Minister kæmper mod social dumping

7
7edf2a648271181a513991e387b02970
Hans Christian Schmidt

LUFTFART: 80 repræsentanter fra dansk luftfart var tirsdag til konference i Transportministeriet, hvor ministeren ønskede slut for regelshopping og unfair konkurrence.

Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt var vært, da den danske luftfartsbranche var til konference om unfair konkurrenceforhold for luftfart.

”Konkurrencevilkårene i luftfart er ulige og favoriserer selskaber, der udnytter reglerne til det yderste. Det er afgørende, at vi lægger pres på EU Kommissionen for løsning. Reel forandring i branchen kommer kun fra fælles europæisk indsats,” sagde ministeren og fortsatte: ”Vi skal sikre fair konkurrence og ordentlige arbejdsvilkår. Den udfordring må vi løse i fællesskab gennem pres fra fagbevægelsen, flyselskaberne og fra parlamentarikerne i EU.”

Transportministeren håber snart at kunne præsentere forslag til løsninger, som på EU-niveau kan adressere problemer med unfair konkurrence i luftfartsbranchen.

”28 EU-lande at shoppe rundt i”

Blandt deltagerne i tirsdagens sammenkomst var Lars Wigelstorp Andersen, direktør i SAS for public affairs & infrastructure.

Han siger til standby.dk: ”Konferencen gik fantastisk. Transportministeren, der tog initiativ til den, viste sin store interesse ved at være til stede alle de fire timer, og han var meget aktiv. Der var stor talelyst fra de tilstedeværende og megen enighed om, at vi her har nogle alvorlige problemer.”

Ifølge Lars Andersen blev Europas næststørste lavprisselskab, Easyjet, ”frikendt” for at være et af problembørnene om regelshopping og unfair konkurrence.

Europas største og tredjestørste lavprisselskab, Ryanair og Norwegian, blev kun nævnt indirekte, ”men alle forstod at det var dem, der blev hentydet til.”

Lars Andersen fra SAS siger også, at det kan være svært at finde løsning på problematikken i EU: ”Lavprisselskaberne er jo også et produkt af EUs ønske om liberalisering, lave prise og at konkurrence er godt. Meget kan ikke harmoniseres, når man har 28 EU-lande at shoppe rundt i,” siger han.

Stor fagforening roser ministeren

Der var tre indlæg under konferencen i Transportministeriet. Et af dem kom fra formand for den store danske fagforening Flyvebranchens Personale Union, FPU, Thilde Mortensen Waast, der siger til standby.dk: ”Konferencen var et super initiativ. Det er rigtig positivt, at transportministeren tager disse udfordringer alvorligt og har iværksat et stort arbejde for at løse de problemer, FPU har været med til at identificere.”

FPU, der hører under Landsorganisationen, LO, organiserer nærmest alt flyvende personale i Danmark – med undtagelse af ikke mindst SAS. FPUs medlemmer er f.eks. piloterne i Air Greenland, Danish Air Transport, Jet Time, Primera Air, Sun-Air og Thomas Cook Airlines – samt kabinepersonalet i de fleste af disse selskaber.

”Transportminister Hans Christian Schmidt tager helt klart problemerne om fair og unfair konkurrence i luftfart meget alvorligt. FPU har gennem årene været igennem nogle trafikministre, men vi har meget god fornemmelse for at Hans Christian Schmidt vil gøre en forskel,” siger Thilde Waast.

”Jeg talte i mit indlæg om atypiske ansættelsesforhold, sociale forhold og mulige komplikationer for flysikkerhed, hvis syge piloter og kabineansatte går på arbejde. Heldigvis har vi endnu ikke set konkrete eksempler, men der er stort pres på piloter i mange flyselskaber. Piloter og kabineansatte har i nogle flyselskaber ansættelseskontrakter, hvor det er svært at sige fra overfor arbejdsgiveren,” siger hun og tilføjer: ”FPU glæder sig til at fortsætte samarbejdet på området med Transportministeriet og Trafikstyrelsen.”

7 COMMENTS

  1. Overenskomstmæssig løn og arbejdsforhold i det land man er stationeret, ikke hvor flyselskabet er registreret.

    Se ekspempelvis vognmands branchen. Et dansk firma med afdeling i Tyskland, lastbiler med tyske nummerplader og tyske chauffører. De får tysk løn.
    Men kommer de til DK og kører nationale opgaver for firmaet, skal de aflønnes efter danske forhold.

    Noget lignende må kunne laves inden for luftfarten i EU, så en asiat ikke kan flyve internt i Europa, på en asiatisk arbejdskontrakt/-forhold

  2. Vel gør ministeren ej: for så havde han sparket Ryan til månen med alle de ulovligheder de holder på med—ligeledes fagforeningernes fallit ved deres etablering i Billund og Kastrup.

  3. Muligvis mente en del i SAS engang de nærmest kunne gå på vandet—de landede der også et par gange ud over Rasmussen—så nej: i dag forholder de sig til virkeligheden og kæmper for at overleve
    —med farverige både dry-wet-og damplease på samme måde som kong Kjos.
    Ryan aflyser blot og betaler pax 79 kroner retur og nul kroner til de ansatte.

LEAVE A REPLY