Når flybilletten bliver for billig

15
Ejvind Olesen.
Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Med tanke på noget, der kunne ligne overkapacitet med fly til London og med andre af nutidens lavpriser, er tiden måske inde til at spørge sig selv: ”Hvorfor tog vi egentlig på den rejse?”

Af Ejvind Olesen

Enhver med respekt for sig selv i denne tid må drage en tur til London med fly. Hvorfor nu det? Fordi der er så mange muligheder. Fra november over 180 flyvninger om ugen mellem København og London, takket være lavprisselskaberne. Men SAS følger godt med og har 39 ugentlige afgange.

Priserne ligger vel fra 300-400 kr. og opefter, og SAS skal i hvert fald have minimum 1.000 kr. for billigste returrejse.

Fra november har vi ifølge Travelmarket 28 daglige afgange mellem København og London. Koger gryden ikke over, har vi ikke nået et mætningspunkt, hvad vil en del af passagererne overhovedet i London?

Det er relevante spørgsmål, som man naturligvis kan tage ud i lufthavnen og hente svar på. Men man kan jo også tillade sig selv at gætte.

Jeg tvivler på, at mange tusinde ikke helt har gjort sig klart, hvad de vil i en pulserende, spændende, men også dyr storby. Pundet har været nede i ca. syv kroner i danske penge, nu koster det over 10 kr.

Det er dyrt at gå i teatret og se musical, som er en af danskerens favoritter. Fodbold er der masser af, men hjemme foran TV kan man vælge mindst tre kampe på en lørdag. Hoteller er alt andet lige dyrere end i København.

Det har i sommer regnet mindst ligeså meget som i Danmark. Restauranterne er gennemgående dyrere end hjemme, hvis man ikke lige vælger fish & chips på pubben.

Nu nærmer julen sig. Tro ikke man kan – som det var tilfældet engang – tage til London for at købe billigere gaver. Selv ikke mærkevarer.

Og sådan er det jo med flere af de andre ruter, hvor vi overfodres på tilbud til langt under fremstillingsprisen. Det er ikke så længe siden, at en navnkundig dansk flydirektør sagde: ”Det vil glæde mig den dag, en flybillet til Rom ikke er billigere end et par cowboybukser.”

Danskerne mister i øjeblikket totalt fornemmelsen af, hvad en flybillet egentlig koster, men jeg tror også, de glemmer, hvad prisen er på landjorden, når de kommer frem.

Da Jens Veino i sin Tjæreborg-tid startede ruteflyvning til lavpris med Tower Air fra 2.500 kr. for en uge i New York var der bevisligt flere, som næsten aldrig kom ud af deres hotelværelse. Dels fordi de ikke turde gå alene, dels fordi de slet ikke havde budget til at være i New York. Ikke fordi Tjæreborg skjulte noget, men det var så nyt alt sammen, at SAS monopolet endelig var brudt, og det måtte prøves.

Jo flere lavprisfly, desto mere konkurrence, også for charterselskaberne. Men bliver vi lykkeligere? Ja, måske.

God Weekend

15 KOMMENTARER

  1. Det er jo en lang omgang mund-ævl… Selvfølgelig er der tale om en klumme, der udtrykker skribentens egen mening, men alligevel kunne man være en anelse mindre farvet.

    At London er billig at flyve til giver da kun flere muligheder for den enkelte. Så er det lige pludselig attraktivt at tage derover, for nu har man måske ligefrem råd til at bruge penge derovre frem for at skulle betale SAS-pris for flybilletten. Et SAS-produkt, der i øvrigt slet ikke lever op til prisen på nogen måde med den service og det produkt, der tilbydes.

    Men ved at vi betaler 200 kr. og ikke 1200 kr. for en returbillet kan vi lige pludselig få råd til at tage til en fodboldkamp, en musical eller til at shoppe lidt mere. Hvordan kan flybilletten nogensinde blive for billig? Det er da en lidt oldnordisk holdning, som vist hører hjemme i monopolets tid. Det gavner da alle, at flybilletten er billig. London er en fantastisk by, som jeg ser to eller tre gange om året og det er ikke for at bruge en masse penge. Det er for at opleve stemningen i en verdensby, hvor vi i København slet ikke kan følge med. Fodbold skal opleves på stadion og ikke hjemme i sofaen. Og musicals skal opleves, hvor rollerne indtages af fuldtidsprofessionelle. Vi kan tage til London og opleve julestemningen og – måske – købe gaver med hjem. Men London har jo aldrig været billigere at shoppe i med mindre man tager til outletcentrene blot 20-25 minutter væk fra Picadilly Square.

    Jeg synes, at det er mega fedt med billige flybilletter. Vi kan komme til Los Angeles for under 3000 kr., til London for en hundredemand i nogle perioder og vi kan tage til ‘nye’ egne – f.eks. Porto, Köln og Kaunas – som ikke før har været tilgængelige for andre end forretningsfolk pga. priserne. Vi kan komme til London billigere end vi kan køre over Storebælt og retur i egen bil.

    Jeg kan derfor ikke andet end være lodret uenig med dig. Igen.

    • Dejligt at folk som er så utroligt naive og egoistiske som du åbenbart er, flyver med lavservice selskaberne så vi andre slipper for at rejse sammen med jer.

      • Problemet er, at du kalder det for ‘lavserviceselskaber’, selvom servicen faktisk er langt bedre end hos SAS. Jeg har aldrig oplevet ringere service i forhold til prisen end hos SAS. Personalet ombord er sure, gamle og det samme er maskinernes teknologi. Fortæl mig, hvad jeg får hos SAS, som jeg ikke får hos f.eks. RyanAir? Måske en kop kaffe, som jeg kan købe for 15 kr. hos RyanAir. Jeg har været i London med RyanAir flere gange og jeg må indrømme, at jeg er seriøst positiv over oplevelsen.

        Hvad vil jeg helst – bruge 1200 kr. på en SAS-billet eller bruge 1200 kr. på en RyanAir-billet og første nat på et godt hotel midt i London? Der er måske endda plads til at få et par måltider mad med i prisen også.

        Jeg kan godt forstå, at folk vælger et dyrere produkt, hvis servicen er bedre. Eller hvis oplevelsen er bedre. Men det er den jo ikke ved at flyve med SAS. Tværtimod.

  2. Det er jo en lang omgang mund-ævl… Selvfølgelig er der tale om en klumme, der udtrykker skribentens egen mening, men alligevel kunne man være en anelse mindre farvet.

    At London er billig at flyve til giver da kun flere muligheder for den enkelte. Så er det lige pludselig attraktivt at tage derover, for nu har man måske ligefrem råd til at bruge penge derovre frem for at skulle betale SAS-pris for flybilletten. Et SAS-produkt, der i øvrigt slet ikke lever op til prisen på nogen måde med den service og det produkt, der tilbydes.

    Men ved at vi betaler 200 kr. og ikke 1200 kr. for en returbillet kan vi lige pludselig få råd til at tage til en fodboldkamp, en musical eller til at shoppe lidt mere. Hvordan kan flybilletten nogensinde blive for billig? Det er da en lidt oldnordisk holdning, som vist hører hjemme i monopolets tid. Det gavner da alle, at flybilletten er billig. London er en fantastisk by, som jeg ser to eller tre gange om året og det er ikke for at bruge en masse penge. Det er for at opleve stemningen i en verdensby, hvor vi i København slet ikke kan følge med. Fodbold skal opleves på stadion og ikke hjemme i sofaen. Og musicals skal opleves, hvor rollerne indtages af fuldtidsprofessionelle. Vi kan tage til London og opleve julestemningen og – måske – købe gaver med hjem. Men London har jo aldrig været billigere at shoppe i med mindre man tager til
    outletcentrene blot 20-25 minutter væk fra Picadilly Square.

    Jeg synes, at det er mega fedt med billige flybilletter. Vi kan komme til Los Angeles for under 3000 kr., til London for en hundredemand i nogle perioder og vi kan tage til ‘nye’ egne – f.eks. Porto, Köln og Kaunas – som ikke før har været tilgængelige for andre end forretningsfolk pga. priserne. Vi kan komme til London billigere end vi kan køre over Storebælt og retur i egen bil.

    Jeg kan derfor ikke andet end være lodret uenig med dig. Igen.

  3. Fuldstændig enig med ovenstående kommentar.
    En klummeskribent på et rejsemagasin, der på bundlinien anbefaler folk ikke at rejse, men at blive hjemme i sofaen for at opleve kampen eller stykket.
    Hvad bliver det næste? En dansker i rummet? Der kan umuligt være noget attraktivt der retfærdiggør prisen.

  4. Hvor er det pudsigt!! Når man læser overskriften tænker man: Endelig en klumme der sætter fokus på at der åbenlyst bliver produceret flyrejser der er så billige at de der arbejder ombord umuligt kan have en løn der er anstændig. Men næ nej, det er slet ikke det skriverkarlen vil rette fokus på. Hvad budskabet rent faktisk er er jeg ikke sikker på jeg fanger. For mig er det en lang gang vås der ikke rigtigt giver mening.

    Det er sgu ærgeligt. Her troede jeg lige….:-)

    God weekend!

  5. Jeg antager at mit indlæg ikke blev godkendt fordi jeg brugte ordet “dinosaur” om skribenten. Jeg vil lige understrege at dette ikke er en tilsvining, men blot en betegnelse for en person der ikke følger med tiden. DBH Martin.

  6. CA.

    Du skriver:
    Et SAS-produkt, der i øvrigt slet ikke lever op til prisen på nogen måde med den service og det produkt, der tilbydes. Men ved at vi betaler 200 kr. og ikke 1200 kr……

    Du må da være et helt igennem uoplyst og naivt menneske. Her er et par ting som adskiller lavprisselskaberne fra et rigtigt flyselskab, og nej jeg arbejder ikke og har aldrig arbejdet i SAS.

    Piloterne i SAS er ikke bare bedre uddannet de har ofte mange gange mere erfaring end en ny pilot i et lavprisselskab.

    Ved forsinkelse efterlader SAS dig ikke i lufthavnen mens de griner hele vejen ind til kontoret.

    Du kan rent faktisk booke din billet om uden det koster en mindre formue, du må endda have bagage med på turen.

    Du støtter ikke Social dumping ved at flyve med SAS, og du skal ikke transportere dig selv med en bus til byen der kører 2 gange om dagen, fra Standsted f.eks.

    Skulle du ende op i en ulykke, komme til skade eller ligefrem miste livet har SAS noget som hedder family assist programmer, de har højest sandsynlig også kontrakt med firmaer som Kenyon som har et kriseberedskab der vil hjælpe dig, ikke bare under ulykken men mange år frem i tiden. Så er der det mindre faktum at piloterne, cabincrew, handlere og alle de andre rent faktisk betaler skat i Danmark.

    Jeg mener du selv du på glimrende vis beskriver hvor hvor langt fra virkeligheden du befinder dig når du skriver:
    Vi kan komme til London billigere end vi kan køre over Storebælt og retur i egen bil.

    Ja, jeg kan godt se at intet retfærdiggør en billet der koster 500 kr mere end Ryan-air, måske skulle du blive hjemme alligevel.

    Venlige hilsner med håb om at din branche snarrest bliver social dumpet så jeg kan få hvad du nu producerer/arbejder med til under kostprisen.

    😉

    • RyanAir er Europas største flyselskab, så et eller andet må de gøre rigtigt. Jeg ved godt, hvad jeg får ved at booke SAS frem for RyanAir men der er intet, der er 6 gange så dyrt bare fordi det skal være et selskab, der ikke går ind for social dumping eller fordi de inkluderer bagage. Nogle gange. Der er ikke længere fra Luton til London end fra Heathrow. Jeg kan komme med bus til London fra Luton (hvor RyanAir flyver til) på en time. Måske tager det et kvarter kortere fra Heathrow.

      Jeg har personlige forsikringer, der dækker, hvis jeg skulle komme ud for en ulykke, så det er ikke det, jeg skal betale for i hvert fald. Og det her med at betale skat i Danmark eller kan vi enten acceptere at tingene nu engang er, som de er eller vælge at stå udenfor døren. Ellers sørger vores oldnordiske fagforeninger nok for at der ikke er arbejdspladser tilbage i landet, fordi vi absolut skal have urimelige krav ind over.

      Men der kan skrives side op og side ned om alt det her. Faktum er, at SAS ikke leverer det, kunderne betaler for. De lever i en anden tid, hvor der nærmest var monopol og hvor forbrugerne var alt for godtroende. Jeg arbejder selv i rejsebranchen og kunne ikke drømme om at anbefale SAS frem for noget andet. De giver mig intet – ikke kun i forhold til RyanAir, men også i forhold til stort set alle andre flyselskaber, som er en hel del mere med på noderne.

  7. Jeg kan sagtens huske da jeg i 80erne blev bedraget af SAS en gang om ugen og skulle betale ca. 6000,- for en retur billet???? Ok man fik da en blå mini-tøjklemme, så man skal vel ikke pive!!!!

    • Rigtig CPH… jeg husker også TYDELIGT da jeg i start 80’erne blev blokket ca kr 1500 for en indenrigs one way billet, det ville i dag være ca kr. 4000 !!! Ja da grinte de hele vejen i banken, men nu er bøtten heldigvis vendt og vi forbrugere har nu fat i den lange ende 🙂

  8. Hø hø, var der en fra Norwegian der lige havde behov for at komme med lidt reklame det…

    Nuvel, jeg syntes at billige flybilletter er fint nok, men ting kan også blive for billige…

    Hvis en flybillet koster 200 retur så er der noget galt, da ikke engang en fuldbooket 737-800 ville 200,- pr returbillet dække landingsafgifterne… Heller ikke selvom der jo ikke just bliver fløjet til LHR.

    Så enten så er en pris på 200,- en enkelt billet og en af kun meget få man kan få fat på ellers så bliver der løbet om hjørner med både passagerer, medarbejder, aktionærer og sikkerheden…

    Og ja lige precis sikkerheden bliver der skåret på i øjeblikket. Og ja, fly idag er fantastisk sikre og kan stort set alt selv, så selv en utrolig grøn kaptajn formår at lande et fly nogenlunde sikkert, men vi skal ikke glemme at det at flyve er noget der foregår med høj hastighed og dermed så går det ofte grueligt galt, når det går galt.

    Det er selvfølgeligt en risiko man kan kalkulere med. Gevinsterne på billige flybilletter kan være større end skaderne ved ulykker når de sker. Men selvfølgeligt kan priser på flybilletter komme for langt ned… Når eller hvis vi en gang i fremtiden oplever fatale flyulykker på daglig basis, så er priserne nok kommet for langt ned, tjae måske også selvom det er på ugentligt basis… Nogen vil måske endog sige at de 2-3 styrt grundet uerfarne piloter der er sket i år indtil videre er for meget… Hvad ved jeg, grænsen er flydende og det er vel det Lavprisselskaberne prøver at finde ud af i øjeblikket, at hvor går grænsen egentligt???

  9. Men bare fordi SAS har alle de fancy ting som du så flot forklarer, så er det vel fair nok at folk har et billigere alternativ? Jeg vil da ikke tvinges til at betale for bagage, hvis jeg ikke har brug for det.. Jeg er i øvrigt tidligere SK ansat 😉
    On topic: jeg synes det er en forfærdelig klumme uden nogen egentlig pointe.. Jeg brugte utrolig lang tid på at skrive et indlæg, hvor jeg kommenterede på indholdet, men den er ikke kommet igennem censur-filteret. Jeg kan ikke se hvordan Ejvind Olesen kan have sin berettigelse som skribent i 2015, hvor monopolet er brudt og man ikke behøver spare op i flere måneder for at kunne opleve de lande og kulturer der omgiver os. Bliv du hjemme i sofaen og se din fodboldkamp, så tager jeg på stadion.

    • Jeg forestiller mig, at han hører hjemme i samme tidsalder som der, hvor SAS kan tillade sig at 1200 kr. for en flybillet til London 🙂

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn