Kromutter er turistens lokale ekspert

Lars Erik Jønsson.

Lars Erik Jønsson.

TURISME: Den gode gamle brochure og turistkontoret har fortsat en rolle at spille, men på ferien går turisterne online og spørger sig frem til gode råd om oplevelser i lokalområdet.

En analyse fra VisitDenmark viser, at personalet hvor turisterne bor, lokalbefolkningen og andre rejsende fungerer som eksperter, når der søges inspiration og information. Alle i lokalsamfundet kan være med til gøre ferien bedre og øge omsætningen.

41% af turisterne går på computeren og 17% bruger tablet eller smartphone til at planlægge ferien. De fleste bruger flere medier, og brochuren er ikke død. Godt hver tredje turist har bladret sig til mere viden.

Det viser en analyse fra VisitDenmark, der har spurgt svenske, norske, tyske, britiske og hollandske turister, hvordan de søger information og inspiration.

Men det er i høj grad de mennesker, turisten møder på sin vej, der bliver lyttet til. Førstepladsen går til personalet, hvor turisterne bor.  Hver tredje spørger om råd hos kromutter, lejrchefen på campingpladsen, receptionisten eller tjeneren på hotellet. Noget lignende gælder personalet i supermarkedet, tjeneren på vinbaren og ekspedienten i isboden.

”Det er vigtigt, at vi alle er opmærksomme på at give turisterne gode råd om oplevelser tæt på. Danmark udmærker sig ved mange små, lokale oplevelser. Vi kan alle bidrage til, at de kommer i spil ved at fortælle vores turister om dem”, siger Lars Erik Jønsson fra VisitDenmark.