Midt i en strejketid

Ejvind Olesen.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Netop som man troede, at parterne i luftfart havde fået så meget forståelse for hinandens problemer, at strejker var fortid, blusser de op igen. Det kan blive skæbnesvangert, fordi kunderne mister tilliden. Midt i det hele vil fodboldlandsholdets spillere strejke, fordi de mister 17 procent af 80.000 kr.pr. kamp.

Af Ejvind Olesen  

De vil os alle det bedste. SAS, kabineansatte, ansatte i handlingsselskabet, fodboldlandsholdets spillere, Norwegian og selskabets piloter. De har bare forskellige opfattelser af, hvad der er det bedste. Men noget kan vi sikkert blive enige om. Hverken flyselskabernes passagerer eller fodboldtilskuerne skal tages som gidsler i en faglig konflikt.

Det er dybt alvorligt, hvis strejker igen skal til at være en del af hverdagen i SAS Danmark. Den tid burde være forbi. Når SAS køber Cimber for 20 mio. kr., da har det et primært formål, nemlig få et selskab som alt andet lige er billigere i drift end moderselskabet. Det skal ende med en besparelse på ca.250 mio. kr. om året, når det hele er kørt på plads.

Hvis ikke, slutter det som med SAS Commuter, der præcist havde samme udgiftsniveau og effektivitet som store SAS og derefter overflødiggjorde sig selv. Skulle det samme ske med Cimber-projektet, kan vi gætte på følgerne for overlevelse:

1) Langt flere regionale ruter udliciteres, og dermed bliver en stor del af SAS ansatte arbejdsløse. 2) Eller SAS erkender, at man ikke i længden kan klare sig alene og får en partner, som kommer med et helt andet kontant syn på personalepolitik.

I dag holder kabinepersonalet møde. Enhver form for strejke vil være ulovlig. De overflyttede skal møde på deres vagter søndag. Sker det ikke, er situationen endnu mere alvorlig. For de ansatte og for SAS.

Hvad der sker i forhandlingerne mellem CAU og SAS ved vi af gode grunde ikke. Og er heller ikke part i sagen. Men følgerne af en åben konflikt er ikke svær at forestille sig jfr. ovenstående.

Hvad de andre strejker angår, må vi have lov til at forvente, at der ikke er stop for bagage i en så stor lufthavn som København og af et så stort et handlingsselskab som SGH, der betjener mange andre flyselskaber end SAS. Uenighed må klares inden døre.

Piloterne i Norwegian vil efter sigende ikke acceptere, at de skal ned på SAS løn. Fik I den? Norwegian kan mindre end de fleste tåle flere ridser i lakken netop nu.

Endelig er der fodboldlandsholdet, hvor parterne her op til weekenden står skarpt over for hinanden. Eller gør de? Er det ikke Spillerforeningen? Eller er det DBU`s nye ledelse!

Publikum har lov til at forvente, at vi har det bedste landshold i EM-turneringen. Men betyder det også, at de absolut skal have 80.000 kr. pr. kamp og ikke vil gå 17 procent ned? Begge dele er lige tåbelige. Ryst posen og begyndt helt forfra. Gerne i en fart. Den første kamp venter

Bliver det en urolig weekend? Det kan vi frygte. Men vi lever i håbet om det modsatte.

God weekend.