Kritik af lavprisselskabers regelshopping

13
FPU’s formand, Thilde Waast, og formand for 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, ved mødet i denne uge.
FPU’s formand, Thilde Waast, og formand for 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, ved mødet i denne uge.

LUFTFART: ”Ryanair og Norwegian snylter på eksisterende regler.” Der var drøje hug til Ryanair og Norwegian, da fagforeningerne FPU og 3F forleden havde offentligt medlemsmøde om social dumping. De roste omvendt Europas næststørste lavprisselskab, fordi Easyjet tillader overenskomster for sine medarbejdere.

Formændene for Flyvebranchens Personale Union, FPU, Thilde Mortensen Waast, og Henrik Bay-Clausen fra 3F i Kastrup, fortalte onsdag i København om deres erfaringer fra kampen mod Ryanair, der i juli opgav sine baser i København og Billund.

Europas største flyselskab ville ikke indgå danske overenskomster, men fortsætter med at øge til København fra sine ca. 75 baser i Europa.

Thilde Waast henviste til tal fra brancheforeningen Dansk Luftfart om, at luftfarten i Danmark bidrager med 43 milliarder kr. til det danske bruttonationalprodukt og har 30.000 direkte ansatte.

”Europas lavprisselskaber opstod som følge af EU’s liberalisering, men de tilbyder ofte atypiske ansættelsesvilkår. Mens der i 2008, året hvor Sterling krakkede, var 5.000 ansatte i danske flyselskaber, er der nu 4.000. En medvirkende årsag er, at Ryanair og Norwegian benytter sig af regelshopping, eller social dumping,” sagde Thilde Waast.

FPU-formanden de seneste fire år henviste til, at f.eks. Norwegian har mindst 30 datterselskaber. Administrationen for dets irske flyselskab hører hjemme i Letland, mens dets IT-afdeling har adresse i Ukraine.

”Ryanair og Norwegian snylter på eksisterende regler for at undgå arbejdsgiveransvar,” sagde Thilde Waast og tilføjede, at mange ”ansatte” i Ryanair og Norwegian ikke er ansat af flyselskabet, men arbejder for det via rekrutteringsbureauer eller via f.eks. de enkelte piloters enkeltmandsfirmaer, hvor piloterne kun aflønnes, når de flyver. Sygdom er for egen regning.

Hun roste Europas næststørste lavprisselskab, Easyjet, for at følge gældende spilleregler, herunder at tillade overenskomster for sine medarbejdere.

Formand for 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, har 4.000 medlemmer i firmaer i Københavns Lufthavn. Og netop 3F’erne i lufthavnen skulle have været ”tærskehold,” hvis der var kommet konflikt mod Ryanair i lufthavnen ved f.eks. at have nægtet tankning af Ryanairs fly.

”Men som noget helt usædvanligt valgte fagbevægelsen – efter mange interne tværslag – først at spørge Arbejdsretten, om det ville være lovmedholdeligt at indlede konflikt og sympatikonflikt mod Ryanair i København – frem for bare at afsende konfliktvarsel,” sagde Henrik Bay-Clausen. Det sagde Arbejdsretten ja til.

”Og eftersom Københavns Lufthavn ikke mere er ejet af det offentlige, er den mere ligeglad med, hvilke vilkår de ansatte i flyselskaberne arbejder under. Nu gælder det bare om at sende overskuddet til ejerne i Australien og Canada,” sagde Henrik Bay-Clausen og fortsatte: ”Men faktum er, at netværksselskaber, modsat lavprisselskaber, der blot flyver fra A til B, er de mest interessante for virksomheder, der vil nedsætte sig i Danmark. Adgang til stort rutenet og samarbejdsaftaler med andre flyselskaber understøtter erhvervslivet langt bedre. Der er også en direkte effekt i lufthavnen. Netværks-selskaberne har cargo, mere catering, mere bagage, mere rengøring osv., så de skaber flere jobs.”

Henrik Bay-Clausen tilføjede, at Ryanair indenfor en uge åbner ny base i Gøteborg. Men ingen fra den svenske fagbevægelse har endnu bedt om 3F’s erfaring fra kampen for overenskomst med Ryanair i København.

13 KOMMENTARER

  1. Vi må desværre konstatere, at fagforeningerne fortsætter med propaganda og løgne omkring vores operation og ansattes arbejdsvilkår.
    Alle Norwegians danske ansatte har dansk overenskomst, og ansatte ved baser uden for Skandinavien tilbydes fastansættelse i et Norwegian-selskab, når basen har vist sig bæredygtig.
    I alle lande, hvor vi har baser, tilbyder vi gode konkurrencemæssige løn- og arbejdsvilkår, hvilket selvfølgelig også betyder løn under sygdom.
    Lad det slutteligt være helt tydeligt, at selvom flere piloter ønsker at arbejde via en enkeltmandsvirksomhed, har Norwegian sagt klart nej til denne ansættelsesform.
    mvh
    Daniel Kirchhoff
    Informationschef | Head of Communications
    Norwegian, Denmark

  2. Goebbels-teknikken… fortæl gerne lidt mere om Norwegian “Core”, og hvorfor der er mindst 30 datter-selskaber. Fortæl gerne lidt mere om jeres indstilling til politi-anmeldelsen i Norge vedr det asiatiske kabine-personale på long-haul, lønningerne i Spanien osv osv. Det er “smart” at have en efterhånden meget lille gruppe som har rimelige vilkår. Så kan man hævde som deres propaganda-chef her, at de tilbyder skandinaviske vilkår… sandheden, men slet, slet ikke hele sandheden…

  3. Danske fagforeninger er ikke riktig kloke. De serverer kun løgn, på vegne av SAS, dag ut og dag inn. Tror de snart på sine egne løgner? Alle Norwegians norske, den langt største gruppen av ansatte, tilbys overenskomster. Det samme i Danmark, Sverige etc. Pilotene tjener f.eks likt, eller mer enn de i SAS. Det samme, for cabin-attendants. Dere bør gå ut og beklage løgnene!

    • Det er sjovt som I bliver ved med at beskylde SAS og fagforeningerne for at sammen køre hetz mod Norwegian.
      Husk lige at det er de samme fagforeninger som kritiserer Norwegian nu. som gang på gang er ved at tage livet af SAS. Og de er rent faktisk stadigvæk meget efter SAS. Men I er vel så fokuserede på at give SAS skylden for at I ikke har styr på fakta.

  4. Alle i branchen ved jo at I kopierer Ryanair så meget I kan i NAS. I er ikke et hak bedre end dem og core styrmænd kan ikke blive opgraderet til kaptajner med mindre de accepterer at forlade core kontrakt og blive ansat i vikar bureau som moderselskabet ikke vil tage noget ansvar for. Det er vist mere dig, der kører med propaganda, Kirchhoff.

    • Mer vås fra ansatte i det flyselskap som er dømt til å betale ertatning til Norwegian for industrispionasje….På tide å fokusere på EGEN business?

  5. Hej Daniel.

    Som pilot gennem 22 år vil jeg gerne have at du uddyber dit svar.

    De kontraktansatte i Norwegian, hvilken fagforening er de medlem af eller med andre ord hvilken overenskomst er de dækket af?

    De kabineansatte som er ansat i Proffis og alle de andre firmaer i bruger, hvordan er de organiseret og hvilken overenskomst er de underlagt.

    Hvordan kan piloter på kontrakt få udbetalt hele deres løn på en konto i Irland eller andre steder efter eget valg når i som firma skal opkræve kildeskat?

    Du må også rigtig gerne forklare hvordan det hænger sammen i 787 operationen omkring baser, fagforeninger, overenskomster og Norske regler angående arbejdstilladelser for crew som ikke har et europæisk pas.

    Det er nemlig underligt at det i hele branchen kun er Norwegians ledelse som mener at man overholder gældende love og regler. Men naturligvis det må være resten af branchen som tager fejl.

    😉

      • Jan, dit spørgsmål er så dumt at det skriger til himlen.

        Jeg har været ansat i 3 forskellige firmaer, hvoraf ingen var Sas, jeg er idag kaptajn i, ja gæt engang, Norwegian. Var det svaret du havde forventet?

  6. @Jan – der er nok kommentatorer her fra både offentligheden og andre selskaber. Men at du og Daniel tror at I kan sløre sandheden på et brancheforum er nok ikke så smart… prøv og svar på kritikken i stedet for – men det kan I nok ikke…

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn