Kritik af Norwegian og Ryanair

10
Ole Christensen.
Ole Christensen.

FLYSELSKABER: ”Ryanair og Norwegian udfordrer flysikkerheden, hvis de indgår aftale om at flyve hinandens passagerer,” lyder det i debatindlæg fra dansk socialdemokratisk EU-parlamentariker.

Ole Christensen, socialdemokratisk medlem af Europa-Parlamentet, skrev i et debatindlæg i Politiken i går: ”Ryanair og Norwegian er ved at indgå aftale om, at Ryanair fodrer kunder til Norwegians langruter. Med den aftale kan alle overenskomster omgås. Derfor er det en sort aftale, der vil presse billetpriserne på bekostning af arbejdsvilkår og flysikkerhed.

Når et flyselskab vil skrue på prisen på en flyrute, er der to håndtag: Løn og brændstof. Så man kan spørge sig selv, om man virkelig ønsker at flyve billigt, hvis der bliver taget chancer med mængden af brændstof, fordi det er for dyrt at flyve med for meget?

Vil man spare lidt på billetprisen og flyve med piloter med migræne, som ikke vil lægge sig syge, for så bliver de trukket i løn?

Vi kan ikke acceptere, at Norwegian og Ryanair omgår de fælles europæiske regler med størst mulig snedighed,” skriver Ole Christensen og tilføjer: ”Piloterne skylder ofte en mio. kr. efter endt uddannelse, og med den øgede konkurrence, kan ansættelse i Ryanair være den eneste mulighed for at få nedbragt gælden.

Passagererne skal igennem alverdens tjek af hensyn til sikkerhed. Hvorfor går vi ikke op i at tjekke, at medarbejdernes ansættelsesforhold er i orden? Det er trods alt dem, der har vores liv i deres hænder. At presse løn- og arbejdsvilkår udgør en sikkerhedsrisiko. Men kommercielle hensyn må aldrig stå over hensyn til sikkerheden.

Hvis Norwegian og Ryanair indgår en aftale, vil jeg rette henvendelse til EU-Kommissionen. Vi kan ikke acceptere, at to selskaber omgår de fælles europæiske regler med størst mulig snedighed og ser stort på medarbejdernes forhold og dermed passagernes sikkerhed. Luftfarten skal reguleres bedre og smartere. Det vil jeg kræve i forhandlingerne med Kommissionen om en kommende luftfartspakke. Og jeg vil opfordre Norwegian og Ryanair til at indgå en ny aftale, der sikrer ordentlige løn- og arbejdsvilkår,” lyder det fra Ole Christensen.

10 KOMMENTARER

  1. Gud bedre meg. Hva er det denne mannen snakker om? Norwegian ranker høyere på sikkerhet enn SAS i alle internasjonale målinger. Ulikt SAS, har Norwegian aldri hatt en ulykke. Er det ikke grenser for hvor mye usannheter man skal slenge mot Norwegian?

  2. Ole Christensen har helt ret, det vil altid være en trussel at piloter ikke får løn under sygdom. De vil være presset til at arbejde da de ikke har råd til at lægge sig syge, stor studiegæld på over 1 mill vejer tungt på ens skuldre, så op i bagdelen med om man er en smule snottet. Og det vil gå ok. Men den dag hvor vi piloter skal vise vores vær, vil det da gå? Når vejret er dårligt, et teknisk problem? det er der en pilot skal være fit, og ikke snottet. Fly Dubai ulykken i Rusland er sidste udemærkede eksempel på at piloterne var unfit, trætte osv.
    Og til Leif der føler sig stødt på manchetknapperne omkring Norwegians sikkerhed. Hvor gammelt et selskab er SAS lige ift. Norwegian? Hvor mange flyvninger har SAS haft ift. Norwegian i hver deres leveperiode? (nej jeg er ikke selv SAS pilot!)
    SAS kæmper for at overleve som mange andre gør og prøver at behandle deres ansatte forsvarligt og med respekt, i lighed med mange andre selskaber, f.eks. low cost selskaberne, Vuelling, easyjet, Air Berlin mv. og så de traditionelle som BA, LH osv.
    Hvorfor er det vi altid hører om Norwegian og Ryanair og ikke andre selskaber?
    Tak Ole for at se rigtigt, passe på os piloter og crew, passagerer og fly. Det er en indsats som din der behøves og uanset de “få” der råber op, er vi MANGE der vil takke dig for dit enestående initiativ og engagement, vi kan kun opmuntre til at du har lyst at fortsætte dette arbejde, det er værdsat.

  3. Alle som interesserer sig for branchen ved at det er den nøgne sandhed. Konkurrence er fint, men her er sikkerheden på spil.

  4. Piloter bekymrer sig mindre hvis de har overenskomst, ordnede forhold osv. Det resulterer i at man ønsker orden i sagerne.
    Har du selv en arbejdsgiver der er ligeglad og kun er grådig og optimerer for at få sig en høj bonus, vil arbejdsgiveren blæse dig som ansat et stykke hvilket igen resulterer i at du vil blæse dem et stykke osv.
    I en nødsituation skal vi piloter være effektive managere i komplekse situationer og bevare overblikket, det er det vi træner til.
    Sidder du og er snottet, presset med at du selv skal sørge for at betale skat (fordi din arbejdsgiver vælger at lønne dig uden der bliver trukket skat) og ikke får gjort det fordi du var fristet over evne da du har mega studiegæld, glemte at smøre din madpakke hjemmefra, ikke fik morgenmad andet end en banan fordi du skulle op kl 04.00, ikke kunne sove kl 21.00 om aftenen selvom du prøvede fordi du skulle så tidligt op, er langtids træt, sjældent ser dine børn og jeg kunne blive ved længe endnu, (er ved at blive startet op..) ja så ønsker du ganske enkelt ikke også at have en snottet Kaptajn eller Styrmand der ikke har lyst til at kalde ind og melde sig syg hvis det koster ham kr. 4.000 dagligt. Det er ca lønnen før skat, og sådan ser en pilot den da han ikke er trukket i skat i visse selskaber.
    I SAS og andre steder med orden i sagerne ville det blot koste 1/3 ca. kr 1.300 del da der trækkes skat, men det er ikke noget problem da sygdom afholdes med løn. Man melder sig syg som man skal gøre hvis man er unfit.
    Ole C, hæng i, vi har behov for dig.
    John sov sødt..

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn