Kritik af Ryanair fra Forbrugerstyrelsen

ryanair fly boeing b737-800LUFTFART: Ryanair nægter fuld erstatning til 10 danske flypassagerer, der tilbage i 2012 ikke kunne komme hjem fra Polen til Billund – det kritiserer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu via sin hjemmeside, firmatjek.dk.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hænger nu Ryanair ud. Det omstridte flyselskab vil ikke give fuld erstatning til ti danske passagerer. De fik en sur hjemtur fra Krakow i Polen pga. Ryanair, skriver Avisen.dk

Der advares nu mod Ryanair på hjemmesiden firmatjek.dk fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor hele fremstillingen af sagen kan læses.

Fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen siger chefkonsulent Henrik Sedenmark: ”Ryanair har ikke fuldt ud efterkommet en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet. Derfor står Ryanair nu på Firmatjek.dk til skræk og advarsel.”

Sagen drejer sig om ti danske flypassagerer, der i oktober 2012 skulle flyve hjem med Ryanair fra Krakow i Polen til Billund. Men afgangen blev aflyst pga. tåge.

Ryanair tilbød passagererne at få refundere købssummen på flybilletterne eller blive ombooket til næste mulige Ryanair-afgang, men næste flyvning med selskabet til Billund var først fem dage senere.

Forbrugeren og de ni medrejsende valgte at få refunderet købssummen og købte derefter billetter til bussen hjem.

Forbrugerklagenævnet har vurderet, at Ryanair var forpligtet til at tilbyde passageren og hendes medrejsende hjemtransport, når tågen i lufthavnen i Krakow var lettet.

Eftersom Ryanair først tilbød hjemtransport fem-syv dage senere, har Ryanair ikke levet op til sin opgave med at levere hjemtransport til de ti rejsende, mener klagenævnet, der har bestemt, at Ryanair skal betale 5.000 kr. plus renter til flypassagererne.

Men Ryanair har kun betalt 4.239 kr. til kunden. På den baggrund står Ryanair indtil videre på advarsels-listen hos Firmatjek.dk