Kritik af Ryanair fra Forbrugerstyrelsen

5

ryanair fly boeing b737-800LUFTFART: Ryanair nægter fuld erstatning til 10 danske flypassagerer, der tilbage i 2012 ikke kunne komme hjem fra Polen til Billund – det kritiserer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu via sin hjemmeside, firmatjek.dk.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hænger nu Ryanair ud. Det omstridte flyselskab vil ikke give fuld erstatning til ti danske passagerer. De fik en sur hjemtur fra Krakow i Polen pga. Ryanair, skriver Avisen.dk

Der advares nu mod Ryanair på hjemmesiden firmatjek.dk fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor hele fremstillingen af sagen kan læses.

Fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen siger chefkonsulent Henrik Sedenmark: ”Ryanair har ikke fuldt ud efterkommet en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet. Derfor står Ryanair nu på Firmatjek.dk til skræk og advarsel.”

Sagen drejer sig om ti danske flypassagerer, der i oktober 2012 skulle flyve hjem med Ryanair fra Krakow i Polen til Billund. Men afgangen blev aflyst pga. tåge.

Ryanair tilbød passagererne at få refundere købssummen på flybilletterne eller blive ombooket til næste mulige Ryanair-afgang, men næste flyvning med selskabet til Billund var først fem dage senere.

Forbrugeren og de ni medrejsende valgte at få refunderet købssummen og købte derefter billetter til bussen hjem.

Forbrugerklagenævnet har vurderet, at Ryanair var forpligtet til at tilbyde passageren og hendes medrejsende hjemtransport, når tågen i lufthavnen i Krakow var lettet.

Eftersom Ryanair først tilbød hjemtransport fem-syv dage senere, har Ryanair ikke levet op til sin opgave med at levere hjemtransport til de ti rejsende, mener klagenævnet, der har bestemt, at Ryanair skal betale 5.000 kr. plus renter til flypassagererne.

Men Ryanair har kun betalt 4.239 kr. til kunden. På den baggrund står Ryanair indtil videre på advarsels-listen hos Firmatjek.dk

5 KOMMENTARER

    • Man må som forbruger kunne forvente at alle selskaber overholder gældende lovgivning. Og det, uanset hvad pris man har betalt for en vare. Alle er lige for loven, det har Ryanair bare ikke indset og accepteret endnu.

  1. Ryanair er fløjtende ligeglad.

    Man kan prøve at lægge sag an, men man skal igennem alle instanser for at få noget ud af det. Mange giver op

  2. Det er derfor der er opstået “guldgravere” der på no win no fee basis hjælper passagererne
    når Trafikstyrelsen ikke vil påtage håndhævningen selv om de gerne må.
    Praksis med at de nationale håndhævelses enhed (Trafikstyrelsen) kikke vil påtage sager om flyvninger der aflyses i andre EU-regioner er imod EU forbruger principper der følger international privat ret der angiver at forbrugere kan klage deres sager ved afgangs eller ankomst lufthavnen.
    Forbrugerklagenævnet burde når de påtager klagen mod betaling tilbyde at gennemføre sagen
    og stævne den som småsag ved byretten.
    Iøvrigt kan tåge ikke anses som værende extreme vejrforhold medmindre det er langvarigt ud over det sædvanlige og det er ofte muligt at luftfartselskabet kan lande på en alternativ lufthavn i nærheden og derefter med bus/tog til den oprindelige destination eller de kan tilbyde alternativ transport med bus-tog-skib efter aftale med passagererne.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn