Københavns Lufthavn overhales indenom

3

????????????????????TURISME: Mens Københavns Lufthavn ikke ser en fordel i at have pasbetjente fra USA i lufthavnen, giver det anderledes mening i andre storlufthavne – samt Stockholm og Oslo. De vil nu indlede drøftelser med Department of Homeland Security, så rejsende fra disse lufthavne lander som indenrigspassagerer i USA.

Det drejer sig om ordet ”preclearance,” forhåndsgodkendelse. I dag har USA kun denne mulighed i 15 lufthavne verden over, bl.a. i Irland, Canada, Caribien og Abu Dhabi. Værtslandet betaler en betragtelig del af udgiften ved at have de amerikanske pas- og toldbetjente stationeret.

USA vil gerne udstrække denne mulighed til andre lande – så bl.a. amerikanske pas- og toldbetjente fra U.S. Customs and Border Protection (CBP) i de godkendte lufthavne forhåndsgodkender rejsende til USA. Dermed skal de ankommende passagerer ikke stå i kø i USA, men lander som indenrigspassagerer.

Forleden meddelte ministeren for Department of Homeland Security, Jeh Johnson, at USA agter at indgå forhandlinger om mulig preclearance i ti lufthavne i ni lande:

Belgien (Bruxelles), Den dominikanske Republik (Punta Cana), Holland (Schipol, Amsterdam), Japan (Narita ved Tokyo), Norge (Oslo Gardermoen), Spanien (Madrid-Barajas), Storbritannien (London Heathrow og Manchester), Sverige (Stockholm Arlanda) og Tyrkiet (Istanbul Ataturk). Sidste år fløj næsten 20 mio. passagerer fra disse lufthavne til USA.

“Preclearance-kapacitet i udenlandske lufthavne er en win-win for begge parter. For USA’s vedkommende vinder vi ved ikke at skulle forsvare os ved vores egen målstreg – mens flypassagerer slipper for at stå i kø ved ankomst til USA,” siger Jeh Johnson.

Amerikanske myndigheder har det seneste års tid sonderet interessen for preclearance i relevante udenlandske lufthavne, mellem 25 og 30 viste interesse, hvorefter de 10 nævnte blev udvalgt i første omgang. Københavns Lufthavn har ikke søgt om at komme med i preclearance-programmet.

USA har i dag over 600 udstationerede pas- og toldbetjente i 15 lufthavne i seks lande, bl.a. Dublin og Shannon i Irland; Aruba, Bahamas, Bermuda, Canada (otte lufthavne) samt i Abu Dhabi. Sidste år ekspederede de udstationerede-betjente over 16 mio. rejsende.

I en pressemeddelelse fra Stockholm Arlanda siger Torborg Chetkovich, koncernchef i Swedavia, der bl.a. driver Arlanda: ”Sidste år rejste 650.000 personer mellem Sverige og USA. Sverige har foreløbig fem ruter til USA og yderligere to på vej fra efteråret.

Halvdelen af de rejsende fra Sverige til USA flyver via andre europæiske lufthavne som Schiphol, Heathrow og Frankfurt. Med mulig amerikansk grænsekontrol allerede ved afrejse fra Arlanda i stedet for ved ankomst til USA gøres rejsen lettere og forudsætningen for flere direkte ruter forstærkes. Med amerikansk preclearance forstærkes Stockholm Arlandas rolle som Skandinaviens vigtigste lufthavn. Arlandas ansøgning om at blive preclearance-lufthavn har fået stærk støtte fra såvel den svenske regering som fra det svenske erhvervsliv,” siger Torborg Chetkovich.

Arlanda har allerede placering på plads for preclearance-området. Det bliver i F-fingeren – klargøringen vil tage op til 1,5 år.

3 KOMMENTARER

  1. Som passager med AC har jeg prøvet denne pre-clearance – ventetiden i YYZ var lang, ganske vist skulle man ikke stå i en kø, men man skal “melde sin ankomst” på en terminal i ankomstområdet. Det er et lukket område, hvor man venter mens ens bagage bliver fundet, clearet og matches med en selv. Man bliver kaldt op via en skærm, og kan derefter gennemgå den sædvanlige procedure med fingeraftryk. Lad os hellere få flere pulte i Security og lavere afgifter fra CPH.

  2. Det ville være interessant at vide hvad den økonomiske investering ville være for CPH for sådan et projekt. Umiddelbart ser det jo ud til, at CPH bliver hægtet af og endnu flere vil bruge alternativer til CPH som hub. Hvis man først en gang har stået i en security kæ i en US lufthavn, så ved man hvor stor en værdi en pre-clearance ville have. Tålmodigheden er jo ikke stor efter 8-10 timer i luften.

  3. Har man helt glemt, at der er noget der hedder suverænitet? Tror nogen, at USA ville tillade dansk grænsekontrol i New York? Hvis USA ønsker at gøre indrejsen dér til en bedre og mere behagelig oplevelse, skal man sætte ind i de amerikanske lufthavne, ikke udbrede sin jurisdiktion til andre lande under et meget dårligt påskud.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn