Icelandair overvejer 15 nye ruter

    1
    PR-foto af Icelandairs koncernchef, Birkir Holm Gudnason, i forbindelse med selskabets nye tiltag: Icelandair Stopover Buddy, hvor han er en af de Icelandair-ansatte, der tilbyder at tage sig af turister.
    PR-foto af Icelandairs koncernchef, Birkir Holm Gudnason, i forbindelse med selskabets nye tiltag: Icelandair Stopover Buddy, hvor han er en af de Icelandair-ansatte, der tilbyder at tage sig af turister.

    FLYSELSKABER: I år får Icelandair fire nye destinationer – én åbning blev besluttet på tre dage. Snart har selskabet større langrutefly – men intet ønske om at komme i en luftfartsalliance.

    (Reykjavik, standby.dk) ”Vi har identificeret potentiale for måske at åbne på 10-15 nye lufthavne i Nordamerika og Nordeuropa, og nej, vi har ingen planer om Aalborg.”

    Sådan lød meldingen på et pressemøde fredag med Icelandairs koncernchef, Birkir Holm Gudnason, og salgs- og marketingsdirektør, Helgi Mar Björgvinsson.

    Det skete under Icelandairs 24. udgave af sin Mid-Atlantic fagmesse, hvor der samles aktører fra de16 destinationer i Nordamerika og mere end 25 i Europa.

    Halvdelen af Icelandairs i år forventede 3,6 mio. passagerer flyver mellem Europa – via Island – til Nordamerika, hver tredje skal ”kun” til Island, mens de sidste 15 pct. af rejsende fra Island.

    Island er blevet et trendy rejsemål og derfor har mange flyselskaber, f.eks. Easyjet og Lufthansa samt Delta Air Lines, åbnet primært sæsonruter til sagaøen.

    Men der er også konkurrence på hjemmefronten fra det islandske Wow Air, der både flyver til Europa og USA. ”Men vi mærker ikke konkurrencen fra Wow Air,” lød det fra Icelandair-duoen på pressemødet.

    Nye ruter for Icelandair i år bliver helårsruten til Chicago samt sæsonruten til canadiske Montreal – hertil kommer ny rute til skotske Aberdeen, fløjet af datterselskaber Air Iceland – samt, som noget nyt, en rute til Paris’ sekundære lufthavn, Orly.

    Icelandair har i årtier fløjet til Paris de Gaulle, men tidligere på måneden kom muligheden for også at flyve til Orly – en mulighed Icelandair tog imod med tre dages betænkningstid.

    ”Orly har mange ruter fra navnlig Sydfrankrig,” sagde Lea Gayet Gestdottir, salgschef for Icelandair i Frankrig, til standby.dk

    Icelandairs passagertal fortsætter med at vokse. Det er steget med 1,5 mio. passagerer siden 2012- i 2009 var tallet 1,3 mio.

    Selskabet kommer i år op på at have 27 fly, arbejdshesten er Boeing B757-200/300, men der kommer i april og maj også to Boeing B767 med plads til 262 passagerer. Foreløbig skal de flyve til bl.a. Boston, Chicago og New York. Fra 2018 og frem til 2022 begynder Icelandair også at få sine 16 bestilte Boeing B737-800/900 MAX-fly, deres rækkevidde dækker 70 pct. af Icelandairs nuværende destinationer.

    På Boeing B757-200 flyene har Icelandair plads til 183 passagerer, og passagersæder til 300 på selskabets B757-300. På de kommende Boeing B737 MAX får Icelandair i sin B737-800 version plads til 152 passagerer og 172 i B737-900 versionen.

    Icelandair har ingen planer om at få Boeing B787 Dreamliner eller den kommende forbedrede version af Boeing B777.

    ”Vi kan pga. vores geografiske beliggenhed nå længere med B757 end andre flyselskaber, der skal bruge større fly for at flyve mellem Europa og Island,” sagde Icelandair-duoen, Birkir Holm Gudnason og Helgi Mar Björgvinsson. De medgav af Icelandairs B757 er gamle, men det skal måles på starter og landinger, ”og her har vi færre, fordi vi flyver længere flyvninger,” sagde de.

    De tilføjede på pressemødet, at Icelandair ikke har nogen alliance-planer: ”Vi banker ikke på døren hos nogen alliance. Vi havde ikke groet så stærkt, som vi gør, hvis vi var medlem af en alliance. Men vi har tæt samarbejde med SAS og Finnair – samt i Nordamerika Alaska Airlines på USAs vestkyst og JetBlue på Østkysten,” sagde Birkir Holm Gudnason og Helgi Mar Björgvinsson.

    Island har kvalificeret sig til sommerens slutrunde i fodbold under EM-mesterskabet. Her er Island i pulje med Portugal, Ungarn og Østrig. Men der er ingen planer om at male Icelandair-fly i særbemaling pga. kvalifikationen.

    1 COMMENT

    1. Gamle betyder ikke noget, hvis de er godt vedligeholdt.
      Nye fly der ikke bliver ordendtligt vedligeholdt er ikke bedre, selvom pressen elsker nye fly.

    LEAVE A REPLY