Når Ryanair bliver tirret

Ryanair forleden i Københavns Lufthavn inden flyvning til Dublin.

ONSDAGSKLUMME:Hvis dommen i Arbejdsretten i dag går Ryanair imod, bliver der travlhed de kommende fem dage med at få brikkerne til at falde på plads, når trafikken til København skal vendes og udgå fra en base i udlandet.

Af Ejvind Olesen

Der er ikke noget at sige til, at almindelige forbrugere af lavprisbilletter med fly har svært ved at forstå, hvad der egentlig foregår med Ryanair i København.

Vel, de har ikke nogen dansk overenskomst og får i dag deres sag afgjort i Arbejdsretten i København. En sag, der afgør, om fagforeningerne må konflikte som følge af, at Ryanair ikke har tegnet overenskomst med den del (lille) af personalet, som er ansat på den danske base.

Den meget omtalte danske model på arbejdsmarkedet giver mulighed for blokade, selv om driften fortsat er lovlig. Velkendt fra Vejlegården med det stegte flæsk.

I går meldte Michael O’Leary – karismatisk chef for Ryanair – så ud i Berlingske, at hvis afgørelsen skulle gå selskabet imod, da vil de blot begynde at flyve fra udenlandske baser som for eksempel Irland, og i så fald kan det danske arbejdsretslige system ikke gøre noget som helst.

Hvor hurtigt det skifte kan ske vides ikke. Ryanair har fem dage – en blokade kan i givet fald starte på mandag. Men der er mange praktiske problemer, flytning af fly, ændring af slots, bestilling af standpladser til overnatning af fly og meget andet.

Det koster, men Michael O`Leary har før vist, at han ikke skyer nogen forhindring, hverken af økonomisk eller praktisk art, hvis han provokeres.

Nederlag er ikke hans kop te. Og udviklingen i Danmark irriterer ham voldsomt. Det havde han slet ikke ventet i betragtning af, hvor let det gik i Esbjerg, Aarhus og Billund.

Nu er selvfølgelig den mulighed, at Arbejdsretten skønner, at sagen er af en sådan betydning, at den kan få indflydelse på så mange europæiske lande, at den bør afgøres af EU domstolen. Og derfor ikke afsiger en kendelse.

En samlet kendelse gældende for alle selskaber, som SAS-chefen Rickard Gustafson forleden gjorde sig til talsmand for her på standby.dk, da han efterlyste ens regler i EU for at få fair konkurrence vilkår.

Sker det, bliver det ingen lovlig blokade foreløbigt. Det kommer i hvert fald til at tage både måneder og halve år, før der kommer en dom fra den kant.

Ryanairs og Michael O`Learys advokater regner med, at de vinder. Fagforeningers advokat regner med han vinder. Begge parter har undervejs udtalt ”at de faktisk følte sig overbevist om det”. –

Ønsketænkning eller juridisk viden? Svaret kommer i eftermiddag,