Konkurrencestyrelsen skader hotelbranchen

Katia K. Østergaard.

Katia K. Østergaard.

HOTELLER: Det vil skade konkurrencen i hotelbranchen, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i går afviste at undersøge de store bookingportalers prispolitik over for hotellerne. Det mener Horesta – også kritik fra Dansk Erhverv.

Horesta er uforstående over for afgørelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Sagen handler om de krav, bookingportaler som Expedia, Hotels.com og Booking.com stiller til hotellerne i deres kontrakter.

Horesta har kritiseret bookingportalernes krav om, at hotellerne ikke må operere med lavere værelsespriser på egne hjemmesider, end værelserne bliver solgt til på bookingportalerne.

”Det er meget skuffende, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke vil undersøge dette område. Bookingportalernes prisklausuler hæmmer den frie konkurrence. Det måtte være styrelsens fornemste opgave at forhindre det,” siger Horestas adm. direktør, Katia K. Østergaard.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil droppe undersøgelsen, efter Expedia og Booking.com er kommet med indrømmelser. De ændrer intet ved den aktuelle, uholdbare konkurrencesituation, påpeger Horesta, som nu vil forfølge sagen politisk.

På europæisk plan er der opstået en situation med forskellig praksis og lovgivning. Frankrig har vedtaget lov, der forbyder disse klausuler.

Fra Dansk Erhverv hedder det, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen lader hotellerne i stikken ved at droppe undersøgelse af bookingportalernes prisklausuler.

Klausulerne påvirker hotellernes prissætning på egne hjemmesider. Dansk Erhverv frygter, at det får konsekvenser for hoteller og forbrugere.

”Vi respekterer afgørelsen, men det er ærgerligt, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ved at indstille undersøgelsen blåstempler, at bookingportalerne i praksis kan binde hotellernes priser,” siger Susanne Nordenbæk, fagchef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv, og tilføjer: ”Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har valgt at lægge afgørende vægt på konkurrencen bookingportalerne imellem og ser således bort fra den konkurrencesituation, som hotellerne står i.

I en række EU-lande, herunder Tyskland og Sverige, har konkurrencemyndighederne undersøgt og været i dialog med bookingportalerne.