Jyske lufthavne i fokus

17

billund lufthavnTIRSDAGSKLUMME: Alt tyder på, at staten er indstillet på at sende spørgsmålet om en ny lufthavn i Aarhus til hjørne og derefter i syltekrukke igen. Helt tilbage fra Danair-tiden med syv lufthavne var spørgsmålet: ”Hvorfor tror jyderne, at de kun skal have 50 km. til nærmeste lufthavn”.

Af Ejvind Olesen

Forleden mødtes borgmesteren i Aarhus med transportminister Hans Chr. Schmidt for at høre ministeren om, hvad han mente om en ny storlufthavn tæt på Aarhus som erstatning for Tirstrup, der så skulle holde flyttedag.

Som man kan forstå, mente ministeren klogelig ikke rigtigt noget og henviste til EU-regler for statsstøtte og en analyse af, hvordan det vil påvirke andre jyske lufthavne. Sådan gjorde man også for 40 år siden, da der allerede var et udskilningsløb i gang med Danair som katalysator

I de gode gamle Danair-dage blev der ofte i pressen stillet spørgsmål om, hvorfor jyderne tror de højst skal have 50 km. til en lufthavn, når de har 100 km. fra Næstved til Kastrup og mere end 200 fra Nakskov.

På det tidspunkt var der indenrigslufthavne i Sønderborg, Billund, Esbjerg, Karup, Tirstrup, Aalborg, Stauning og Rønne. Plus Kastrup. Altså syv lufthavne i Jylland med indenrigstrafik.

Senere har Billund og Aalborg skilt sig ud som veldrevne, moderne internationale lufthavne. En i syd og en i nord. Tirstrup har prøvet at følge med og har i dag en dygtig ledelse, men lufthavnen bliver næppe meget større end i dag – og bliver efter al sandsynlighed ikke flyttet de næste årtier.

Karup troede jeg en overgang på, men kan i dag godt se, at to større jyske lufthavne er det optimale, hvis trafikinvesteringerne ikke skal løbe løbsk, jfr. motorveje, jernbane til Billund og bro over Vejle Fjord for at vinde fem- ti minutter på vej til Aalborg.

I de seneste dage har der med god grund været debat i Jylland om , at Københavns Lufthavns påstand om vækst i København også vil være en stor gevinst for provinsens lufthavne.

Den jyske tvivl går lige hjem. Til gengæld skal jyderne også forstå, at de i dag i rigt mål har tilstrækkeligt med lufthavne. De kunne jo også godt være lidt stolte over Billund og Aalborg, som lige netop betyder, at de ikke skal en tur over København, hver gang de skal til det store udland. Også dem der bor i Aarhus.

17 KOMMENTARER

  1. Der er den store forskel, at kundeunderlaget er stort i Østjylland. Det er det ikke i Nakskov.

    Det er dybt besynderligt, at det østjyske område åbenbart ikke selv må afgøre, hvor deres lufthavn skal ligge og placere den optimalt i.f.t. erhvervsliv, uddannelsesinstitutioner og turisme. Det vil også gavne København.

    • Bjarne: Jeg synes ikke det er besynderligt… og løbet ER kørt for den lufthavn. Godt nok vil private finansiere lufthavnen, men det offentlige vil stå med en kæmpe regning på infrastruktur til lufthavnsområdet og det vil betyde at man bruger offentlige kroner (skattekroner) på noget som kommer til at kannibalisere på andre offentlige lufthavne som ligger 70 min væk i hver sin retning, det er i min optik helt vanvittig. Omkring 30 vindmøller skal fjernes, mange familier skal eksproprieres, ca 30.000 mennesker kommer indenfor en støjgrænse på 70 db, dispensation fra Trafikstyrelsen pga terrænforhold, området er udlagt til vandindvinding for Aarhus Kommune osv… glem det, den lufthavn er og bliver kun luftkasteller. Og inden jeg bliver overfaldt… NEJ jeg bor ikke selv i det berørte område 🙂

      • Hvorfor er det kannibalisere på andre offentlige lufthavne, når de “andre” offentlige lufthavne (Billund og Aalborg) kannibalisere på Tirstrup? Hvorfor er det i orden at Billund henter størstedelen af deres kunder i Aarhus og Østjylland og dermed i Tirstrups baghave, når en ny lufthavn ikke må gøre det samme. I min verden hedder der konkurrence, i bund og grund “tager” man bare kunderne tilbage.

        Hvem siger det er 30 vindmøller? Transportministeriet er ved at undersøge hvor mange vindmøller et præcist er, så hvor får du de 30 vindmøller fra? Kan de ikke bare flyttes?

        Det er IKKE 30.000 mennesker indenfor en støjgrænse på 70 dB, det er ganske enkelt ikke rigtigt.

        Området er IKKE udlagt til vandindvinding, en meget lille del af området har “særlig interesse” i forhold til grundvand, men man kan sagtens bygge en lufthavn alligevel.

        Alt i alt, er der intet til hindre for at man een gang for alle løse lufthavnsproblematikken i Jylland, alt for mange halve løsninger. En optimal placering af en lufthavn, vil kunne skabe flest ruter ud, og dermed skabe mest mulig vækst.

  2. Ud fra Nakskov-logikken kan man jo netop med fordel placere én stor lufthavn ved Århus og lukke Billund og Aalborg, eller placere Københavns lufthavn ved Nakskov. Den holder ikke.

    En centralt placeret lufthavn i Århus-regionen vil kunne betjene ikke bare Århus, men også Silkeborg, Randers, Viborg og Horsens, og klart have det største opland i Jylland = direkte ruter. Hvorfor skal Århus, landets andenstørste by, ikke have en ordentlig lufthavnsbetjening? Hverken Billund eller Aalborg kan jo ligefrem fremvise et imponerende rutenet på trods af lavprisselskaber, gratis parkering og kommende togbaner til millarder. Imens flytter erhvervslivet fra Århus og konferencerne går til København.

    • Christian: Nu da afstand til en lufthavn åbenbart er MEGET vigtig, så er Silkeborg og Horsens ikke lige de bedste eksempler at komme med ! Ved en lufthavn i Thomasminde vil man have lige langt til den og BLL fra Silkeborg, det er jo fint nok. Fra Horsens vil man stadig have kortere afstand til BLL !

      • Nej, men samlet ville en lufthavn ved Thomasminde have et langt større opland end Billund og derfor kunne tiltrække mange flere direkte ruter til gavn for erhvervslivet og turismen i Silkeborg og Horsens. Det er oplandet, der er vigtigt.

  3. Kære Ejvind Olesen…
    Du har som mange andre heller ikke forstået en bønne af hvad det egentlig er der er “problemet”
    Det som hele sagen er opstået af er at den Århusianske borgmester har følt at det var vigtigt udelukkende at tækkes erhvervslivet ved at etablere en ny lufthavn ganske få kilometer tættere på Århus C. Dette er man klar til at bruge op til 3 MILLIARDER kroner på …
    De fælles protester mod denne tåbelighed har så sagt at hvis man havde de penge så kunne de bruges langt mere konstruktivt ved at udbygge bla vejnettet til Grenå og lade den nye togbane køre til Tirstrup.
    Hvis du virkelig havde læst protesterne ville du også have set at det KUN er borgmesteren der mener at der er for langt til Tirstrup.
    For alle vi andre ved at man skal ikke ret langt væk før transporten til og fra forskellige lufthavne regnes i timer og her nævner du selv enkelte steder på Sjælland.
    Så det har intet som helst med “jyderne” at gøre men en borgmester der ønsker at se sig selv på forsiden ligesom en af hans forgængere der brugte millioner fra kommunekassen på at ændre bynavnet fra Århus til Aarhus.
    På Djursland er vi glade for lufthavnen for det er en arbejdsplads som vi værner om da arbejdspladser herude er en generel mangelvare.
    Og hvem ved… hvis motorvejen strakte sig helt til Grenå så kunne det måske sætte gang i færgerne igen…
    Det kunne ende med at blive en ren solstråle historie….

    • Dit indlæg er altså ikke seriøst nok:

      Djursland har 80 arbejdspladser i lufthavnen, der er i overordentlig fare for at lukke.
      Der er de kommende 10 år underskud i størrelsesordenen 250-500 mio. kr. at holde kørende i årlige drifts-underskud.
      Det virker som en meget høj pris for at bibeholde meget få arbejdspladser, sammenlignet med at man kan få måske det 5 eller 10-dobbelte arbejdspladser i eksempelvis Thomasminde.

      Og vil du ikke lige liste prisen på dine to forslag?:

      – Forlængelse af motorvej fra Århus til Grenå = pris:
      – Forlængelse af ny togbane til Tirstrup = pris:

      Det virker besynderligt, du skriver priser på anlægsarbejder på de ting, du er imod, men ikke fortæller priser på de anlægsarbejder, du i en håndevending selv foreslår.

      • Jacob: Pris på vej / jernbane er ikke noget man bare lige kan sige hvad koster det det jo afhænger af terræn, antal broer, til og fra kørsler osv. Der mangler ca 20 km motorvej til AAR og efter mit kendskab til anlægsomkostninger vil det nok koste ca 80 mio pr km = 1,6 mia for strækningen. For jernbane / evt letbane gælder jo det samme med terræn, broer osv og her er jeg noget mere i tvivl om omkostningerne. Hvor mange km spor der skal bruges fra Kolind til lufthavnen er jeg ikke klar over, men der er ca 7 km i bil.

        • Du kan bygge al det jernbane og motorvej, du vil, men Tirstrup ligger forkert. Der er ingen store byer i nærheden, undtagen til nøds Århus. Oplandet ved Thomasminde ville være langt større og det er det der tæller. Tirstrup går fallit uanset hvad, og det har INTET at gøre med dårlig markedsføring. Kan Østjylland være tjent med at man skal 100km til Aalborg eller Billund for at tage fly? Nej, selvfølgelig ikke. Det er ikke overraskende, hvis der sidder nogen i AAL og BLL og deres venner i København og bliver bekymrede. De ved at deres argumenter mod en ny lufthavn ved Århus ikke holder. Kun statsprotektionisme kan redde dem fra konkurrencen.

        • Hej Torben
          Jo det ved man, for det er allerede undersøgt af henholdsvis Vejdirektoratet i 2012, samt Midttrafik i 2010.
          En opgradering af motortrafikvejen til motorvej vil koste knap 1 mia kr og give en tidsbesparelse på ca 120 sek.
          En letbanelinje til lufthavnen vil koste ca 750 mio kr, i samme rapport anså man det for urealistisk at forlænge letbanen til lufthavnen, da man ikke ville vinde noget på det i forhold til lufthavnsbussen.
          Alt i alt 1,5 – 1,75 mia offentlige kroner hvilket ikke giver et større kundegrundlag, som jo er det flyselskaber ser på når de anlægger nye ruter.
          Til sammenligning vil en ny lufthavn koste ca 2 mia kr. bygges den ved fx Thomasminde, skal der dog tillægges en ubekendt faktor på ca 1 mia. til flytning af vindmøller osv (er ved at blive undersøgt af Transportministeriet). For det beløb får man Danmarks absolut anden største kundegrundlag, og dermed mulighed for flest ruter.

  4. Øh, for den “kloge” mand fra Århus Universitet siger, at det er vigtig med de 12 minutters forskel i transporttid..

  5. og så burde vi egentligt sagsøge kommunerne for mismanagement i de 12 år hvor man har ladet Aarhus lufthavn forfalde, samtidig med at BLL og AAL, udvidede og voksede. Havde Aarhus været drevet som et privat ejet selskab havde virksomheden været anderledes agressiv i sin markedsføring. Men det har politikerne ikke magtet

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn