Luftdåb af den nye Airbus A350-1000

3
img_1343
Første take off for Airbus A350-1000.

LUFTFART: A350-1000 er det nyeste medlem af A350 XWB familien og skal konkurrere med Boeing 787 Dreamliner og Boeing 777 klassen om langdistanceruterne. Det byder på 25% lavere omkostninger pr. sædekilometer og større passagerkomfort.

Af Marisa Garcia

Første flyvning med A350-1000 startede torsdag kl. 10.42 fulgt af fire timers testflyvning over Sydfrankrig med ekspertpiloter og –teknikere ombord før landingen i Toulouse. Det er det første af tre specialbyggede A350-1000, som skal afprøve grænserne for den nye model inden den sendes i endelig produktion.

Indtil nu har 11 kunder bestilt 195 A350-1000. Qatar Airways har købt 37 og modtager det første i anden halvdel af 2017. De følgende fire store kunder er United med 35 eksemplarer, Cathay Pacific med 26, Etihad Airways med 22, og British Airways med 18 eksemplarer af den nye model.

Præsentationen af den nye A350-1000 for den inviterede presse var lagt i hænderne på Francois Caudron, Senior Vice President, Marketing i Airbus.
Præsentationen af den nye A350-1000 for den inviterede presse var lagt i hænderne på Francois Caudron, Senior Vice President, Marketing i Airbus.

High-Tech Design

Kabinen i A350XWB har modtaget både Red Dot og IF Design priser i år, og A350-1000 er basis for den nye Airspace by Airbus kabine, som vil spredes ud til hele familien og til A330neo.

Fokus på design inkluderer high-tech features som programmerbart kabinelys, som tilbyder 16,7 millioner farver og ’usynlige’ systembokse og ledninger til state-of-the underholdningssystemer.

Airbus kalder A350-1000 for det ’første født digitale fly’, fordi det er 100% præ-konfigureret for high-speed Wi-Fi om bord, hvilket gør det lettere for flyselskaber at tilbyde denne service.

A350-1000 er syv meter længere end A350-900 —74 meter fra næse til hale. Det giver plads til, at flyselskaberne kan tilføje op til 40 sæder eller andet udstyr til glæde for passagererne.

Virgin Atlantic bestilte på Farnborough Airshow i sommer otte eksemplarer af A350-1000 og fik tilsagn om, at de kunne leveres med faciliteter, der gør det muligt at installere en førsteklasses bar, ligesom i selskabets B787 Dreamliners.

På spørgsmålet om andre kommer med overraskelser i samme stil i deres A350-1000, svarede Francois Caudron, Senior Vice President Marketing i Airbus: “De fleste vil formentlig. A350-1000 har så meget ekstra premium gulvareal, så for dem, der ønsker at indrette barer eller lounger, er der rigeligt med plads. Men det er op til den enkelte og til, hvad der passer bedst til deres brand, deres image og deres produkt”.

Blandt de øvrige elementer til at øge komforten om bord er 20% friskere luft, som fornyes hvert 2.-3. minut; bedre temperaturstyring med otte zone-indstillinger; samt ekstra luftfugtighedssystem for første- og businessklasse, ligesom på private jetfly.

Passagererne vil også have en kabine, der er otte gange mere stille end ombord på Boeing 777-300ER og seks decibels mere stille end på Boeing 787 Dreamliner.

A350-1000 er ligeledes mere miljøvenlig og bruger 25% mindre brændstof og genererer 25% mindre CO2 end andre langdistancefly i denne kategori.

Ekspert-besætningen klar til første testflyvning af A350-1000: Hugues van der Stichel, Experimental Test Pilot; Frank Chapman, Experimental Test Pilot og Gérard Maisonneuve, Test-Flight Engineer. Desuden Patrick du Ché, Head of Flight & Integration Tests; Emanuele Costanzo, Head of A350 Development Flight Tests og Stéphane Vaux, Flight-Test Engineer.
Ekspert-besætningen klar til første testflyvning af A350-1000: Hugues van der Stichel, Experimental Test Pilot; Frank Chapman, Experimental Test Pilot og Gérard Maisonneuve, Test-Flight Engineer. Desuden Patrick du Ché, Head of Flight & Integration Tests; Emanuele Costanzo, Head of A350 Development Flight Tests og Stéphane Vaux, Flight-Test Engineer.

3 COMMENTS

  1. 25% mindre brændstof, det lyder ualmindeligt højt. Hvis dette var tilfældet ville alle vel skifte til denne flytype. Hvilke fly er denne besparelse sammenlignet med?

LEAVE A REPLY