Modstand mod Norwegians asiatiske ansatte

24

norwegian-kabine-besætning-Cabin-Crew-1-Long-HaulLUFTFART: Efter Norwegian truede med at lukke sine norske langruter, hvis man ikke må bruge asiatiske kabineansatte til 3.000 kr. om måneden, siger Norges justitsministerium nu, at det må Norge tillade – det er landets arbejdsminister utilfreds med. Fagforening taler om social dumping. Utilfredshed hos selskabets piloter.

Sagen drejer sig om Norwegians bemanding med bl.a. asiatisk kabinepersonale på selskabets langruter fra Skandinavien til USA og Thailand.

Norges svar på Danmarks Radio, NRK, skriver, at niveauet for Norwegians asiatiske kabinepersonale er en grundløn på 3.000 norske kr. om måneden. Hertil kommer tillæg. Deres arbejdskraft udlejes til Norwegian gennem rekrutteringsbureau i Thailand.

Norwegians behov for at få godkendt brug af f.eks. asiatisk kabinepersonale opstod i sommer, da flyselskabet flyttede seks af sine Boeing B787 Dreamliners fra irsk til norsk register. Norwegian truede med at lukke sine langruter fra Norge, hvis man ikke fortsat kunne bruge udenlandsk kabinepersonale på sine ruter til USA og Bangkok.

Norwegian vil ikke betale norske lønninger til kabineansatte med norsk base på sine langruter og henviser til, at det er nødvendigt for at kunne konkurrere med andre lavprisselskaber – selv om Norwegian ingen konkurrence har fra andre såkaldte lavprisselskaber på langruterne.

I første omgang afviste Norges justitsministerium Norwegians ønske om udenlandsk kabinepersonale på flyvninger til og fra Norge, men efter ny granskning, siger justitsministeriet i Oslo nu, at det kan Norwegian godt gøre på flyvninger til destinationer udenfor Europa.

Justitsministeriet henviser til Schengen-aftalen, som regulerer indrejse for personer fra lande udenfor Schengen (EU og lande tilsluttet Schengen-aftalen, f.eks. Norge, red)

Den norske arbejdsminister, Robert Eriksson, er utilfreds med den nye melding fra Norges justitsministerium og vil spørge andre Schengen-lande, hvordan de løser denne problematik. ”Vi må varetage interesser for norske virksomheder og norske arbejdstagere,” siger han.

Norwegian er tilfreds med den nye melding fra justitsministeriet. Informationsdirektør Anne-Sissel Skånevik: ”Vi har hele tiden ment, at vi har ret til at benytte udenlandske ansatte til dette.”

Den norske fagforening Parat, der bl.a. organiserer kabineansatte, har karakteriseret Norwegians lønniveau for sine udenlandske kabineansatte som social dumping.

Norwegian har tilsyneladende også problemer med tilfredsheden hos sine piloter. I hvert fald viser undersøgelse fra den norske hjemmeside Klassekampen.no, at 30 pct. af 800 piloter hos Norwegian kigger efter arbejde i andre flyselskaber. 75 pct. af de 800 piloter vil ikke anbefale Norwegian som arbejdsgiver.

24 KOMMENTARER

  1. Igjen løgn fra en dansk nettside. Helt utrolig, det er INGEN som tjener 3.000kr pr måned. Norwegian har en rekke ganger gitt pressen den nødvendige informasjon, men likevel fortsetter dere.

    Dere burde heller skrive om at Norwegian ble valgt til Europas beste flyselskap, igår…..igjen! Pinlig.

    • Om de tjener 3000, 6000 eller 9000 kr. om md. spiller jo egentlig ikke den store rolle. Det er og bliver social dumping, og ikke noget der skal accepteres.

        • Undskyld – men det virker ikke som om du helt har forstået hvad denne problematik går ud på. Nej JEG bestemmer ikke hvad ansatte i Thailand skal have i løn, men Vi kan bestemme hvad ansatte der arbejder ud fra baser i norden skal have i løn.

    • Den eneste som er pinlig lille Gunnar er da dig, eller hedder du Bjørn?
      Da “Norwegian betaler ca. 12-14000 NOK til en meget hårdt udnyttet Thailandsk ansat er det Social dumping da en tilsvarende Skandinavisk/ Europæisk ansat klster mere end det dobbelte. Uanset hvad der så kommer af løgne fra “Norwegian”s propaganda afd.

      • Ha ha, du kan ikke være vel bevart, lille danske Blå-møssa! Jeg visste at fakta om Norwegian ville få SAS-ansatte på banen.

    • @Gunnar: Hvad tjener de så? Det lyder som om, du har insider-viden. Jeg vil da gerne vide, hvad det er for “nødvendig information” Norwegian har givet pressen. Lad os få kortene på bordet…

      • Hvorfor vil du som SAS ansatt vite det? Patetisk. Jeg mener å huske det var 15000 +. Det er minst tre ganger så billig å leve i Thailand, så da er man på 45000 kroner i måneden. Derimot driver dessverre SAS alvorlig sosial dumping. De benytter seg av underbetalte Thai-ansatte både i kabin og i cockpit, men selger dumpingen med SK flightnummer til Bangkok!

        • @Gunnar
          Jeg er selv ansat i Norwegian og jeg beder dig om at stoppe med alt dit bræk. Det er pinligt da andre desværre tror at du arbejder hos os, hvilket jeg dog stærkt tvivler på med de uvidende og direkte forkerte udsagn du kommer med.

        • Kære Gunnar!
          Man kan tydeligvis høre du ikke har din facts i orden. Du lyder som et barn! Der er mange fejl i de informationer du ligger ud!
          Du skriver bla, at Norwegian er blevet kåret som Europas bedste selskab! Det er helt & aldeles ukorrekt!
          Norwegian er kåret som årets bedste LOW COST AIRLINE, af Skytrax!!!
          Med andre ord er Norwegian kåret som, de bedste af de dårligste!

          Du nævner også, at SAS benytter underbetalte Thai piloter & kabinebesætning på Thai airways med SK flynummer! Du er helt & aldeles uinformeret.
          SAS rute SK973 CPH-BKK fløjet med underskud, de sidste år, før man lukkede ruten. Man havde længe talt om at fjerne ruten, så man kunne frigive en A340-300ER til en mere indtægts-givende rute! Der har været codesharesamarbejde mellem SK/TG i mange år. SK973 havde da også et TG codesharenummer!
          SAS har absolut INTET at gøre med Thai Airways besætning. Hverken i Cockpit el kabine! Det er en 100% Thai Airways flyvning som det ALTID har været! med el uden SAS codeshare nummer!
          Du er ikke oplyst nok vedr luftfart!
          Du pinlig!

        • Her er flere faktafeil, bla så flyr ikke SAS til Bangkok 🙂 Det finnes ikke en ansatt i sas som jobber i cabin/cocpit fra Thailand. Jeg er 100 % sikker!

          • Det gjør de. Selger SK billetter til Thai, fullstendig sosial dumping! Har holdt på med det i årevis!

  2. Det er sandheden da vi her på vores breddegrader ikke regner diäter som lön.
    Så enkelt er det , lönnen er 3000,- men diäter grundet lange slinger gör at der er 8-10.000 i diäter hver måned , nok til at göre enhver thaier lykkelig , så det er ikke dem vi skal have ondt af , men derimod alle de Norwegian ansatte der ikke får flyve Longhaul da de er for “dyre”.

    • Løgn. Nå må SAS-ansatte, besatte av Norwegian, ta seg sammen. Helt komisk oppførsel. Hvordan har de SK ansatte på Bangkokflightene fra Oslo, København OG Stockholm det? Hvor mye tjener Cabin crew på SAS sine flighter til Thailand? Kanskje på tide og rydde opp, istedet for å drive med sosialdumping?

  3. Gunnar kan du ikke sætte din tud frem så vi kan se dit Norwegian skilt ? du er jo blevet hjernevaskede af bosserne i lavpris selskabet ,min kone arbejder der selv og kan bekræfte dette her indlæg ,pinligt af du kommer med det lort (undskyld)

    • Du er et av de evinnelige SAS-trollene. Serverer lort mot Norwegian hele tiden. Hvorfor tar du ikke tak i SAS uetiske oppførsel?

  4. Det er ganske enkelt, hvis vi altid skal gå efter laveste mulige omkostninger er der snart ingen der har råd til at flyve i Europa. Så bliver de mange Working poor og de få bliver utroligt rige. De få ville aldrig flyve med Norwegian da de har deres egne fly og de mange har ikke råd eller tid, da de bliver nød til at arbejde 2 fuldtidsjob for at få mad på bordet.
    Ergo så er Norwegian og andre virksomheder i samme skuffe ved at save grenen over som de selv sidder på… Så social dumping er kun en positiv ting for de få i et kort øjeblik, lidt lige som at pisse i bukserne for at få varmen, det varmer kortvarigt, men bliver fandens koldt bagefter…

    • Har du skjønt noe som helst? De som vil ha en sund framtid i skandinavisk luftfart, vil aldri fly med SAS. Gammelt selskap som bedriver dirty tricks mot mer profesjonelle konkurrenter. Driver med sosial dumping på samtlige SAS ruter til Bangkok. De tjener kun kr 2.900 pr måned.

  5. Hei Gunnar, du tar nok helt feil, kanskje du bør vurdere å finne fakta før du poster? SAS flyr ikke til Bangkok, og de har ikke en eneste ansatt i hverken cabin eller cocpit som er fra eller bosatt i Thailand. Jeg er 100 % sikker!

    • SAS selger samtlige av sine flighter fra Oslo, Stockholm og København til Bangkok, med SK som prefix! Hvorfor selger de bare billetter som SAS, men lar Thai fly? Fordi Thai har LAVERE lønninger, sosial dumping! Norwegian flyr med norsk registrerte fly, vestlige piloter, og Thai cabin crew som arbeider for Norwegian. SAS-ansatte må snart holde sin munn!

  6. Ja, tenk, en som slår ned på danske SAS-ansattes oppførsel, og danske nettsiders slagside, er faktisk for real! Er du`?

  7. @Gunnar – hold nu op, der er ingen her som tager dig alvorligt og dit røgslør kan ikke forhindre at folk med brancheindsigt kender til virkeligheden. Prøv som pressechefen i Norwegian at lure de almindelige forbrugere i stedet for. SAS har eks ikke fløjet til Bangkok i lang tid, så du kan nok bare med det eksempel se, at du ikke rigtig ved noget om virkeligheden i dag.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn