Millioner af nye jobs i flybranchen

7

aegean kabine cockpit fly crewLUFTFART: Frem til 2035 bliver der behov for 2,1 mio. nye piloter, kabineansatte og flymekanikere, siger Boeing. Væksten vil være størst i Asien, Nordamerika og Europa.

Ifølge 2016-udgaven af Boeings Pilot and Technician Outlook skal verdens flyselskaber årligt de kommende 20 år have ca. 40.000 kabineansatte, 35.000 flymekanikere og teknikere samt 31.000 piloter – ca. 106.000 om året.

De kommende 20 år får verdens flyselskaber, ifølge Boeing, et samlet behov for 617.000 nye piloter, en stigning på ti procent i forhold til sidste års vurdering, og 679.000 flymekanikere og teknikere, en stigning på 11,5 pct. i forhold til 2015.

Hertil kommer behov for 814.000 kabineansatte de næste 20 år, vurderer Boeing. Det er nyt med vurdering af antallet af kabineansatte i Boeings årlige analyse.

Asien er ifølge Boeing største vækstområde de kommende 20 år, fulgt af Nordamerika og Europa.

7 KOMMENTARER

  1. lyder jo alt sammen meget godt, og de der har investeret store summer i en pilot uddannelse, får et smil på læben.
    Realiteten er dog anderledes. En sådan melding er nu kommet fra Boeing de sidste mange år, men indtil nu er der ikke sket store ændringer i efterspørgslen af piloter i Europa. Det der sker er, at de piloter der er aktive, roterer fra selskab til selskab. Krakker et selskab, får de piloter med erfaring job hos de selskaber der søger.
    Kender mange færdig uddannede piloter, der nu efter 3-6 år, stadig ikke har fået job, og det er ikke urealistisk.
    Men de har stadig en stor gæld fra uddannelsen, som de forsøger at tilbagebetale på bedste vis.

    Og desværre for en del, bliver drømmen aldrig til virkelighed, da man efter nogle år er “for gammel” til at søge ind hos visse selskaber.
    Så Boeing, hold nu op med disse “forfalskede” udmeldinger, og hold jer til realiteten

    Og kig lige på optagelseskravene hos mange selskaber, min. fuld ATPL, betyder min 1500 flyvetimers erfaring. Og hvor skal man samle/få dem fra?
    Alle kan jo ikke flyve sightseeing langs de danske kyster, det er jo umuligt.

    • Synes ellers at man dagligt læser om pilotmangel i denne tid… men det kunne jo også være at nogle piloter ikke ønsker at arbejde for visse selskaber da det giver “lav status” at arbejde for netop disse selskaber 🙂

      • Torben, det er korrekt, det hører og læser man, men det er desværre bare ikke realiteten.

        En ny uddannet pilot med lidt normal omtanke, vil arbejde for næsten hvem som helst, for blot at komme i gang og samle erfaring

        • Kenneth, i yderkanten af vores bekendtskabskreds (min kone´s veninde´s bror 🙂 , lidt langt ude ikke) er pilot, i dag kaptajn i et stort europæisk flyselskab B737. Efter endt uddannelse i USA fik han job i et amerikansk LCC Selskab hvor han var i ca 2 år.

          Herefter en kort afstikker til et canadisk selskab og derefter til et mellemøst selskab i ca 1½ år hvorefter han fik job i et stort europæisk selskab og for ca 8 mdr siden blev kaptajn… så ja det var lidt omskifteligt med at få erfaring / flyvetimer men husk, intet er umuligt for den som bære viljen i hjertet.

  2. Dette er en politisk udtalelse fra Boeing, de smører år efter år politikkerne i EU, USA og Asien for at gyde vandende til at dette “drømme scenarie” kan blive en realitet hvis og så fremt at politikkerne lemper på flysikkerhedsmæssige regler og giver flyselskaberne mulighed for at sænke omkostningerne.

    Fakta er dog at medmindre netop Boeing og Airbus meget snart får lavet rigtigt grønne fly, så holder vores jord ikke til den stigning i flyvningen som Boeing ønsker. Derudover så er der en masse skatte penge der ryger ind på skattely konti hvis og så fremt Boeing får magt til at præge branchen den vej de ønsker.
    Samtidigt, ja så kommer en sådan stigning til at koste på fly sikkerheds kontoen…
    Men igen, hvis en 10-50 fly styrter ud af himlen om året, så er det jo også en merindtægt til Boeing og Airbus, så hvis bare politikere og befolkningen accepterer dette så er det jo fantastisk med så mange nye jobs omend folk kun vil kunne holde til sådanne jobs i få år…

  3. Desværre helt rigtigt Kenneth. “Det giver lav status at arbejde for visse selskaber’ Torben, tror du virkeligt en arbejdsløs pilot med million studiegæld har råd til den slags luksus!!!!!! Hvilken verden lever du i?
    Visse selskaber har en syg og farlig virksomheds kultur. Det er en helt anden snak.

  4. AH AH AH !! Den sædvanlige reklame forklædt som pressemeddelelse. Den eneste sandhed er, at piloten karriere har-blevet ødelagt, med endeløse pligter 12 timer om dagen i mange dage i træk, 60 Vuelos per måned, ingen tid til at spise, det eneste, du “kan få fra en pilot karriere er en alvorlig sygdom i nogle år. Alt dette er muligt ved hjælp af de nye flyvetid Begrænsninger skabt af Europen Union love, skam dig!
    Pilotskoler Skal være tom det er ren galskab at investere bare én cent i en pilot karriere i dag. Tag et kig på pilot job hjemmesider (www.allflyingjobs.com) alle job er i Kina, fordi de er de eneste, der tilbyder deltid 50%, den eneste måde, et menneske kan bære sådan et job, for et par år.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn