Når flybilletten bliver for billig

Ejvind Olesen.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Med tanke på noget, der kunne ligne overkapacitet med fly til London og med andre af nutidens lavpriser, er tiden måske inde til at spørge sig selv: ”Hvorfor tog vi egentlig på den rejse?”

Af Ejvind Olesen

Enhver med respekt for sig selv i denne tid må drage en tur til London med fly. Hvorfor nu det? Fordi der er så mange muligheder. Fra november over 180 flyvninger om ugen mellem København og London, takket være lavprisselskaberne. Men SAS følger godt med og har 39 ugentlige afgange.

Priserne ligger vel fra 300-400 kr. og opefter, og SAS skal i hvert fald have minimum 1.000 kr. for billigste returrejse.

Fra november har vi ifølge Travelmarket 28 daglige afgange mellem København og London. Koger gryden ikke over, har vi ikke nået et mætningspunkt, hvad vil en del af passagererne overhovedet i London?

Det er relevante spørgsmål, som man naturligvis kan tage ud i lufthavnen og hente svar på. Men man kan jo også tillade sig selv at gætte.

Jeg tvivler på, at mange tusinde ikke helt har gjort sig klart, hvad de vil i en pulserende, spændende, men også dyr storby. Pundet har været nede i ca. syv kroner i danske penge, nu koster det over 10 kr.

Det er dyrt at gå i teatret og se musical, som er en af danskerens favoritter. Fodbold er der masser af, men hjemme foran TV kan man vælge mindst tre kampe på en lørdag. Hoteller er alt andet lige dyrere end i København.

Det har i sommer regnet mindst ligeså meget som i Danmark. Restauranterne er gennemgående dyrere end hjemme, hvis man ikke lige vælger fish & chips på pubben.

Nu nærmer julen sig. Tro ikke man kan – som det var tilfældet engang – tage til London for at købe billigere gaver. Selv ikke mærkevarer.

Og sådan er det jo med flere af de andre ruter, hvor vi overfodres på tilbud til langt under fremstillingsprisen. Det er ikke så længe siden, at en navnkundig dansk flydirektør sagde: ”Det vil glæde mig den dag, en flybillet til Rom ikke er billigere end et par cowboybukser.”

Danskerne mister i øjeblikket totalt fornemmelsen af, hvad en flybillet egentlig koster, men jeg tror også, de glemmer, hvad prisen er på landjorden, når de kommer frem.

Da Jens Veino i sin Tjæreborg-tid startede ruteflyvning til lavpris med Tower Air fra 2.500 kr. for en uge i New York var der bevisligt flere, som næsten aldrig kom ud af deres hotelværelse. Dels fordi de ikke turde gå alene, dels fordi de slet ikke havde budget til at være i New York. Ikke fordi Tjæreborg skjulte noget, men det var så nyt alt sammen, at SAS monopolet endelig var brudt, og det måtte prøves.

Jo flere lavprisfly, desto mere konkurrence, også for charterselskaberne. Men bliver vi lykkeligere? Ja, måske.

God Weekend