Kølig modtagelse af årets første krydstogtskib

Det er sjældent man kan skrive sit navn i sneen ved swimmingpoolen på et krydstogtskib, som her på Queen Victoria, som her i går i København. (Foto Preben Pathuel).

Det er sjældent man kan skrive sit navn i sneen ved swimmingpoolen på et krydstogtskib, som her på Queen Victoria, som her i går i København. (Foto Preben Pathuel).

CRUISE: Ikke nogen udelt succes med starten af jordomrejsen fra en isnende kold Langelinie-kaj, da Queen Victoria lagde ud på jordomrejse.

Det var flot for den danske krydstogtsæson at indlede allerede i går med Queen Victorias start på en jordomrejse. Nogen udtalt succes blev det imidlertid ikke. Heller ikke for ideen om at få passagerer med fra hele Skandinavien på jordomsejlingen fra København.

Seks danske deltagere startede turen på det flotte krydstogtskib. De resterende 2000 passagerer var på en sviptur fra Southampton til København over Hamburg og tilbage til Southampton, hvorfra jordomsejlingen fortsætter.

Passagererne blev mødt med sne og kulde tirsdag eftermiddag med en times forsinkelse på grund af hårdt vejr over Nordsøen. Baseret på standby.dk’s oplevelse onsdag må man nok fastslå, at Langelinie ikke er beregnet til vintercruise. Men det vidste vi vel egentlig i forvejen.

Det var svært at finde husly i kulden for både ventende passagerer og gæster til skibet. Direktør Jesper Boas Smith fra den danske generalagent Bella Vista Travel var i hvert ikke tilfreds med forholdene.

Nogen havde tilsyneladende glemt at meddele til taxaselskaberne, at der kom et krydstogtskib på denne tid af året. Ankomsten var berammet til sidst på eftermiddagen, men blev altså en time forsinket.

Cunard-rederiets kvindelige repræsentant ventede i 45 minutter i bidende kulde tirsdag aften for at komme til et møde i København. Flere passagerer, som ikke skulle med bus, havde lignende oplevelser. ”Jeg ringede selv til 4×48, hvor den vagthavende ikke anede, der var et krydstogtskib,” siger Jesper Boas Smith.

Onsdag måtte bureauets gæster til skibsbesøg i bidende kulde vente på Langelinie-kajen i over en halv time – her havde det været rart med en terminal, eller i det mindste et opvarmet telt.

Men selve ventetiden kan man kun bebrejde rederiet, som slet ikke havde styr på logistikken med passagerer til og fra skibet i det tidsrum.

Direktør Claus Bødker fra Cruise Copenhagen Network forstår ikke kritikken. Der var sendt besked til københavnske taxi-centraler. I går holdt der konstant taxaer på kajen, men behovet på det tidspunkt så ikke ud til at være stort.

”Hele ”set-uppet” på kajen er bestemt af rederiet. Terminalerne på Oceankaj blev tilbudt Cunard, der dog forståeligt valgte Langelinie. Man kunne også have sat et telt op med varmekanoner, men det blev ligeledes fravalgt,” skriver Claus Bødker som svar på kritikken.

Man kan have sin tvivl om forsøget bliver gentaget. Queen Victoria har det nok bedst med at besøge København om sommeren (men har dog forsøgt et par gange med julecruise).

Og Langelinie kajen har det bedst med som bjørnen at ligge i hi om vinteren.