Jyske borgmestre rejser gerne med Ryanair

11

billund ryanairFRIT VALG: Der er blandt en række borgerlige borgmestre i Jylland ingen opbakning til overborgmester Frank Jensen i København, når det gælder om at boycotte Ryanair, og i Ringsted Byråd har man alligevel besluttet ikke at blande sig.

Debatten kørte stærkt i går her på standby.dk efter meddelelsen om, at overborgmester Frank Jensen kaldte Ryanair for at yde social dumping og ”noget svineri” og har nedlagt forbud mod, at kommunens ansatte må flyve med selskabet på opgaver for kommunen. Vi har publiceret en halv snes af de mange kommentarer, både for og imod.

Selve forbuddet er mange af Frank Jensens jyske kolleger uenige i, skriver Berlingske i dag. Ikke mindst de borgmestre, som bor i nærheden af en jysk lufthavn, som Ryanair har fløjet fra i flere år.

Således sigerborgmester Egon Fræhr i Vejen (V) Kommune: ”Ryanair er et firma som alle andre. Vi hylder det frie marked. Det er i øvrigt sådan, at hvis vi skal fra Billund til Bruxelles kom vi slet ikke af sted, hvis vi ikke fløj med Ryanair.”

Heller ikke Vejle Kommune kunne drømme om at blande sig og fra Billund Kommune siger borgmester Ib Kristensen (V) til bladet: ”Jeg ser vækstmuligheder. De konkrete arbejdsmarkedsforhold må parterne selv klare. Min personlige holdning er den, at hvis jeg skulle flyve, kunne det godt være Ryanair, jeg valgte at flyve med. Det kunne også være SAS, det afhænger af, hvem der flyver på den pågældende rute.”

I Ringsted Kommune meldte man en overgang ud som i København. Det er nu trukket tilbage af et flertal i byrådet. Og de ansatte må godt flyve med Ryanair på tjenesterejse.

11 KOMMENTARER

  1. Borgmester Egon fra Vejen skulle måske lige læse på lektien. Ryanair flyver da slet ikke mellem Billund og Bruxelles. Det gør til gengæld både Sunair og SN.

    Udover London er det vel mest ferieruter til Sydeuropa Ryanair flyver og det er vel begrænset hvor mange tjenesterejser Vejen Kommunes ansatte har mellem Billund og f.eks. Malaga.

    At borgmesteren udtaler sig kan ikke undre. Han er Venstremand og panisk for at Ryanair trækker sig fra Danmark – fordi kjøwenhavnersnuderne skal stikke næsen frem og have en mening. Men hans ord er tomme.

    • Tror Egon Fræhr burde sætte sig ind i div. ruteplaner, inden han udtaler sig. Sun Air tilbyder også ruten BLL – BRU, og det ville klæde borgmesteren at flyve med et selskab, der har overenskomst. Ja, det ville klæde alle! Desuden er det rystende, at der findes politikere, der synes, at det er helt på sin plads at flyve med disse selskaber, som er fuldstændig ligeglade med deres ansatte. Og hvordan er sikkerheden så i disse selskaber, det må vi heller ikke glemme at spørge os selv om.

  2. Selvfølgelig er der frit valg. Men det er afstumpet at påstå at Ryanair er et firma som alle andre. Venstres vælgere må tilsyneladende leve med, at deres repræsentanter aktivt støtter en arbejdsplads, hvor det, efter alt at dømme, ikke kan betale sig for danskere at arbejde.
    – Men hør hov, var det ikke noget med at det rent faktisk skulle kunne betale sig at arbejde? Nu er jeg altså forvirret 😉

  3. Det er stærkt bekymrende, at Ejvind Olesen endnu en gang i liberalismens hellige navn skriver en artikel uden så meget som at tjekke fakta…

  4. Jeg har altid stemt borgerligt, da det har været der hvor politikken har ligget mest op af mine holdninger. Men det er slut nu…
    Magen til arrogance og stupide meninger skal man lede længe efter. Et frit marked med fri konkurrence kan kun ske hvis man konkurrerer på lige vilkår. At virksomheder finder på seriøse og smarte måder at optimere profitten er helt fint, så længe de betaler deres skat og i øvrigt også yder til samfundet på bedst mulige måde.
    Men at drive kreative forretningsmodeller hvor mennesker der lever i fattige lande i EU bliver udnyttet og ført bag lyset, er ikke ok og skal ikke accepteres. At en virksomhed som Ryanair og andre, primært inden for transport og bygge branchen, udnytter desperate mennesker er en katastrofe, ikke kun for den danske model, men også for hele EUs eksistens.
    Den danske model har jeg som eks borgerlig altid respekteret fordi den har gavnet vores konkurrence evne uden at drive rovdrift på arbejderen. Den har skabt en balance hvor medarbejderen tager ansvar for økonomien i både virksomheden og landet som generelt. Hvor mange gange er Danmark ikke blevet redet igennem økonomiske kriser,meget nemmere og mindre smertefuldt, end andre EU medlemslande.
    Hvorfor er det at Ryanair i øjeblikket primært bruger arbejdskraft fra de kriseramte sydeuropæiske lande? Fordi de ikke har den Danske model og derfor bliver medarbejderne mindre fleksible og store internationale virksomheder kæmper, med at afskedige deres ansatte under kriser og tør derfor ikke ansætte igen når pilen peger op ad igen. Er det den form for system vi skal genskabe, hvor fagforeningerne tager magten tilbage med store generalstrejker, der lammer Danmark og skader økonomien for os alle??
    Vi ser det allerede inden for fly industrien, hvor der allerede nu har været flere strejker grundet det pres som Ryanair bringer på branchen. Hvis vi som Borgerlige ikke snart forstår at den Danske model er den rette at arbejde efter for alle parter så er det en glide bane der ender galt. Vi skal langt hellere inspirere resten af EU til at adoptere vores model end at invitere frække, provokerende og snyltende selskaber ind i landet. Hvis de kan arbejde efter de regler der er her i landet så er de velkommen, så de kan konkurrere på samme vilkår som alle andre danske virksomheder. Konkurrere på bedre produkter eller billigere priser ved at gøre tingene smartere med mindre administration, men ikke på bekostning af den danske model, for så er det som at bombe Danmark flere hundrede år tilbage i tiden og det er helst ikke den vej vi skal bevæge os, men fremad….

    • Jørgen: Lige vilkår bliver der aldrig når man gerne vil sammenligne et LCC selskab med et mere traditionel netværksselskab. Det er ganske enkelt at stikke folk blår i øjnene hvis man sige at bare der er overenskomst så er der lige vilkår, det er der ikke.
      Personale omkostningerne i et LCC selskab ligger vel på 22% til 25% og i et netværksselskab på 29% til 32% noget i den stil så det giver “kun” en forskel på mellem 4% og 10% og det retfærdiggøre ikke at der kan være op til 400% forskel på billetpriser på samme destination… LCC selskaberne har jo også en betydelig større indkøbsvolumen på brændstof, fly osv hvilket jo giver noget lavere indkøbspriser. SAS f.eks har bestilt 30 nye fly med en god komfort, LCC (læs Ryanair) har bestilt 130 nye fly i en lidt mere skrabet udgave.. ja det giver en betydelig lavere indkøbspris.
      SAS tilbyder Lounge adgang, bonus program, interline aftaler osv og det er der jo ikke noget galt i, men det koster jo kr og øre på et eller andet plan bl.a administration og der er jo KUN billetprisen til at dække de omkostninger og det er jo ikke ting som Ryanair tilbyder, de har ikke engang en interline aftale med sig selv. LCC selskaberne er bare mere effektive om man kan lide det eller ej, alene det at de har en turnaround tid på typisk 25 min til 30 min betyder jo at når døgnet er gået har flyet haft en ekstra tur og dermed en bedre udnyttelse af flyet.. de tilbyder en tur fra A til B uden nogen former for ekstra omkostninger, simply as that !! man kan jo heller ikke sammenligne et 2* hotel med et 5* selv om de begge har overenskomst.
      Så ja løn (overenskomst) har da en betydning ingen tvivl om det, men hvis man tror at så er alle problemer løst så er der noget man har misforstået. Man beskylder bl.a Ryanair for dårlige ansættelsesvilkår og at de snyder sine ansatte… SAS har betalt gud ved hvor mange mio / mia i kartelbøder = at man har snydt sine kunder, hvad der er bedst / dårligst ved jeg ikke, men i min optik er den ene lige så røget som den anden er speget !

  5. Selv om man oprindeligt kommer fra godt og vel NV for Vejen kan man godt praktisere og tænke miljø—- også når det kommer til dyr og mennesker.
    De mange der flygter fra Ryan—når muligheden byder sig—har i mange tilfælde følt sig presset, endda truet, meget værre end nu ham advokatspiren mod Berlinske.
    Det på toppen af at have arbejdet gratis de første måneder i Ryan.
    Er der mon nogen af de få med lidt mod, der mon kan og tør dementere?

  6. Pudsigt nok synes borgmestre fra Billund lufthavns optage område at det er rigtig godt at Ryanair flyver der.. Men husk lige på at det absolut ikke har nogen ting at gøre med fri og fair konkurrence. Ryanair er nok det fly selskab i Europa som får mest offentlig støtte, indirekte fra forskellige kommuner. Bl. a. Billund og omegn

  7. Men der skabes arbejdspladser i BLL og omegn uanset hvilke arbejdsforhold Ryanair ansatte er under…

  8. Dear Johnnie
    Så fat da lige de tidligere pæne skriv. Det er kun børnearbejde i Kina og Indien der er en tand værre. Det billiger du vel også.

  9. Jørgen Hansen (se indlæg øverst) får en klapsalve fra mig – med begge hænder (ikke noget med “giv ham en hånd”).
    Det er oprørende at konstatere kræmmermentaliteten hos diverse borgmestre, der ikke kan skelne fair konkurrence fra social dumping.
    For dem – og mange kunder til Ryanair – tæller penge mere end moral.
    Fy pokker, siger jeg bare.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn