Markante meninger om hvorfor SAS vælger Arlanda

fly sas stockholm arlandaLUFTHAVNE: Københavns Lufthavn har skudt sig selv i foden ved at være betydeligt dyrere end Arlanda og Oslo, mener en læser, men tror det allerede er politisk bestemt, at trafikken glider til Stockholm.

Læserne har været flittige til at kommentere klummen om SAS-starten til Hong Kong fra Arlanda Lufthavn i Stockholm i stedet for fra København. Nogle af kommentarerne har vi bragt. Andre har sendt nogle helt private betragtninger til redaktionen.

Fælles for dem er, at de mener, SAS bevidst har valgt Arlanda, som et led i en større plan om at flytte mere og mere trafik væk fra København, primært til Stockholm.

De fleste synes at mene, at Københavns Lufthavn ikke har kendt sin besøgelsestid. En skriver: ”Københavns Lufthavn er for dyr, og lufthavnens ledelse for slappe, presset som de er af aktionærer, som kræver store udbytter. Alle andre lufthavne agerer anderledes.”

”Virker som om København sætter profit foran alt andet, og her er altid kø ved finger C.” – ”København har skudt sig selv i foden ved at være betydeligt dyrere end Arlanda og Oslo.” – ”Københavns Lufthavn er både dyr og dårlig, ” lyder det også fra en læser.

Der er dog også nogle, som fastslår, at beslutningen er rimelig.” 40 procent af SAS billetterne sælges i Norge, 25 procent i Sverige og 20 procent i Danmark, resten på det øvrige europæiske og globale marked. Det burde være Oslo, som høster.”

”Jeg tror ruten til Hong Kong er en politisk beslutning, at de nye ruter skal flyves fra Arlanda. Det har intet med dårlig service og høj pris fra København at gøre, nej det er politik. At ruten til Los Angeles skal flyves fra Arlanda er helt til grin. At tro, at man kan flyve passagerer til Arlanda fra Oslo og København, for så at flyve dem tilbage, hvor de kom fra, er direkte komisk,” hedder det i en kommentar.

Naturligvis kom den ventede bemærkning også om ”Stop nu med at dyrke landskamp.”

Det gør vi så – i hvert fald indtil i morgen.