Modstand mod Norwegians asiatiske ansatte

norwegian-kabine-besætning-Cabin-Crew-1-Long-HaulLUFTFART: Efter Norwegian truede med at lukke sine norske langruter, hvis man ikke må bruge asiatiske kabineansatte til 3.000 kr. om måneden, siger Norges justitsministerium nu, at det må Norge tillade – det er landets arbejdsminister utilfreds med. Fagforening taler om social dumping. Utilfredshed hos selskabets piloter.

Sagen drejer sig om Norwegians bemanding med bl.a. asiatisk kabinepersonale på selskabets langruter fra Skandinavien til USA og Thailand.

Norges svar på Danmarks Radio, NRK, skriver, at niveauet for Norwegians asiatiske kabinepersonale er en grundløn på 3.000 norske kr. om måneden. Hertil kommer tillæg. Deres arbejdskraft udlejes til Norwegian gennem rekrutteringsbureau i Thailand.

Norwegians behov for at få godkendt brug af f.eks. asiatisk kabinepersonale opstod i sommer, da flyselskabet flyttede seks af sine Boeing B787 Dreamliners fra irsk til norsk register. Norwegian truede med at lukke sine langruter fra Norge, hvis man ikke fortsat kunne bruge udenlandsk kabinepersonale på sine ruter til USA og Bangkok.

Norwegian vil ikke betale norske lønninger til kabineansatte med norsk base på sine langruter og henviser til, at det er nødvendigt for at kunne konkurrere med andre lavprisselskaber – selv om Norwegian ingen konkurrence har fra andre såkaldte lavprisselskaber på langruterne.

I første omgang afviste Norges justitsministerium Norwegians ønske om udenlandsk kabinepersonale på flyvninger til og fra Norge, men efter ny granskning, siger justitsministeriet i Oslo nu, at det kan Norwegian godt gøre på flyvninger til destinationer udenfor Europa.

Justitsministeriet henviser til Schengen-aftalen, som regulerer indrejse for personer fra lande udenfor Schengen (EU og lande tilsluttet Schengen-aftalen, f.eks. Norge, red)

Den norske arbejdsminister, Robert Eriksson, er utilfreds med den nye melding fra Norges justitsministerium og vil spørge andre Schengen-lande, hvordan de løser denne problematik. ”Vi må varetage interesser for norske virksomheder og norske arbejdstagere,” siger han.

Norwegian er tilfreds med den nye melding fra justitsministeriet. Informationsdirektør Anne-Sissel Skånevik: ”Vi har hele tiden ment, at vi har ret til at benytte udenlandske ansatte til dette.”

Den norske fagforening Parat, der bl.a. organiserer kabineansatte, har karakteriseret Norwegians lønniveau for sine udenlandske kabineansatte som social dumping.

Norwegian har tilsyneladende også problemer med tilfredsheden hos sine piloter. I hvert fald viser undersøgelse fra den norske hjemmeside Klassekampen.no, at 30 pct. af 800 piloter hos Norwegian kigger efter arbejde i andre flyselskaber. 75 pct. af de 800 piloter vil ikke anbefale Norwegian som arbejdsgiver.