I slipstrømmen fra Ryanair konflikten

9
Aviators direktør i Københavns Lufthavn, Ole Brinks Andersen.
Ole Brinks Andersen.

DØDSKAMP: ”Vi må finde en tredje vej, som er til fordel for både virksomhed og medarbejdere. Lige nu er det et kapløb mellem servicevirksomhederne i Københavns Lufthavn om at dø langsomst, skriver Aviators direktør og fortæller, hvad lønningerne er.

Alt mens debatten ruller, og konflikter truer mellem fagforbund og Ryanair i en strid om den danske model, har adm. direktør Ole Brinks Andersen, Aviator Danmark, skrevet et debatindlæg i Berlingske.

Det er ikke nogen hemmelighed, at konkurrencen er benhård til det yderste blandt handlingsselskaberne i Københavns Lufthavn. Senest har Swissport og SAS afbrudt forhandlingerne, og SAS har igen selv overtaget.

”Hvorfor skal debatten om arbejdsforhold begynde og slutte med konflikt? Hvorfor tager vi ikke den oplagte mulighed og indleder en positiv dialog med vores medarbejdere om, hvad gode arbejdsforhold egentlig er?” spørger Brinks Andersen.

”Vores ansattes løn forhandles med lokalaftaler, som lægges oven på den overenskomst deres kollegaer i industriens overenskomst har.

En fuldtidsansat bagageportør har en ugentlig arbejdstid på 34 timer inkl. arbejdsgiver betalt frokost og får en grundløn på 32.000 kr., seks ugers ferie og tre ugers kompensationsfrihed. Hertil kommer en række tillæg og andre goder, som vil gøre de fleste under samme overenskomst grønne af misundelse, ” fortsætter artiklen.

”Det er også min oplevelse fra de senere år, hvor jeg har haft ansvaret for lokalforhandlingerne, at tillidsrepræsentanter hellere lukker virksomheden end at finde de nødvendige justeringer. Noget må gøres. Lige nu er det er kapløb mellem servicevirksomhederne i Københavns Lufthavn om at dø langsomst.” slutter Ole Brinks Andersen.

 

9 COMMENTS

  1. Venligt interesseret spørgsmål – når så alle handlingselskaberne er gået konkurs – lukker lufthaven så?

  2. Nu glemte han lige at nævne sin egen million bonus, som han har fået for at smadre sine medarbejdere og for den sags skyld firma!!! Men kære Ole, så fyr hele banden og erstat dem med østeuropæisk arbejdskraft hvis du tør!!!

  3. Hvad med om du, i stedet for at faldbyde dine ’service’ og dermed udsætte dine medarbejdere for urimelige vilkår, bad dine kunder om at betale hvad det koster?
    Det er ikke nogen hemmelighed, at Aviator, tidligere Novia, faldbyder priserne for at få kunder fremfor, at levere et kvalitetsprodukt. Måske er det Menzies entre der gør ondt på manden og tabet af Norwegian.

  4. Får man 32.000 som bagageportør? OMG! Det er altså meget mere end jeg gik og troede. Er det mig der helt ude af trit med lønniveauet eller hvad?

    • Du søger bare job som portør. Men sig farvel til et normalt famileliv og velkommen til tre holds skift. Velkommen til skulderskader og prostatakræft. Velkommen til et arbejde med mange arbejdsulykker og stor forurening. Velkommen til et arbejde juleaften, nytårsaften og andre dejlige højtidligheder.
      Nogle har valgt at arbejde under disse vilkår og får løn derefter. Efter sigende skulle skraldemænd få en ligeså god løn. Kort sagt alle dem der er i en forhøjet risikogruppe for at servicere samfundet, får en løn der svarer til denne risiko, eller bliver kompenseret for at komme på arbejde på helligdage og skæve tidspunkter.
      Du søger bare, der er stor udskiftning, så der går nok ikke så lang tid før du får jobbet.
      P.S. Bare til info. De 32000 er med søn -og helligdagsbetaling og aftentillæg.

    • Frederik. Rolig nu, hvis du ikke kender detaljerne.

      Da det kom frem, at togstewardesser tjente 450.000 kr om året, gik folk også straks i selvsving, for det måtte jo være 37.500 kr om måneden. Man kan begynde med at trække pension, weekendtilllæg, nat, og aftentillæg ud, og så se hvad det bliver.

      Der er velsagtens også en del tillæg til dig, hvis du arbejder weekend og aften?

  5. Prøv nu at gå efter bolden i stedet for manden – ham kan I skælde ud på en anden gang.

    Præcist hvad er der galt i at spørge medarbejderne, hvad DE gerne vil have? Nogle steder kalder man den slags demokrati. Fagforeningerne angiver at være til for medlemmerne og så var det vel ikke helt ude i skoven at spørge dem.

  6. Det er benhårdt arbejde i al slags vejr og med skiftende arbejdstider – men jo, det er også en pæn slat mere, end jeg får for 37 timer uden frokost og “kompensationsfri”.

  7. Hvad Ole glemte , at nævne, er arbejdsforholdene i Aviator/Novia. Han kunne starte med, at kigge indad. Derefter kunne han fyre nogle af mellemlederne. For der har været kørt 120% chikane på bagagefolkene, hvilket Ole med 100% sikkerhed har vidst hele tiden. Og det er så bare toppen af isbjerget.

LEAVE A REPLY