Lufthansas kabineansatte truer med strejke

6

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

FLYSELSKABER: Fagforeningen UFO med 19.000 kabineansatte i Lufthansa truer med en række strejker fra 1. juli, hvis man ikke får indrømmelser på løn- og pensionsområdet. Lufthansa vil gøre sig mere konkurrencedygtig i kampen mod bl.a. lavprisselskaber og de tre fremstormende flyselskaber fra Golfen samt Turkish Airlines.

Lufthansa gennemfører i disse år forhandlinger med sine fagforeninger for at nedbringe omkostninger for bedre at kunne konkurrere med de europæiske lavprisselskaber og de tre store flyselskaber fra Den persiske Golf, Emirates, Etihad og Qatar Airways – samt Turkish Airlines.

UFO-fagforeningen siger, at de 19.000 medlemmer hos Lufthansa vil strejke fra 1. juli, hvis man ikke inden da har ny aftale på plads. Der vil frem til midten af september komme flere 1-dags strejker, som vil ramme flyselskabets store sommertrafik.

Lufthansa opfordrer UFO til at droppe strejke-truslerne og indgå i konstruktive forhandlinger: “Vores fælles mål må være at undgå strejker,” siger talsmand fra Star Alliance-medlemmet.

Lufthansa har det seneste år været ramt af over 12 strejker fra piloterne pga. uenighed om pensionsalder.

6 KOMMENTARER

  1. efterhånden bør de ansatte hos Lufthansa snart indse, at det er helt skudt ved siden af, hvad de har gang i.
    De må erkende, lige som alle andre på markedet, at man ikke blot kan få og få hele tiden, tiderne ændrer sig, og sommetider må man gang gi´ fra sig i stedet for.
    Strejker fører til aflysninger, hvilket kan føre til tab af trofaste kunder = mindre efterspørgsel hos Lufthansa, hvilket kan føre til fyringer.

    Det minder mest om små børn, der sætter sig på gulvet i raseri, hvis de ikke får deres vilje, eller får hvad de vil ha.
    Børnene har dog blot den undskyld, at de endnu ikke har lært, hvordan hele samfundet hænger sammen. Men voksne ansatte hos Lufthansa bør efterhånden vide det, og derfor bør de efterhånden skamme sig.

    • En typisk kommentar fra en der ikke har indsigt. Hvad er det de får og får hele tiden? Er det ikke nærmere det faktum at de prøver at beskytte det de har tilbage.

  2. Hej Kenneth

    Det virker til, at du godt inde i tingene.

    Kan du ikke løfte sløret for baggrunden for strejken.

    Eller er du bare af den holdning, at alle i luftfart er forstokkede idioter, der ikke har ret til at kræve anstændige arbejdsvilkår.

    Mvh

    SE210

  3. Hej Nomen og SE10

    Kan godt løfte sløret for, hvilken indsigt jeg har, er nemlig pilot hos Swiss, del af Lufthansa gruppen.
    I hele lufthansa gruppen, er de ansatte hos Lufthansa moderselskab, de bedst betalte af alle, og blandt de bedst betalte i Europa, til trods for at de har base i Tyskland, hvor leve omkostningerne er væsentlig lavere end i både Schweiz og Danmark for den sags skyld.

    I lufthansa gruppen er Swiss en af de få selskaber der hvert år har et overskud, måske fordi vores lønninger er lavere end hos Lufthansa.
    Og det er blot min pointe, de gyldne dage med luksus levestil og høje lønninger er forbi, det skal man også indse som Lufthansa ansat, ellers har man pludselig ikke noget job.

    Hvorfor er det at Lufthansa flytter flere og flere fly over til Germanwings, og nu også Eurowings?fordi de ansatte hos Lufthansa moderselskab ikke vil gå med til forhandlinger om arbejdsvilkår, der gør firmaet rentabelt.

    Undskyld hvis min holding lyder negativ, men sådan er flybranchen desværre. Hos Air Berlin Schweiz ( tidligere Bel Air ), måtte de ansatte acceptere 30% løn nedgang, eller miste deres job.
    Blot for at give et eksempel fra branchen.

    Prøv at gå ind på siden http://www.pilotjobsnetwork.com/ og sammenlign lønningerne hos nogle af de europæiske flyselskaber, så kan I jo fortælle mig, og jeg har ret eller uret!!

    • Men du startede med at klandre dem for, at de får og får. Det er jo ikke tilfældet. Der bliver taget og taget. Eurowings/Germanwings er ikke meget forskelligt for hvad SAS har gang i med Cimber finten eller wetlease JetTime konceptet. Alt dette er jo et generelt udtryk for den ekstreme situation luftfarten er i, takket være et ultra liberalt marked og selskaber som Ryanair, Norwegian etc., der selvfølgelig udnytter disse EU smuthuller.
      Derfor er det helt legalt at modsætte sig denne udvikling, uanset om du synes de er forkælet.

  4. Nomen

    Alle har ret til ordentlige arbejdsforhold, ingen tvivl om det. Men er det ok at holde fast i krav, så som pensionering med 55, når dette ikke svarer til nutidens marked??
    Vi kan diskuterer dette i evighed, og det er ikke meningen, kan godt se situationen fra begge sider. Er blot af den mening, at både arbejdsgiver og arbejdstager må tilpasse sig markedet.

    Hvorfor er er næsten ikke længere lastbiler på danske nummerplader? Lastbilbranchen gennemgik hele denne “fri bevægelighed” problematik for mange år siden, nu er det luftfartens tur, om man kan li´ det eller ej.
    Og så er det vel bedre at prøve at hjælpe sit eget firma, end at stille krav der ikke er tidssvarende. Resultatet kan blive, at mere og mere bliver udliciteret, dvs.man står uden job, og hvad så?
    Så overtager lavprisselskaberne, og skal man arbejde for dem, så er det “take it or leave it” med arbejdsforhold.

    Hvis man ikke er tilfreds hvor man arbejder, så er man jo altid velkommen til at søge andetsteds hen. Men tror blot ikke at Lufthansa ansatte finder et bedre job andetsteds, det er det de skal indse. De har det godt hvor de er.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn