler langruteflåde

Norwegian Airbus A321LRFLYSELSKABER: Norwegian skal have 30 nye Airbus A321neo Long Range. Med sine 220 sæder har de plads til fra 70 til 124 færre rejsende end Boeing Dreamliners – og kan bruges på langruter med mindre efterspørgsel.

I 2012 bestilte Norwegian 100 Airbus A320neo (new engine option). Nu har selskabet konverteret 30 af dem til A321neo Long Range, der i Norwegians version får plads til 220 passagerer, alle på økonomiklasse.

Hos Norwegian har A321neo LR en rækkevidde på ca. 4.000 nautiske mil, lidt over 7.400 km.

De 30 A321neo LR leveres fra Airbus fra 2019; her får Norwegian sine første otte, resten kommer i 2020 og 2021.

Med de 30 nye langrutefly nærmest fordobler Norwegian sin langruteflåde – Norwegian flyver i dag sine langruter til primært USA med de større Boeing B787 Dreamliners.

Selskabet har modtaget ca. halvdelen af de bestilte 19 B787-8 Dreamliners og de første af de større B787-9, som selskabet også skal have 19 af.

Mens Dreamliner B787-8 i Norwegians version har 291 passagersæder, har B787-9 hos selskabet plads til 344 rejsende.

De 30 A321neo LR kan indsættes på nye langruter, der ikke har nok efterspørgsel til den større Dreamliner – f.eks. fra Billund eller Aalborg til New York.

Flytypen kan også bruges på Norwegians stigende antal baser i Skandinavien, England, Spanien og USA.

Det bliver dyrere for Norwegian at have en anden flytype, Airbus, end Boeing.

Omvendt sagde koncernchef, Bjørn Kjos, på pressemøde i går i Oslo, at Boeing ikke har en flytype, der modsvarer A321LR.

Ifølge Airbus, sagde Bjørn Kjos, er omkostningerne pr. flysæde med A321LR i alt 15 pct. lavere end et stort langrutefly med to midtergange.