No show på restaurant, men no go ved krak

140Tjener1TIRSDAGSKLUMME: Det er et stigende problem med gæster, som bliver væk, selv om de har bestilt bord. Risikoen kan gå begge veje.

Af Ejvind Olesen

Topchefen på de tre store hoteller Marriott, Bella Sky og Crowne Plaza, Allan Agerholm, har så inderlig ret, når han siger, at restauranterne kan blive nødt til at indføre et udeblivelsesgebyr, hvis folk ikke sender afbud, men bare udebliver.

Det sker i højere og højere grad, også for de mere kendte. For de mindre virksomheder kan det blive en katastrofe, hvis en halvstor gruppe udebliver fra en julefrokost. Angiveligt fordi de fra kontoret på nettet har fundet et sted, der var billigere. Det har jeg oplevet, og det burde koste.

Det er lovligt at indføre gebyr eller depositum. Rigtig mange gør det også op til de store konfirmationssøndage, ofte et halvt eller et helt år i forvejen.

Jurist i forbrugerrådet, Lea Markersen, kommenterer i P4 med det rene vrøvl. Hun siger: ”Hvis restauranten bare kører med et almindeligt a la carte menukort, hvor forbrugerne først bestiller maden, når de sidder i restauranten, er der ikke særlig god grund til at benytte et gebyr for udeblivelse.”

Måske Lea Markersen ikke kommer på restauranter, som er udsolgt, og derfor har sagt nej til andre, som kunne have brugt de nu tomme pladser. Hun ved da formentlig også, at der skal købes mad ind i forhold til antal gæster og sættes personale på.

Men så er der jo den anden side af sagen, som jeg har hørt om nogle gange. En restaurant kræver et depositum til omtalte konfirmationssøndage, måske helt optil halvdelen betalt forud. Nu sker der så det – som der desværre ofte gør – at restauratøren krakker. Og hele beløbet er tabt. Der vil sjældent være noget i konkursboet.

Helt galt går det i et tilfælde, jeg også har hørt om, at et konfirmationsselskab på 25 kom til døren med skiltet: LUKKET. Ulykkelige kunder, og det indbetalte depositum tabt.

Det synes jeg også bare lige, man skulle give en tanke!