Lufthansas booking-ændring koster passagerer

Lufthansa-AustrianFLYSELSKABER: For en måned siden gennemførte Lufthansa-gruppen sit omstridte tiltag om, at flybilletter skal bookes på Lufthansas hjemmeside – ellers koster hver billet 16 euro ekstra. Booking-systemet Sabre siger, at Lufthansa har mistet over 10 pct. af sine kunder på denne konto – det benægter Lufthansa.

I dag, 1. oktober, er det en måned siden Lufthansa-gruppen, LHG, (Austrian, Brussels Airlines, Lufthansa og Swiss) gennemførte sin kontroversielle og overraskende ændring af gruppens booking-procedurer.

Hvis ikke flybilletter til LHG-medlemmerne bookes via LHG’s hjemmeside, bliver de 16 euro dyrere pr. billet.

Ændringen har mødt stor modstand. Også i Danmark, hvor den adm. direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, i går sagde til standby.dk: ”Som jeg hører det fra vores medlemmer, booker ingen flybilletter via Lufthansa-gruppens hjemmeside, men bruger fortsat GDS-systemerne. De 16 euro er blot en skjult prisforhøjelse.”

Danmarks Rejsebureau Forenings ca. 130 rejsebureaumedlemmer omsætter årligt for omkring 17 milliarder kr., ca. 70 pct. af den samlede omsætning i den danske rejsebureaubranche.

”Mange rejsebureauer siger, at LHG er røget ud af deres best buy-systemer. De booker f.eks. Lufthansa via codeshare fra SAS som et alternativ,” siger Lars Thykier.

Travelmarketreport.com skrev forleden, at bookingmaskinen Sabre i Europa steg i antal bookinger med 1,4 pct. i de to første uger af september, men i samme periode faldt antallet af bookinger til Lufthansa Group 16 pct.

”ECTAA – den europæiske brancheorganisation for rejsebureauer – har klaget til EU-Kommissionen over Lufthansa-gruppens adfærd i sagen,” sagde direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, i går til standby.dk – han er i år formand for netop ECTAA.

Det var ikke i går muligt for standby.dk at komme i kontakt med Morten Balk, der som landechef for Lufthansa-gruppen i Danmark, må stå på mål i sagen.

Men Morten Balk sagde i sommer til standby.dk: ”Vores beslutning skaber røre i rejsebranchen. Men vi mener, at det er rigtigt at kanalisere de reelle omkostninger i de respektive distributionskanaler. Vi har længe betalt for meget ved distribution via GDS’er. Vi ønsker at arbejde med vores distributionspartnere, rejsebureauer og virksomheder – ikke imod dem. GDS’erne er for dyre og kan ikke udstille vores produkter på en tidssvarende måde.”