Mange aprilsnar-historier i rejsebranchen

Medarbejdere hos VisitDenmark i gang med at klargøre til pladsgarantien på de danske strande.

Medarbejdere hos VisitDenmark i gang med at klargøre til pladsgarantien på de danske strande.

TURISME: I fredags, 1. april, havde bl.a. Berlingske, Danmarks Rejsebureau Forening, DFDS, FDM travel, Netto, VisitDenmark, Wow Air og standby.dk historier om rejsebranchen, der ikke helt passede…

Skikken med aprilsnar-historier har ifølge Ekstra Bladet været kendt i Danmark siden 1600-tallet – og danske og udenlandske medier har siden 1900-tallet skrevet falske nyheder den 1. april.

Danmarks Rejsebureau Forening oplyste fredag i sit nyhedsbrev, at DRFs adm. direktør, Lars Thykier, havde valgt at gå på tidlig pension for at bruge sit otium på bl.a. sækkepiber. Interesserede i at afløse den gode direktør kunne kun i fredags, 1. april, sende ansøgning til DRF…

Fødevarekæden Netto meddelte, at den til sommer ville starte eget flyselskab, Jetto, der skulle flyve indenrigsruter i Danmark og udenrigs til England, Tyskland, Polen og Sverige. Bl.a. skulle det med Jetto være slut med ”strejker, aflysninger og uigennemskuelige priser – og passagererne kunne tjekke bagage ind i en af Netto’s 423 butikker i Danmark og dagen efter gå ombord på flyet”.

VisitDenmarks markedskontor i Tyskland var også i år klar med et usædvanligt tilbud: i pressemeddelelse til tyske medier lovede flere vestjyske destinationer ”pladsgaranti” til turisterne i form af 20 kvadratmeter strandflade pr. person.

I de ægte Nordsee-kampagner fra VisitDenmark markedsføres Danmark som en destination med plads, oplyser VisitDenmark.

Og fra Berlingske lød det i fredags: ”det kan blive lidt dyrt, næste gang du skal flyve. Ifølge Berlingske må den samlede vægt af passageren, håndbagagen og kufferten højst være 105 kilo. Hvert ekstra kilo koster ekstra,” skrev avisen.

Hjemmesiden Videnskab.dk havde munter historie om, at Danmark kan købe De Vestindiske Øer tilbage. Det er næste år 100 år siden, Danmark solgte den caribiske øgruppe til USA og klausul i kontrakten giver Danmark mulighed for tilbagekøb.

DFDS kunne oplyse, at Oslo-bådene i fredags begyndte at sejle uden styrmand om bord – han sidder hjemme på kontoret i København. ”Der ligger flere års højteknologisk udvikling bag, og skibet styres automatisk ved hjælp af avanceret computerteknologi og radarer, lasermålinger, sensorer og stereokameraer, der ser havet og omgivelserne foran sig i tre dimensioner. Input fra disse samles i skibets ”hjerne”, og ud fra helhedsopfattelsen reguleres fart, styring og standsning, så skibet føres sikkert i havn,” lød det fra landechef Kevin Helsinghof.

Det islandske lavprisflyselskab, Wow Air, løftede i fredags sløret for verdens første passagerfly, der flyver på solcelleenergi. De nye miljøvenlige fly forventes klar fra 2021. Solcellepaneler er monteret på flyets skrog og vingerne monteres elektriske motorbatterier.

Det svenske charterrejsebureau Ving, der er i familie med danske Spies, kunne i fredags præsentere ”fiktive rejser på sociale medier.” Blandt tilbuddene var ”Backpacking i Bulgarien,” “Uden filter i Florida” og “Jeg mødte Dalai Lama.”

Det store danske rejsebureau FDM travel lancerede i fredags en række køreture på Route 66 i USA med ”din personlige truckerguide, håndplukket af FDM travel i konceptet ”Truck’n’roll.”  ”Du kan bl.a. fra truckerguiderne forvente et solidt kendskab til den øverste del af kostpyramiden, en aften i selskab med 100-vis af vaskeægte svedige truckere, der skyller vejstøvet ned med Budweiser og whisky mens de putter dollarsedler i trussekanten på de optrædende pole-dansere,” lød det i anprisningen fra FDM travel.

Fra udlandet tilbød flyselskabet Virgin Australia verdens første kabineklasse kun for børn – eller fri for voksne, om man vil. Blandt andet kan flystolene på Kids Class fint tåle er der sparkes på deres rygge,  ligesom der vil være særlige børnemenuer samt tegneserier.

Og hos standby.dk var vores ikke helt holdbare historie i fredags, at SAS og Norwegian indgår samarbejde – så Norwegian skal flyve langruterne, mens SAS klarer produktionen inden for Europa og Skandinavien.