Kølig modtagelse af årets første krydstogtskib

3
Det er sjældent man kan skrive sit navn i sneen ved swimmingpoolen på et krydstogtskib, som her på Queen Victoria, som her i går i København. (Foto Preben Pathuel).
Det er sjældent man kan skrive sit navn i sneen ved swimmingpoolen på et krydstogtskib, som her på Queen Victoria, som her i går i København. (Foto Preben Pathuel).

CRUISE: Ikke nogen udelt succes med starten af jordomrejsen fra en isnende kold Langelinie-kaj, da Queen Victoria lagde ud på jordomrejse.

Det var flot for den danske krydstogtsæson at indlede allerede i går med Queen Victorias start på en jordomrejse. Nogen udtalt succes blev det imidlertid ikke. Heller ikke for ideen om at få passagerer med fra hele Skandinavien på jordomsejlingen fra København.

Seks danske deltagere startede turen på det flotte krydstogtskib. De resterende 2000 passagerer var på en sviptur fra Southampton til København over Hamburg og tilbage til Southampton, hvorfra jordomsejlingen fortsætter.

Passagererne blev mødt med sne og kulde tirsdag eftermiddag med en times forsinkelse på grund af hårdt vejr over Nordsøen. Baseret på standby.dk’s oplevelse onsdag må man nok fastslå, at Langelinie ikke er beregnet til vintercruise. Men det vidste vi vel egentlig i forvejen.

Det var svært at finde husly i kulden for både ventende passagerer og gæster til skibet. Direktør Jesper Boas Smith fra den danske generalagent Bella Vista Travel var i hvert ikke tilfreds med forholdene.

Nogen havde tilsyneladende glemt at meddele til taxaselskaberne, at der kom et krydstogtskib på denne tid af året. Ankomsten var berammet til sidst på eftermiddagen, men blev altså en time forsinket.

Cunard-rederiets kvindelige repræsentant ventede i 45 minutter i bidende kulde tirsdag aften for at komme til et møde i København. Flere passagerer, som ikke skulle med bus, havde lignende oplevelser. ”Jeg ringede selv til 4×48, hvor den vagthavende ikke anede, der var et krydstogtskib,” siger Jesper Boas Smith.

Onsdag måtte bureauets gæster til skibsbesøg i bidende kulde vente på Langelinie-kajen i over en halv time – her havde det været rart med en terminal, eller i det mindste et opvarmet telt.

Men selve ventetiden kan man kun bebrejde rederiet, som slet ikke havde styr på logistikken med passagerer til og fra skibet i det tidsrum.

Direktør Claus Bødker fra Cruise Copenhagen Network forstår ikke kritikken. Der var sendt besked til københavnske taxi-centraler. I går holdt der konstant taxaer på kajen, men behovet på det tidspunkt så ikke ud til at være stort.

”Hele ”set-uppet” på kajen er bestemt af rederiet. Terminalerne på Oceankaj blev tilbudt Cunard, der dog forståeligt valgte Langelinie. Man kunne også have sat et telt op med varmekanoner, men det blev ligeledes fravalgt,” skriver Claus Bødker som svar på kritikken.

Man kan have sin tvivl om forsøget bliver gentaget. Queen Victoria har det nok bedst med at besøge København om sommeren (men har dog forsøgt et par gange med julecruise).

Og Langelinie kajen har det bedst med som bjørnen at ligge i hi om vinteren.

3 KOMMENTARER

  1. Jeg var en af gæsterne der i går ventede på at komme ombord på Queen Victoria. I de 45 min. vi stod og frøs, så jeg ingen taxaer overhovedet, bortset fra en Mercedes Limo. Der var heller ingen taxaer da vi forlod skibet ved 14-tiden.
    Hvis Cruise Copenhagen havde tilbudt at betale for opsætning af et telt med varmekanoner, vil jeg tro at Cunard havde sagt tak. Det ville have været god service fra Cruise Copenhagen, og jeg går ud fra at Cunard betaler havnepenge for de 2 dage skibet ligger der.
    At Cunard sagde nej til at ligge ved de nye terminaler kan jeg godt forstå. De ligger som en by i Rusland uden nogen form for liv. Man burde være blevet ved de gamle terminaler og moderniseret dem. Derfra kunne gæster nå bus og tog til fods.
    Hvorfor er der nedgang i antallet af krydstogtskibe? Svar: dårlig service fra Cruise Copenhagen.
    Så kom ned fra den høje hest.

  2. Poul,
    Omvendt kunne rederiet jo selv have betalt for dette. De ved trods alt hvad de går ind til på Langelinie og i starten af januar. Alternativt gør deres lokale agent. Langelinie er klart den bedste plads i byen, men det er et logistisk mareridt, når der er mange skibe. Så selvfølgelig har Oceankaj sin berettigelse, men det kræver selvsagt noget infrastruktur. Det handler ikke kun om den høje hest, men også om “at de gode gamle dage” ikke kan sammenlignes med nuværende forhold.

  3. Md al respekt, men ønsker Cunard eller et andet rederi at benytte sig af services i Københavns Havn, så som telte og varmekanoner, så må det være for deres egen regning. Akkurat som flyselskaber betaler for hvert et printet ark der kommer ud af en CPH ejet printer. De havde et flot nyt alternativ på Oceankaj, som de valgte at takke nej til, så er det vel også det mindste at forvente at de selv betaler for div. services der måtte tilkomme, vel og mærke services som er til for deres egne gæster.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn