Mange klager over lavprisselskabers ekstragebyrer

easyjet a319LUFTFART: Ekstra gebyrer får 60 pct. af flyvende med lavprisselskaber til at spørge, om lavpris er billigere end full service selskaber, viser ny undersøgelse. I Danmark er Norwegian det mest populære lavprisselskab.

Norwegian fik førstepladsen i en afstemning blandt passagerer, der rejste med lavprisflyselskaber fra danske lufthavne.

Målt på kundeservice og den samlede oplevelse af rejsen stemte 69 pct. af passagererne Norwegian ind på førstepladsen. Easyjet fik 25 pct. og Ryanair 12 pct. I undersøgelsen skulle passagererne kåre nr. 1, 2 og 3, derfor er summen over 100, oplyser online rejsebureauet Travellink.dk, der står bag undersøgelsen.

Travellink fik svar fra 1.151 danske rejsende som led i stor europæisk undersøgelse med 16.700 rejsende fra 10 lande.

På europæisk plan blev Easyjet kåret som bedste lavprisselskab målt på kundeservice og den samlede oplevelse af rejsen med 22 pct. af de europæiske passagerer. Ryanair blev nr. to med 18 pct., Norwegian nr. tre med 12 pct., spanske Vueling fik 8 pct. og på femtepladsen kom EuroWings med 4 procent af stemmerne.

Undersøgelsen, der blev gennemført i sommer, viste også, at ca. 60 procent af danskerne oplever, at lavprisselskaberne er blevet dyrere, og lavpris er lige så dyrt som full service flyselskaber.

”Mange oplever det som unfair med forskellige ekstra omkostninger på billetprisen, bl.a. hvis de ved check-in skal betale ekstra for bagagen, eller hvis de vil ændre en reserveret billet,” siger Torben Nygaard, Country Manager i Travellink og fortsætter: ”De er især utilfredse med, at lavprisselskaberne er ufleksible. Til selskabernes forsvar kan man sige, at passagererne kender eller bør kende vilkårene. Men det er altså det, som mange reagerer mod.”

47 pct. af Ryanairs kunder har oplevet, at der kom ekstra omkostninger. Hos Norwegian er det 34 pct. og omkring 20 pct. hos de fleste andre selskaber. Det er navnlig bagagen, som kunderne oplever koster ekstra.

Undersøgelsen peger på, at lavprisselskaberne bør blive bedre til at informere kunderne om de ekstra gebyrer.

Godt 15 procent svarer, at de ikke kendte noget til et gebyr, som de blev pålagt. Hos Vueling og Norwegian svarer ni procent, at de ikke kendte gebyret, mens 17 procent af Ryanairs passagerer ikke kendte det ekstra gebyr, de blev pålagt.

82 pct. af deltagerne i undersøgelsen har fløjet med Norwegian, 60 pct. med Easyjet, 50 pct. med Ryanair og 23 pct. har prøvet Vueling. I alt har deltagerne fløjet med 20 lavpris flyselskaber.

Undersøgelsen blandt Travellinks kunder er udført i juni. Der var i alt 16,743 rejsende fra Storbritannien, Spanien, Frankrig, Italien, Tyskland, Portugal, Sverige, Norge, Finland og Danmark. De rejsende blev bedt om at kåre de tre bedste lavpris flyselskaber i Europa målt på kundeservice og den samlede oplevelse af rejsen.