Kraftig vækst koster Jet Time dyrt

Jet Time fly Boeing 737LUFTFART: Jet Time er på få år blevet det største danskejede flyselskab med over 30 fly, 700 ansatte, en omsætning sidste år på 1,7 milliarder kr. – men også et fordoblet underskud på 140 mio. kr.

I Jet Times regnskabsår 2013/14 landede selskabet underskud – efter flere succesfulde år. Underskuddet blev 70 mio. kr., bl.a. på grund af store tab som følge af aflyste charterflyvninger til Egypten i forbindelse med urolighederne i landet samt flere dyre flymotorhavarier.

I Jet Times 2014/15 regnskab lander selskabet endnu større underskud på ca. 140 mio. kr. Det seneste underskud skyldes en meget dyr vækst i aktiviteterne i Jet Time, der på få år er vokset med over 50 pct. fra at producere ca. 40.000 flyvetimer om året til de nuværende 60.000.

”En opgave vi klart undervurderede,” medgiver Jet Times hovedaktionær og bestyrelsesformand, Lars Thuesen og tilføjer: ”Jet Time har f.eks. i perioden ansat og trænet over 100 nye piloter, hvilket finansielt har været stor udfordring. Manglen på kvalificerede piloter er noget, alle flyselskaber nu oplever – efter mange år hvor flyselskaber nærmest kunne vælge og vrage i overudbud af piloter. Også indfasningen af ti nye fly i produktionen har givet mange engangsomkostninger.”

Jet Time har også været igennem hvordan man mere regnskabsteknisk hensætter kapital til fremtidigt vedligehold af sine fly.

”Det er en post, der gør ondt i 2014/15-regnskabet.  Men her kan vi fremover drage fordel af ændringen, da vi ikke skulle få så mange ubehagelige overraskelser med omkostninger til flyvedligehold som i de seneste to år,” siger Lars Thuesen.

Jet Time iværksatte fra sidste efterår tiltag, der skal skabe et sundere forretningsgrundlag. Der kom f.eks. i starten af i år med ny adm. direktør, Teddy Zebitz, der bl.a. skal stå for implementeringerne af de nye tiltag.

”Overordnet har Jet Time brug for vækstpause, hvor vi koncentrerer os om at effektivisere selskabets interne processer – et arbejde, der allerede er godt i gang,” siger Lars Thuesen.

Som følge af det utilfredsstillende resultat for 2014/15 er arbejdet med at finde ny ejerstruktur for Jet Time sat i bero – og ejerskabet er nu koncentreret omkring Lars Thuesen, der ved udgangen af sidste år købte en række tidligere aktionærer ud. Tanken er stadig senere at få en bredere ejerstruktur, men ikke før der er skabt orden i økonomien.

Lars Thuesen har forhandlet de nødvendige driftsfaciliteter på plads, der sikrer Jet Time arbejdsro med at genetablere en fornuftig indtjening.

”Selvfølgelig tror jeg og Jet Times långivere på Jet Time – ellers var vi jo ikke gået i gang med alt dette. De forretningsmæssige muligheder for Jet Time er store. Det hele er bare gået for hurtigt, så nu skal vi have ro på. Jet Time skal have tid til at fordøje væksten, for selve business’en er sund nok,” siger Lars Thuesen.