Ingen LO-rabat til Ryanair

11
LO’s næstformand, Lizette Risgaard.
LO’s næstformand, Lizette Risgaard.

FLYSELSKABER: LO afviser Ryanairs tilbud om at bevare basen i Billund for at undgå konflikt mod selskabets fly i Københavns Lufthavn. ”Ryanairs trusler hører hjemme i den kriminelle underverden,” siger LO’s næstformand og tilføjer, at flyver Ryanair til f.eks. København fra baser uden for Danmark, ”så kan vi ikke røre dem.”

”Principielt debatterer vi ikke med Ryanair gennem f.eks. standby.dk. Men det er rigtigt, at Serviceforbundet har fået brevet fra Ryanair om at bevare deres base i Billund, hvis vi skriftligt garanterer, at der ikke kommer konflikt mod deres fly i Københavns Lufthavn; selv om de snart lukker basen i København og flyver til København fra baser uden for Danmark.”

Det sagde LO’s næstformand, Lizette Risgaard, i går til standby.dk – Serviceforbundet, hvorunder Flyvebranchens Personale Union sorterer, er medlem af LO.

”LO agerer ud fra, hvad Ryanair gør, ikke hvad de siger. Og Serviceforbundet har bedt mig, altså LO, svare Ryanair. De vil få det svar, som de har fået før, at de er velkomne i Danmark, hvis de indgår danske overenskomster for deres personale stationeret i Danmark – hvad enten det er i København eller Billund,” siger Lizette Risgaard og tilføjer: ”Hvis de ikke ønsker dette, og vælger også at lukke deres base i Billund Lufthavn, er det Ryanairs eget ansvar.”

LO har noteret sig, at Ryanairs personaledirektør, Eddie Wilson, i brevet til Serviceforbundets formand bl.a. truer med sagsanlæg, hvis der alligevel kommer konflikt mod selskabets fly – selv om de flyver ind til Københavns Lufthavn fra Ryanair-baser udenfor Danmark.

”Der var en del trusler i brevet fra Ryanair, trusler som hører hjemme i den kriminelle underverden. Vi har Arbejdsrettens kendelse for, at fagbevægelsen gerne må lave konflikt mod Ryanair, hvis de har baser i Danmark. Det betyder meget for LO, at ansatte i Danmark har ordnede arbejdsforhold – herunder at Ryanair-ansatte har en løn, de kan leve af – og betale dansk skat af,” siger Lizette Risgaard.

Til spørgsmålet om, hvorfor fagbevægelsen i tre år stiltiende har accepteret Ryanairs base i Billund, siger Lizette Risgaard: ”Serviceforbundet meddelte fra starten, at man ønskede dansk overenskomst for Ryanairs personale på Billund-basen. Nu kom kendelsen fra Arbejdsretten forleden, så nu er tiden inde til at få ordnede forhold – også for Ryanair-ansatte i Billund.”

LO’s næstformand tilføjer, at så vidt hun er orienteret, er der klar opbakning fra tillidsmændene i Billund Lufthavn til den f.eks. kommende blokade af Ryanair i lufthavnen, hvis Ryanair stadig har base i Billund.

Lizette Risgaard tilføjer, at begynder Ryanair – foreløbig som bebudet i Københavns Lufthavn – at flyve ind til København fra Ryanair-baser uden for Danmark, ”så kan vi ikke røre dem.”

11 KOMMENTARER

  1. LO snakker om kriminelle handlinger, lige et spørgsmål hvad var det lige der skete omkring Vejlegården så det med at kalde nogen for kriminelle skal man nok lige passe på med.Hvad Ryanair gør er jo helt op til dem og husk lige på at vi skriver 2015 og alle ting ændre sig med tiden men ikke Lo det er meget betænkeligt.

  2. Hei igjen – jeg kan bare ikke la være å kommentere artiklene og replikkene om dette temaet – Ryanair og eventuelle overenskomster med Danske Fagforeninger. Jeg er sjokkert og overrasket – gang på gang!!
    Jeg ante ikke at danskene var så «trangsynte og gammeldagse og egoistiske» og at fagforeningene hadde så stor makt! Vi i Norge synes jo at dere dansker er så «internasjonale og kontinentale», sammenlignet med oss, her opp. Og at dere derfor «skulle ha et mere liberalt syn på verden der ute»!!
    Men nei – diskusjonen rundt Ryanair og dets arbeidsforhold og arbeidsplasser – blir verre og verre. Når LO’s nestformann nå også mener at Ryanair kommer med trusler, så er det utrolig – hvem truer hvem – LO sier – “Ryanair er velkomne i Danmark, hvis de indgår danske overenskomster for deres personale stationeret i Danmark.” Og de truer med å gjøre hverdagen vanskelig for selskapet, om de IKKE jnngår avtale – de vil lage streiker. Er dette en trussel eller hva?
    Ryanair har bevist gang på gang at de “står ved det de lover” – og derfor skulle ikke dette være noen overraskelse for noen, at Ryanair forteller fagforeningene at de vil trekke seg ut, om LO star ved sine krav om overenskomst. Noe LO vet at Ryanair aldri vil inngå.

    I følge StandBy så har Jyllandsposten skrevet følgende «Samtlige hensyn tilsidesættes, alene fordi den danske fagbevægelse nu har sat sig for at bevise, at den kan bestemme, hvilke luftfartsselskaber, der må operere fra Danmark. Ryanair er Europas hurtigst voksende, mest præcise og mest profitable luftfartsselskab, fordi millioner af europæere ikke har samme antikverede syn på vækst og beskæftigelse som den danske fagbevægelse.»
    Jeg er helt enig med Jyllands Posten, og dette er en kamp hvor «pampene i fagbevegelsen skal vise sin autoritet og sin begrunnelse for å være i sine godt betalte posisjoner»!! Som jeg har kommentert tidligere.
    Og når Ole Kjaerholm i en annen artikkelen skriver at – «Derudover er Ryanair voldsomt subsidieret af stort set samtlige lande i EU, ved primært at benytte sekundære lufthavne, som giver enorme rabatter til Ryanair.»
    Ja, det er korrekt – fordi de flyr til «sekundære flyplasser» – flyplasser som eller har liten eller ingen interesse for de store «og dyre» flyselskapene.
    Tenk på hvor mange ti-tusener av arbeidsplasser Ryanair har skapt til disse «uinteressante flyplassene / områder som ingen/få hadde fløyet til uten dem – sekundære flyplasser, som Ole snakker om»!!
    Glem Ryanair sine egne ansatte for et øyeblikk – og heller tenk på alle de som nå har fått en jobb, i sitt «lokalmiljø» og til «lokale lønninger» – de har fått en jobb å gå til, i stedet for å tigge eller «drive dank» – eller gå på sosialen og heve arbeidsløshets penger, om det finnes i disse landende!
    Ryanair har bevist igjennom mange år nå at de «leverer det de lover» – når de begynner å fly til en ny flyplass så sier de at de vil «levere en halv million, eller en hel million eller to» med passasjerer til flyplassen og området der den ligger – og ønsker derfor «reduserte avgifter»!! Er det da rart at et «ensomt og avsidesliggende område / flyplass» vil være veldig takknemlig for dette!!
    Hverken CPH, BLL eller AAR er «sekundære flyplasser» ei heller ligger i fattige områder, men at det også på disse flyplassene og i området rundt, ville blitt opprettet nye arbeidsplasser pga det volumet med passasjerer som Ryanair hadde bragt inn, – på lokale avlønninger – det er helt sikkert!! Men dette «gir fagbevegelsen blaffen i» – de skal vise sin makt og posisjon! TRIST.

    Og når fagbevegelsen eller andre som er motstander av Ryanair – sier at «nye flyselskap vil fylle rutene som Ryanair måtte oppgi – med godkjent avlønning til personalet» – så viser det igjen at de ikke helt forstår hvor Ryanair flyr, mange av sine ruter.
    Nei – dette er trist – at «så få personer (egoister) får lov til å styre hverdagen for så mange mennesker»!

    • Hej Tom.
      Lang artikel… Men det er tom snak det du skriver.
      Hvis man har base i Dk , så betaler man også skat i DK, tror man har samme regl i Norge.

  3. Tom Christiansen, jeg er meget nysgerrig efter at vide, hvad du synes om Ryanairs lønninger og f.eks. det faktum, at de ikke får løn under sygdom?
    Det er da fuldstændig ligegyldige “ti-tusinder” af jobs, de påstår at skabe, såfremt det er til en løn, man knap kan leve eller dø af i Danmark eller Norge.

    Lad os tage nogle eksempler fra Ryanair cabin crews hverdag:

    1. En cacin crew brækker armen i sin fritid. Armen kommer i gips i 4 uger.
    Personen får i den periode fra Ryanair: 0 kroner! Jeg gentager, 0 kroner!

    2. En cabin crew bliver forkølet i en uge og melder sig (måske) syg.
    Personen får i den periode fra Ryanair: 0 kroner!

    3. En cabin crew bruger 3.000 euro på at uddanne sig til cabin crew hos Ryanair.
    De kan efter endt uddannelse og påbegyndt arbejde fyres med en dags varsel.
    Er det okey?

    Og sådan kunne man fortsætte med at berette om vilkårene i Ryanair.

    Vilkår som du og Jyllandsposten synes er “helt grejt”, for de har jo selv valgt jobbet…De kan jo bare lade være med at tage jobbet og leve i arbejdsløshed i Syd- og Østeuropa…faktisk burde de TAKKE Ryanair for at de har ansat dem – og så endda UDEN at Ryanair har tjekket deres tænder og muskler, som det ellers er velkendt, man gør med slaver….

    Hvorfor skulle et moderne samfund med basale arbejdstagerrettigheder sådan uden videre se til, at cirka 100 års faglig kamp for anstændige vilkår bare forsvinder væk pga et uanstændigt foretagende som Ryanair?
    Har du lyst til at tage et arbejde, hvor du ikke får løn under sygdom?
    Hvad gør du, hvis du går ned med stress og er væk fra arbejde i 3 måneder? Samler du så flasker?

    Sikke dog et fantastisk samfund vi kunne have, hvis din tankegang overtog arbejdsmarkedet, for hvis Ryanair må tilbyde sådanne vilkår til sine ansatte, så skal alle andre virksomheder vel også have ret til det….

  4. Hej Tom Christiansen
    Du tager helt fejl der med egoistiske – og så få personer skal bestemme om et selskab kan flyve på København – selvfølgelig skal de da have lov at flyve fra København, men der er altså nogle regler som skal følges. Det er den ret man i Danmark har kæmpet for i over 100 år – så som man siger på godt dansk ” skik følge – land fly “

  5. Tom Christensen. Det er så trist, at Ryanair benytter en bullystrategi over ansatte, lufthavne, politikere osv. Den eneste grund til, at de har skabt arbejdspladser er, at de har fået den ene milliard efter den anden i kommunale støttepenge. Hurra for den frie konkurrence.

  6. Utroligt, at man i 3 år næsten har ladet Ryanair været i fred i Billund ang arbejdsforhold, fagforeninger m.m, og der forinden en del år i Esbjerg.
    Det har man ikke bekymret sig om i hovedstaden, for provinsen har nærmest ingen betydning ( er det indtryk man som jyde af og til får ).
    Nu kommer Ryanair så til København, så vågner man pludselig op, for nu kommer det for tæt på, nu skal vi stå sammen og kæmpe for danskheden og den danske model, for den gælder for os alle ( åbenbart ikke interessant når det KUN vedrører provinsen ), og så skal alt ændres, også der ( Billund ) hvor man indtil videre har ladet det køre sin egen gang!!!

    Er ikke Ryanair tilhænger, men man kan ikke lade dem arbejde i fred i flere år, for derefter at jagte dem.
    Vi har stadig samme regler og live i DK, skulle man ikke have startet denne sag/proces tidligere?

  7. SE210 du må fismer have ondt bag i med alle de statspenge SAS har modtaget igennem årene!
    Jeg er enig i at vi skal beskytte den danske model, og FR ikke er til stor hjælp her.
    Men hvordan har i det så med store selskaber som eksempelvis SAS der laver codeshare med asiatiske selskaber! I mine øjne er det bare den pæne måde at lave social dumping på – eller?

  8. Ravnen. Hvornår har SAS sidst fået penge direkte ned i foret fra staterne?

    Og ja, uhæmmet brug af code share er også et problem, men det som Ryanair gør er uden sammenligning.

  9. Lars, som jeg opfatter det er det en metode til at dele udgifter / indtægter mellem flere operatører. Hvilket gør at Thai air eksempelvis kan sende sas gæster afsted til bangkok, mens evt overskud/ underskud deles efter fordelingsnøgle aftalt efter om man er operating eller marketing airline. Derved kan man sende gæster afsted med asiatiske lønninger, men til danske priser, uden nogen får indt bag i.
    Er det helt forkert opfattet?

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn