Mulig løsning på uønsket flysæde

Frontier Airlines i Denvers nye hovedlufthavn, der i år har været i drift i 20 år.

Frontier Airlines i Denvers nye hovedlufthavn, der i år har været i drift i 20 år.

FLYSELSKABER: Færre end få passagerer beder om midtersædet – men nu har lavprisselskab i USA måske fundet løsningen. Det drejer sig om 2,5 cm…

Er uheldet ude, ender man som passager på et fyldt fly i midtersædet – og selvfølgelig er medpassagererne på vindues- eller gangsædet i ens stolerække enten meget bredskuldrede eller noget andet, der også begynder med ”bred…”

Nu har Frontier Airlines måske fundet løsningen, så midtersædet kan blive mere acceptabelt. Et bredere midtersæde – en inch, lidt over 2,5 cm.

Frontier Airlines, der har hovedbase i lufthavnen i Colorados hovedstad, Denver, får nu det lidt bredere midtersæde i sin flyflåde – med 19 inches, lidt over 48 cm, er det ifølge Frontier det bredeste på økonomiklasse blandt amerikanske flyselskaber.

Frontier, der er berygtet for ekstra afgifter på nærmest alt, herunder drikkevarer og håndbagage, vil ikke kræve ekstra for det nye, bredere midtersæde.

Til CNN siger Daniel Shurz, Frontiers kommercielle direktør: “dette vil gøre midtersædet lidt mindre ukomfortabelt.”

Der er selvfølgelig en hage; de nye sæder hos Frontier sidder lidt tættere end dem, de erstatter. Dermed er der mindre benplads, omvendt kan midtersædet på økonomiklasse foran ikke lænes tilbage. Det kan de dog på den dyrere premium economy-klasse.

Som led i ændringen af sine flykabiner presser Frontier yderligere 12 flysæder ind i sine Airbus A319 og A320. Mens en Airbus A320 fra fuldservice selskabet United Airlines har 150 sæder, har Frontier 180 i sin version af præcis samme flytype.

Og fra næste år bliver Frontier første flyselskab i USA med 186 sæder i en Airbus A320. De ekstra flysæder betyder ikke mindre benplads, de kommer ved at rykke flyets toiletter bagud og gøre galley’et mindre. Eftersom Frontier ikke serverer meget, behøves ikke så megen plads.