Karup Lufthavn skifter navn

5

karup lufthavnLUFTFART: Lufthavnen, der i år fik ny direktør, får næste uge nyt navn – måske Herning Airport eller Aarhus West? Et problem for Karup er ingen offentlig transport. I 2013 skiftede en anden dansk lufthavn også navn.

Midtjyllands Avis kunne i går afsløre, at Karup Lufthavn skal have nyt navn – og gerne flere flyafgange. Sidste år overtog Danish Air Transport den enlige rute fra Karup til København fra Norwegian – DAT flyver nu op til otte gange på hverdage mellem Karup og København.

De nye planer for Karup omfatter også offentlig transport til lufthavnen. Den eksisterer ikke i dag trods mange forsøg fra lufthavnens tidligere direktør, Erik Jakobsen. Han gik i foråret på pension efter 21 år som direktør for lufthavnen – den længste tid nogen dansk lufthavn har haft samme chef – og blev afløst af Frans Bjørn-Thygesen.

Som led i de nye planer for Karup, der præsenteres på pressemøde torsdag i næste uge, skal lufthavnen markedsføres markant i Aarhus-området for at kapre kunder og tilføje konkurrenten Tirstrup Lufthavn massiv konkurrence.

Målet for Karup Lufthavn er flere afgange, flere passagerer og et regnskab med sorte tal på bundlinjen. Senest har ejerkommunerne tilført lufthavnen 12 mio. kr.

Formanden for lufthavnen, Holstebros borgmester, H.C. Østerby, bekræfter, at der er store ændringer under opsejling: ”Nu går det godt for Karup Lufthavn og vi vil gerne gøre det endnu bedre,” siger han til Midtjyllands Avis og henviser til gratis parkering.

Men hvis Karup skal skaffe flere passagerer, skal der være gode forbindelser med offentlig transport. Dem er der ingen af i dag – i dag er eneste måde at komme til og fra lufthavnen med taxa eller egen bil.

Sidste år havde Karup tæt på 136.000 passagerer, en stigning i forhold til året før på ca. 10.000, skriver Ritzau.

Karups nye lufthavnsdirektør, Frans Bjørn-Thygesen, regner med, at lufthavnen skal op på 180.000-200.000 passagerer før den giver overskud. Lufthavnen har kørt med underskud siden 2012, sidste år havde den minus på 6,1 mio. kr., oplyser Viborg Stifts Folkeblad.

For tre år siden skiftede Odense Lufthavn navn til H.C. Andersen Airport.

Danmarks næststørste lufthavn, Billund, har tidligere spurgt Lego, der har hovedkvarter i Billund, om den måtte kalde sig Legoland Airport – men fik venlig afvisning.

5 KOMMENTARER

  1. Den skal naturligvis have et udenlandsk navn i en tid, hvor dansk duer mindre og mindre i et marketingspræget samfund. Hvad med Karup Luftwaffe Airport?
    Så er både de tysk- og engelsktalende tilgodeset.
    Der er jo snart ikke ret mange danskere mere, som taler rent dansk. Og navngiverne mener vel, at der er flere udlændinge end danskere, der er lufthavnens kunder…

  2. Lufthavnen skal naturligvis have sit “gamle”navn tilbage. Hvad er der i vejen med Kølvrå. Det kan alle udlændinge så brække tungen på. Men alternativet er naturligvis Viborg Airport. Viborg er i forvejen nærmeste større by og det logiske udgangspunkt for offentlig transport, og så var Viborg jo engang kongebyen, byen hvor hvor konger blev kronet, så det historiske er også på plads.

  3. I disse genbrugstider må Fliegerhorst Grove være et godt bud. Det må da tiltrække både Tyske og engelske kunder i butikken

  4. Jeg er ikke så sikker på, at der er kongelig glans over lufthavnen i Karup, som Jørn Henrik Jørgensen, min gode kollega, mener bør hedde enten Kølvrå Lufthavn eller Viborg Airport.
    Det sidste er en henvisning til, at danske konger kronedes i Viborg Domkirke.
    Så vidt de annaler, jeg har fundet, er kun én konge kronet i Viborg – det var Erik 5. Klipping, der som bekendt for de historisk vidende måtte lade livet i Finderup Lade.
    I Danmark var den første kroning Knud 6.s i Ringsted i 1170. Den foretrukne kroningskirke var Lunds Domkirke i Skåne, men undtagelsesvis blev altså Erik 5. Klipping kronet i Viborg, Christoffer 2. i Vordingborg, Erik 7. af Pommern i Kalmar og Christoffer 3. af Bayern i Ribe. Hverken Valdemar 4. Atterdag eller Oluf 2. (Margrethe I’s søn) lod sig krone.
    Med oldenborgernes tronbestigelse i 1448 blev kroningen flyttet til Vor Frue Kirke i København.
    Med enevælden 1660 afskaffedes kroningen, men man beholdt salvningen som en rent kirkelig ceremoni, hvor kongen trådte ind i kirken iklædt regalierne, og hvor bispen oplæste Kongeloven.
    Som ramme valgtes Frederiksborg Slotskirke i Hillerød, hvor salvningerne fandt sted fra Christian 5.s i 1671 til Christian 8.s i 1840, idet Christian 7. dog benyttede Christiansborg Slotskirke. Salvningerne ophørte med Grundloven af 1849.
    Så eftersom Viborg kun har været ramme om en enkelt kronik, kunne Karup Lufthavn f.eks. skifte navn til “Erik Klipping Airport”.
    Why not? Måske nogle af fremtidens passagere ligefrem bliver historisk nysgerrige.

    Knud 6.s kroning ved den såkaldte Kirkefest i Ringsted 1170 er den første kroning på dansk grund vi kender til med sikkerhed.
    I det meste af middelalderen var der ingen fast tradition for, hvor kongerne skulle krones, selvom ærkebispens domkirke i Lund synes at have været det foretrukne sted. Fra Christian 1.s kroning 1448 foregik kroningerne frem til Enevældens indførelse i Vor Frue Kirke i København. Derefter blev kongerne salvet i slotskirken til Frederiksborg Slot i Hillerød.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn