Kommenterer ikke på rygter

SAS' koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen

SAS’ koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen på DBTA’s årsmøde på Tivoli Hotel torsdag formiddag. Foto: Preben Pathuel

“Hvilket rygte?” Det var SAS’ koncerndriftsdirektør Lars Lars Sandahl Sørensen kommentar vedr. historien om Lufthansas interesse i SAS på DBTAs årsmøde torsdag. Til gengæld løftede han sløret for en nyhed for kabinepersonalet.

Lars Sandahl Sørensen, Executive Vice President & SAS’ koncerndriftsdirektør, var fløjet ind fra Stockholm til DBTAs årsmøde torsdag formiddag på Tivoli Hotel i København for at give en status på SAS strategi.

Og helt som forventet kom der et spørgsmål fra en af deltagerne vedr. historien om Lufthansas formodede interesse i at gøre SAS til en del af selskabets lavpriskoncept under Eurowings. Den blev blev lanceret at nyhedsbureauet Reuters i går og fik ifølge børsen.dk SAS-aktien til at stige med 8 pct.

Til trods for at Reuters anses for at være en ganske pålidelig nyhedstjeneste, havde Lars Sandahl ikke mange ord til overs for netop den historie.

“Jeg har været i luftfart tidligere og er nu tilbage igen, og ca. med et halvt års mellemrum dukker den historie op. Der er en overkapacitet, og der foregår konsolideringer rundt omkring, men jeg vil ikke kommentere på rygter, der hele tiden dukker op,” var hans kommentar.

Til det sagde en af deltagerne: ”Du lyder som en politiker,” hvortil Sandahl replicerede: “Ja, men det, jeg siger, er sandt.”

Hård konkurrence
Lars Sandahl talte da også stik imod lavpristanken ved bl.a. i en anden sammenhæng at pointere, at SAS ikke er et lavprisselskab.

“Vi er ikke Ryanair, og vi bliver det aldrig nogensinde. Men de gør ting, der er smarte, som vi også kan lære af. LCCerne (Low Cost Carrier) følger lige i hælene på os, og der går aldrig lang tid før, f.eks. nye apps hos os bliver kopieret af vores konkurrenter. Vi er udsat for konkurrence i ekstrem grad, hvilket er sundt, men nogle gange er det også i forhold til forretningsmodeller, som vi ikke synes, vi vil bruge.”

Ipad til alle kabinemedarbejdere
Til gengæld vil SAS gøre meget for at holde på businesskunderne og dem, der flyver mere end fem gange om året til og fra Skandinavien. Bl.a. ved at gøre bonusbilletter lettere tilgængelige for eurobonusmedlemmerne, som der pt. er 4,3 millioner af, og så er der også nye spændende samarbejdspartnere på vej i forhold til at bruge bonuspoint. Desuden er der indenfor det næste halve år en ny version af hjemmesiden på vej samt endnu en nyhed:

“Lige om lidt bliver alle kabinemedarbejdere udstyret med Ipads med en integration, der ikke tidligere er set i luftfarten,” fortalte Lars Sandahl på årsmødet.

Det sker på baggrund af et samarbejde med Apple og IBM, hvor der er udviklet nye funktioner, der skal hjælpe med at kunne servicere passagerne bedre og hurtigere.

Men de digitale værktøjer er ikke kun med til at gøre arbejdet nemmere for personalet, der er også en sidegevinst i forhold til kunderne, som Lars Sandahl Sørensen med et glimt i øjet udtrykte på denne måde:

“Det pudsige er, at når vi spørger vores kunder, hvad de synes om servicen, så synes de den er fuldstændig fremragende, når de skal gøre det hele selv.”