Hotelkæder i kamp mod bookingmaskiner

hilton hotelHOTELLER: Store Hilton og Marriott strides med OTA-bookingmaskiner som Priceline, Expedia og TripAdvisor om hotelkæderne kan give billigere priser til sine bonusmedlemmer, end hvad de tilbyder OTA’erne.

Hilton og Marriott tilbyder nu medlemmer af sine loyalitetsprogrammer rabatter på fra to til 20 pct. Men tiltaget har fået OTA’erne (Online Travel Agency) Priceline, Expedia og TripAdvisor til at tvinge søgeresultater fra hotelkædernes hjemmesider længere ned i resultatlisten.

Hotelkæderne fastholder, skriver Hotelmarketing.com, at der ikke er tale om brud på deres kontrakter med OTA’erne, hvor de har forpligtet sig til ikke at tilbyde lavere priser på egne hjemmesider. Kæderne mener, at det står dem frit for at tilbyde rabatterne gennem deres loyalitetsprogrammer.

Priceline rammes mindst hårdt, da kun 10-15 pct. af dets omsætning i USA kommer fra Hilton og Marriott. Omvendt kommer lidt over halvdelen af TripAdvisors og Expedias salg fra de to hotelkæder i USA.

De sænkede priser hos Hilton og Marriott gives kun til kædernes bonusmedlemmer – og kan ikke ses på deres egentlige hjemmesider.

Omvendt truer de sænkede “member rates” priserne hos Hilton og Marriott, “Best Price Guarantees,” fra OTA’erne.

Analysen fra Hotelmarketing.com siger, at forbrugerne generelt ikke er loyale for hotelkæder.