‘Hvad gør Frank Jensen ved, at flyene drøner udenom København?’

Finn Rudaizky.

Finn Rudaizky.

DEBAT: Der er brugt millionbeløb for at få flere langruter, og nu går SAS mere via Stockholm og Oslo. Hvad gør overborgmesteren ved den udvikling i Københavns Lufthavn, spørger DF-medlem af Hovedstadens regionsråd.

Af Finn Rudaizky

”Siden 2010 er der brugt mange penge på at udvikle nye flyruter fra Kastrup lufthavn. Cirka 200 millioner kroner er der skudt ind i en fond – Copenhagen Connected. Rigtig mange af dem er skattekroner.

Enkelte ruter er blevet til noget, men rigtig mange ruter er stadig varm luft. Det er trist, for der er rigtig mange jobs i flyruter. Ikke kun for lokalsamfundet men også for hele regionen.

Det var ellers en rigtig optimistisk overborgmester Frank Jensen (S), der dengang talte om at sikre København har en god stor lufthavn med mange direkte ruter. Det var afgørende for erhvervsudviklingen, at man kan flyve direkte til og fra København. Sågar forskningen ville lide og ikke mindst ville det være katastrofalt for turismen, mente Frank Jensen.

Nu planlægger SAS så en række nye langruter i forbindelse med at de får leveret helt nye fly af typen A350-900 XWB og A330-300 Enhanced direkte fra Airbus fabrikken.

Udfordringen er imidlertid, at SAS ikke planlægger at åbne disse interkontinentale langdistance turer fra København.

De skal i stedet åbnes fra Oslo og Stockolm i løbet af næste år..

Det betyder, at Københavns Lufthavn kommer voldsomt under pres fordi man så ikke længere vil være den vigtigste hub-lufthavn i SAS rutenettet. Netop en hub-lufthavn gør, at man flyver passagerer ind fra andre lande for at skifte fly. Passagerer som ellers ikke vil være kommet til København.

Nu er spørgsmålet jo hvad Frank Jensen og socialdemokratnerne i såvel København som Region Hovedstaden vil gøre ved det. Væksten drøner uden om København på trods af de 200 investerede millioner kroner.

Jeg går ud fra, at det er overflødigt at sige, at vi i Dansk Folkeparti ikke er synderligt imponerede over indsatsen. Specielt ikke fordi den manglende success koster arbejdspladser i Kastrup lufthavn”.