Kritik af Norwegians spindoktor i Danmark

norwegian b787 dreamlinerLUFTFART: Standby.dk bragte fredag artikel om, at ”Ryanair og Norwegian snylter på eksisterende regler.” Historien gav som ventet en ny negativ kommentar fra Norwegians infochef/spindoktor i Danmark. Men hans kritik blev imødegået af flere debatindlæg

Der var drøje hug til Ryanair og Norwegian, da fagforeningerne FPU og 3F onsdag i sidste uge havde offentligt medlemsmøde om social dumping. Formændene for Flyvebranchens Personale Union, FPU, Thilde Mortensen Waast, og Henrik Bay-Clausen fra 3F i Kastrup, fortalte om deres erfaringer fra kampen mod Ryanair, der i juli opgav sine baser i København og Billund.

”Ryanair og Norwegian snylter på eksisterende regler for at undgå arbejdsgiveransvar,” sagde Thilde Waast og tilføjede, at mange ”ansatte” i Ryanair og Norwegian ikke er ansat af flyselskabet, men arbejder for det via rekrutteringsbureauer eller via f.eks. de enkelte piloters enkeltmandsfirmaer, hvor piloterne kun aflønnes, når de flyver. Sygdom er for egen regning.

Artiklen på standby.dk gav ikke overraskende reaktion fra Norwegians infochef/spindoktor i Danmark, Daniel Kirchhoff, der ofte markerer sig hårdt overfor standby.dk og vores gode kollega, check-in.dk

Daniel Kirchhoff skrev bl.a. i sin kommentar: ”Fagforeningerne fortsætter med propaganda og løgne omkring Norwegians operation og ansattes arbejdsvilkår.” Hele Daniel Kirchhoff’s kommentar kan ses på standby.dk

I et af mange svar til Daniel Kirchhoff skrev ’insider 11’ ”….. fortæl lidt mere om Norwegian “Core” og hvorfor der er mindst 30 datterselskaber. Fortæl gerne lidt mere om jeres indstilling til politi-anmeldelsen i Norge vedr. det asiatiske kabine-personale på long-haul, lønningerne i Spanien osv. Det er “smart” at have en efterhånden meget lille gruppe som har rimelige vilkår.

Så kan man hævde som deres propaganda-chef, at som alle i rejsebranchen ved, at I (Norwegian, red) kopierer Ryanair så meget I kan. I er ikke et hak bedre end dem og core styrmænd kan ikke blive kaptajner med mindre de accepterer at blive ansat i vikarbureau som moderselskabet ikke vil tage noget ansvar for. Det er vist mere dig, der kører med propaganda, Daniel Kirchhoff.”

En anden kommentar fra ”Jens Jensen” lød det: ”Hej Daniel, som pilot gennem 22 år vil jeg gerne have at du uddyber dit svar. Hvilke kontraktansatte i Norwegian, hvilken fagforening er de medlem af, eller hvilken overenskomst er de dækket af?

””De kabineansatte som er ansat i Proffis og alle de andre firmaer Norwegian bruger, hvordan er de organiseret og hvilken overenskomst er de underlagt. Hvordan kan piloter på kontrakt få udbetalt hele deres løn på en konto i Irland eller andre steder efter eget valg?

Det er underligt at det i hele branchen kun er Norwegians ledelse som mener, at man overholder gældende love – men naturligvis må det være resten af branchen som tager fejl.

Men at du og Daniel tror at I kan sløre sandheden på et brancheforum (som standby.dk) er nok ikke så smart svar på kritikken i stedet for – men det kan I nok ikke…”

Der kom i weekenden intet svar fra Daniel Kirchhoff på standby.dk