Når konsulenterne tager over

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: SAS har gennem tiderne altid haft ord for at have et stort konsulentforbrug efter svensk mønster. Nu ser danske DSB ud til at have overgået  SAS med mange længder, midt et dyk af kvalitet og service. 168 mio. kr. er det blevet til i første halvår.

Af Ejvind Olesen  

”En af grundene til, at virksomhedskonsulenter florerer, er, at lederne kaster blik på deres middelmådige underordnede og outsourcer arbejdet til specialister. Når firmaets egen talentmasse bliver bedre, holder de op med det.” Citat Lucy Kellaway, Financial Times (JP).

Hårde ord fra den britiske redaktør på en dag, da BT kan afsløre, at DSB, mens spareiveren var på sit højeste i 2013, brugte 50 procent mere i konsulenthonorar, fra 230 til 344 mio. kr. I første halvår i år er allerede brugt 168 mio. kr.

I samme periode har man sagt farvel til 978 ansatte. Forinden er der forringet og skåret overalt. Væk er rejsebureauerne, væk er de fleste billetsalg og erstattet med automater og korttids udlærte Gate Eleven- folk, fjernet er enhver form for mad og drikke i togene, selv på en tur fra København til Frederikshavn, næsten ingen service, og om kort tid forsvinder betjeningen af togene på Kystbanen (dog bortset fra lokoføreren), masser af forsinkelser på samme kystbane, et kuldsejlet projekt med en god ide om tog mellem Skåne og Sjælland. For slet ikke at tale om IC4 fiaskoen, der klart overgår alle dårligdomme.

Jeg tænkte på Lucys kommentar om de middelmådige underordnede og de mange chefskift i DSB, inklusive det sidste. Mon ikke det er cheferne, der har været middelmådige og glemt at lytte til de underordnede i rette tid. Lad mig lige for forståelsens skyld nævne, at på en af landets største stationer med persontransport, Nørreport, åbner billetkontoret nu først kl. 11.

Hvorfor skal SAS drages ind i DSB`s jammerudfoldelse (jeg ved godt de har sparet et stort millionbeløb, men det jo endnu billigere helt at holde op med at køre)?

Det skal de, fordi vi mand og mand imellem, og ikke mindst blandt de danske ansatte, op gennem årene altid har skudt skylden på de svenske consulter, når noget gik galt i flyselskabet. Det gjaldt ikke blot det flyvende personale eller ansatte i København, men også danskerne i hovedkvarteret i Stockholm.

Hvordan det er i dag, aner jeg faktisk ikke. Men der må vel være et konsulentregnskab, som tilfældet er i DSB. Det er min opfattelse, at forbruget er betydeligt mindre end tidligere. I det håb, at cheferne er begyndt at tro noget mere på sig selv og deres egne ansatte. Jeg håber, jeg har ret.

God weekend.