Måske er rigtig 1. klasse på vej tilbage til DSB

1

DSB_1_voksen_800x400MANDAGSKLUMME: Noget tyder på, at den nye adm. direktør Flemming Jensen tager noget af sin klasseopdeling med fra SAS – ”Vi skal lave tilbud, som imødekommer både den unge studerende og den forretningsrejsende. En større differentiering af service udbuddet,” lyder det.

Af Ejvind Olesen

Noget kunne tyde på, at den rigtige 1. klasse kunne være på vej tilbage til visse tog hos DSB. Vel et mærke den 1. klasse, der var engang. Med klar forskel på sæder, indretning og service. Og på billetprisen.

Noget helt andet end i dag, hvor indretningen stort set er den samme på de to klasser. Med en kop kaffe og en avis samt en flaske vand som kan være forskellen. Pladsmæssigt er der reelt heller ikke nogen forskel. Der er såmænd heller ikke den store prisdifference.

Her er vi ved sagens kerne, og den lærdom har den ny generaldirektør – nu adm. direktør – Flemming Jensen taget med fra SAS. Hvis man virkeligt differentierer varens kvalitet, kan man også få den rigtige pris.

Forskellen på et turistsæde og en business class sæde på de oversøiske fly hos SAS er enorm. Det er billetprisen til gengæld også.

Ud fra den kendsgerning skal man måske se nogle af de udtalelser, Flemming Jensen kom med op til weekenden i Jyllands-Posten i sit første interview i det nye job, hvor han nu har haft et par måneder til at finde sig til rette.

”Vi skal lave tilbud, som imødekommer både den unge studerende, der vil billigst muligt frem, og på samme tid pendlere og forretningsfolk, som gerne vil betale for at få noget andet. En større differentiering af serviceudbud skal dog være fleksibelt i forhold til omkostningerne, ” siger Flemming Jensen til avisen.

Han medbringer en god portion viden om de dele fra SAS. Man skal virkelig følge, at man får noget for pengene, men man skal også som transportselskab kunne øge indtjeningen ved en omlægning og forbedring.

Måske er vi på vej tilbage til den gang, der var afgørende forskel på klasserne. Selv i pendlertog på Kystbanen. 1. klasses kupper med brede sæder, armlæn og små lamper, god plads og kun seks i hver kupe mod otte på den gamle 2.klasse (Fællesklasse).

Den gang kunne man også få grossereren og direktøren til at køre på 1. klasse fra Rungsted til centrum, frem for direktionsbilen. Og prisen for en 1. klasses billet skræmte ikke nogen i den lønningsklasse.

I dag er det et spørgsmål om mere og bedre arbejdsplads, bedre og mere servering fra København til Aarhus end vand og en kop kaffe, mange og rettidige afgange og absolut ingen forsinkelser. I så fald skrider tilliden hos en krævende kundekreds.

Måske når man ikke så langt, men den mangel på service og smil, som Flemming Jensen og kolleger fik gjort op med i SAS, kan han passende tage fat på i sit nye job.

1 COMMENT

  1. Man skal ikke glemme, at DSB samtidig har et andet problem: Pålideligheden. Selv det lækreste sæde hjælper intet, når toget igen-igen er aflyst eller forsinket.

LEAVE A REPLY