Masser af kritik ved luftfartsdebat

LUFTFART: Der var kritik af Københavns Lufthavn, af Norwegians slovakiske piloters uforståelige engelsk – og SAS forudså ved debat i går i Folketingets trafikudvalg, at skulle ud i samme regelshopping som Norwegian og Ryanair.

Københavns Lufthavn forudser nu mindst to mio. flere passagerer i år, i alt 28,5 mio., i forhold til sidste år.

Det sagde lufthavnens til tider hårdt pressede kommunikationsdirektør, Henrik Peter Jørgensen, under debatmøde i går i Folketingets trafikudvalg. Han sagde også, at der er behov for mere togtrafik til lufthavnen – men at al kapacitet er opbrugt.

Henrik Peter Jørgensen tilføjede, at Københavns Lufthavn de seneste år har fået 20-25 pct. flere flyruter og udbudte flysæder.

Blandt de øvrige indbudte debatdeltagere var Danish Air Transports adm. direktør, Jesper Rungholm, SAS Lars Wigelstorp Andersen, direktør for public affairs og infrastructure, samt Aalborg Lufthavns adm. direktør, Søren Svendsen.

Søren Svendsen konstaterede, at Københavns Lufthavn kontrolleres af udenlandske kapitalfonde, mens de øvrige danske lufthavne er ejet af kommuner, med undtagelse af lufthavnen på Bornholm, der stadig hører under den danske stat.

Mens Billund Lufthavn i år for første gange forventes at få over tre mio. passagerer, lander Danmarks tredjestørste lufthavn, Aalborg, i år for første gang på 1,5 mio. rejsende, heraf er de 900.000 på Danmarks største indenrigsrute, fløjet af SAS og Norwegian.

Aalborg Lufthavn har i dag flyruter til 40 lufthavne – mod 13 i 2008, sagde Søren Svendsen.

Mens promoveringen af det danske projekt Global Connected i dag har et budget på 10 mio. kr., fandt Søren Svendsen det useriøst, at de fleste af disse penge går til Københavns Lufthavn, der har årligt overskud på en milliard kr. – når der er betalt kæmpe udbytte til de australske og canadiske hovedaktionærer.

Danish Air Transports adm. direktør og medejer, Jesper Rungholm, sagde, halvt i sjov, at der er behov for at nationalisere Københavns Lufthavn, så den igen kommer under kontrol af den danske stat.

Flere debatindlæg drejede sig om en historie fra denne uge om, at en norsk indenrigsflyvning hos Norwegian måtte opgives fordi Norwegians skandinaviske kabinepersonale var utrygt ved det manglende engelskniveau hos to Norwegian-ansatte slovakiske piloter.

Lars Andersen fra SAS oplyste, at SAS passagertal i Københavns Lufthavn i år synker til 36 pct. – halvdelen af SAS passagerer er i snit transitrejsende.

”SAS mister passagerer til point to point-rejsende,” sagde Lars Andersen med henvisning til de fremadbrusende discount-selskaber i Københavns Lufthavn, som Ryanair, Norwegian og Easyjet.

Københavns Lufthavn koster for meget

SAS Lars Andersen sagde, at det er for dyrt for SAS at operere i Københavns Lufthavn, som ifølge SAS har et indeks på 100, mens det ved åbning af nye ruter er 64 på Stockholm Arlanda og 55 i Oslo.

”Transfer-passagerer er dobbelt så dyre i København som i Arlanda og Oslo,” sagde han.

Lars Andersen forudså også, at andre flyselskabers ”kreative forretningsmodeller” (læs Norwegian og Ryanair, red) med at shoppe rundt, kan gøre det nødvendigt for SAS at følge trop – med de konsekvenser, det vil have for skandinavisk luftfart.”

Og vil Københavns Lufthavn lukke den såkaldte tværbane, 12-30, for at skaffe mere terminalplads, vil det koste SAS et trecifret årligt millionbeløb, sagde Lars Andersen.

Danish Air Transports stifter og medejer, Jesper Rungholm, sagde, at DAT – efter indenrigstrafikken sidste år blev flyttet til hovedterminalen i Københavns Lufthavn – nu betaler næsten halvdelen af billetprisen til Københavns Lufthavn.

Jesper Rungholm følte også, at Københavns Lufthavn kun har ét svar på DATs forslag til forbedringer:
”Nej, det kan vi ikke.”