Når bare det er billigt

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Danskerne er underlig ukritiske, når det gælder deres flyverejser. De unge er næsten vokset op i en kultur, hvor en flyrejse til London er noget, man får i nakken. På trods af, at charterselskaberne har lært os at sætte pris på kvalitet.

Af Ejvind Olesen    

Det er nærmest en lille smule skræmmende, når man fulgte med både foran og bag kulisserne i de næsten jubelagtige reaktioner, der var med Ryanair ved præsentationen i København.

Ikke sådan at forstå, at der herfra skal være sure bemærkninger i den anledning, blot en ny milepæl i lavprisfly bølgen i Danmark. Ingen tvivl om, at forbrugerne vinder i første omgang. Vi vil komme til at se stribevis af urealistisk lavpriser, som den startpris på 169,- kr. Ryanair lancerede.

Men det er heller ikke et kvalitetsprodukt på nogen måde. Det er selskabet, hvis leder har sagt, at hvis han kunne få lov, ville han gerne indrette fly med ståpladser. Han er også parat til at låse toiletterne af og sætte betalingslåse i. Flyvningen skal være sikker og billig. Pyt med kvalitet.

Vi har i Danmark i dag et af de bedste charterprodukter i verden. Hvor man både satser på kvalitet og en fornuftig pris (men ikke urealistisk langt under produktionsomkostningerne). Nye moderne fly, pænt udstyret, god service, mad som i mange tilfælde slår ruteflyenes, rimelige bagageregler og god punktlighed. Hvorfor er det så lige, at forbrugerne ikke kender nogen bund, når de skal rejse med rutefly på ferie eller sviptur? Bare det er billigt.

Jeg nævner med vilje charterflyene før de etablerede ruteselskaber, som alt for længe har levet i en puppetilværelse, som de nu er ved at komme ud af og møder konkurrencen med åben pande. Nogen vil mene, det er for sent. Det er næppe rigtigt. De har hele paletten af priser og kvalitet om bord på kort- og langdistancefly.

Når man i kommentarer i går kunne læse, at det især vil ramme SAS, når Ryanair dukker op i København, mener jeg ikke det er rigtigt. Det kan ramme nogle få af de billige billetter, som SAS også tilbyder, men dem, der virkeligt bliver ramt, er selskaber som Norwegian og Easyjet.

Det er der god grund til at beklage, for deres produkt er langt, langt bedre end Ryanairs, og den dag vi mister dem til fordel for Ryanair, har vi virkelig fået løn som forskyldt.

Hertil kommer, at Ryanair også er en troløs partner. Spørg blot i Esbjerg og i mindre lufthavne rundt om i verden, hvordan de først var med til at banke et marked op og så pludselig forsvandt igen – og i flere tilfælde var årsag til at lufthavnene måtte give op.

Hvad Esbjerg angik lykkedes det Ryanair at gøre Esbjerg og den jyske vestkyst til et turistmål som tusinder af briter absolut ville opleve. Også om vinteren. Mange vidste knap nok, hvorfor de drog til Jylland. Men det var billigt!

Den effekt vil København også opleve. Fra London-områderne endnu engang, fra Norditalien og fra Polen. De sande vindere er de billige hoteller i København og turistorganisationerne.

Og inden hele historien om Ryanair kommer godt i gang i de nye omgivelser i lavpristerminalen i Københavns Lufthavn, er det værd at følge, når dobbeltbeskatningen mellem Irland og Danmark træder i kraft fra januar. Det bliver også nye tider for kabinepersonalet i Ryanair, som skal til at betale skat i begge lande.

Er det da ikke spændende med Ryanair og al den ekstra aktivitet og arbejdspladser som følger med? Jo, da!

Men det var altså ikke Messias, der kom tilbage til jorden i onsdags.