Nedtur for Den Blå Planet

0

den-blaa-planetTURISME: Den fantastiske interesse for akvariet Den Blå Planet i København er brat aftaget. Besøgstallet er fra det det ene år til det andet faldet med over 300.000 besøgende. – Tivoli har størst omsætning i oplevelsesøkonomisk oversigt.

Det går den forkerte vej med besøgstallet hos de danske attraktioner. I en opgørelse som Jyllands-Posten bringer, og som er udarbejdet af Dansk Aktie Analyse. 11,1 mio. besøgte de ti største forlystelsesparker i 2014, og det er omkring 200.000 færre end i 2013. Branchen er domineret af de store. Kun 12 af de 50 største har en omsætning på over 100 mio. kr.

Da Danmarks Akvarium flyttede fra Charlottenlund til Ørestaden og blev til Den Blå Planet stod publikum i lange rækker og ventede på at komme ind, som var det Disneyland. Besøgstallet blev i første år på ca. 1,1 mio. Det fald i fjor til 768.000. Nettoresultatet blev et underskud på omkring en mio. kroner mod et overskud på 34 mio. kr. året før.

I top med omsætning i en brancheanalyse over oplevelsesøkonomien er Tivoli, fulgt af Det Kgl. Teater og med Legoland på tredjepladsen. Herefter følger Nordisk Film, Lalandia og Nationalmuseet foran Zoologisk Have i København.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn