Livsværk er mere end et rejsebureau

IMG_0618

Afrika og Arktis har en særlig plads i Søren Rasmussens hjerte, men billedkunsten er også en af hans lidenskaber. Her er han foran et værk af en af favoritterne, maleren Lars Dan. Foto: Peter Fredberg.

JUBILÆUM: Det, mange mente, var en død sild, blev en guldgrube for Albatros og Søren Rasmussen.

Af Peter Fredberg

For tre årtier siden blev Søren Rasmussen for alvor tændt på safari. Og i dag fejrer hans livsværk, Albatros Travel, 30 års jubilæum.

Hvad der startede som en passion for en dengang ung biolog, har udviklet sig til et af vore førende rejsebureauer med 150 medarbejdere i Danmark, kontorer i Grønland, Kina, Sydafrika, Indien, Kenya, Tanzania og Namibia, safarihoteller i Sydafrika og medejerskaber i fem mindre krydstogtsskibe og et shippingfirma. Albatros er således andet og mere end et rejsebureau.

Jubilæet fejres med en reception i dag kl. 15-17 i Albatros’ lokaler i Tøndergade 16, København V, samtidig med udgivelsen af Søren Rasmussens nye bog på Gyldendal, ’Mennesket i naturen – naturen i mennesket’.

Albatros havde i 2015 en omsætning i Skandinavien på 700 mio. kr. og rundede på verdensplan i fin stil en milliard. Valutaen i Sverige og Norge kastede skygge over omsætningen i Skandinavien, men på det globale plan pegede pilen opad.

Søren Rasmussen er i dag arbejdende bestyrelsesformand og hans kone, Berit Willumsgaard, adm. direktør. Albatros er familieejet. Søren Rasmussen og Berit Willumsgaard ejer 50 procent af aktierne og børnene Cæcilie og Rasmus den anden halvdel.

”I 2014 var Berit og jeg på vej ud af topledelsen for at få lidt mere fritid og give over til en ny ledelse. Men ledelsens nye kurs var for risikobetonet og gav ikke den ønskede indtjening, så vi ændrede kursen til det gamle Albatros,” siger Søren Rasmussen til Stand By.

Søren Rasmussen har flere gange fået tilbud om at sælge, men har pænt takket nej. Albatros er en livsstil, som han de senere år har kombineret med et forfatterskab. Hans debutbog, som først udkom på dansk og senere blev oversat til engelsk under titlen ’The Greatest Safari… In the beginning was Africa’, fik en fornem modtagelse. Og bog nummer tre er undervejs.

Et afgørende vendepunkt i Søren Rasmussens’ strategi kom i 2001 (efter 11. september). Albatros droppede forretningsrejser og de individuelle rejser for at satse helhjertet på grupperejser. Hvad mange konkurrenter mente var en død sild, var en guldfugl for Albatros. En unik niche. Og Søren Rasmussen oplever nu, hvordan mange i branchen kopierer ham.

”Alt, hvad vi producerer og udtænker, genfindes relativt hurtigt andre steder. Men egentlig skal man jo bare være glad og stolt over at kunne inspirere sine gode kolleger,” siger dagens jubilar.