I slipstrømmen fra Ryanair konflikten

Aviators direktør i Københavns Lufthavn, Ole Brinks Andersen.

Ole Brinks Andersen.

DØDSKAMP: ”Vi må finde en tredje vej, som er til fordel for både virksomhed og medarbejdere. Lige nu er det et kapløb mellem servicevirksomhederne i Københavns Lufthavn om at dø langsomst, skriver Aviators direktør og fortæller, hvad lønningerne er.

Alt mens debatten ruller, og konflikter truer mellem fagforbund og Ryanair i en strid om den danske model, har adm. direktør Ole Brinks Andersen, Aviator Danmark, skrevet et debatindlæg i Berlingske.

Det er ikke nogen hemmelighed, at konkurrencen er benhård til det yderste blandt handlingsselskaberne i Københavns Lufthavn. Senest har Swissport og SAS afbrudt forhandlingerne, og SAS har igen selv overtaget.

”Hvorfor skal debatten om arbejdsforhold begynde og slutte med konflikt? Hvorfor tager vi ikke den oplagte mulighed og indleder en positiv dialog med vores medarbejdere om, hvad gode arbejdsforhold egentlig er?” spørger Brinks Andersen.

”Vores ansattes løn forhandles med lokalaftaler, som lægges oven på den overenskomst deres kollegaer i industriens overenskomst har.

En fuldtidsansat bagageportør har en ugentlig arbejdstid på 34 timer inkl. arbejdsgiver betalt frokost og får en grundløn på 32.000 kr., seks ugers ferie og tre ugers kompensationsfrihed. Hertil kommer en række tillæg og andre goder, som vil gøre de fleste under samme overenskomst grønne af misundelse, ” fortsætter artiklen.

”Det er også min oplevelse fra de senere år, hvor jeg har haft ansvaret for lokalforhandlingerne, at tillidsrepræsentanter hellere lukker virksomheden end at finde de nødvendige justeringer. Noget må gøres. Lige nu er det er kapløb mellem servicevirksomhederne i Københavns Lufthavn om at dø langsomst.” slutter Ole Brinks Andersen.