Hotelkæde fik rekordomsætning

Small Danish HotelsHOTELLER: For 12. år var der sidste år omsætningsfremgang for de 93 medlemmer af Small Danish Hotels, der samlet fik deres bedste årsregnskab nogensinde.

Bruttoomsætningen i 2014 blev 111,3 mio. kr., en fremgang på 4,5 pct. i forhold til 2013.

”Hvad overskuddet blev, er ikke interessant, eftersom vi er en nonprofit organisation. Får vi overskud bruges det til at skrue op for markedsføringen,” sagde Hilding Hvid, bestyrelsesformand i Small Danish Hotels, i går til standby.dk og tilføjede, at Small Danish Hotels i øjeblikket har 93 medlemmer mod 100 sidste år. ”Tallet stiger og falder,” siger Hilding Hvid, der ejer og driver Gjerrild Kro med 20 værelser på Djursland. ”Der er megen fokus på udkants- og vandkants-Danmark, men det går godt for os.”

I pressemeddelelsen fra Small Danish Hotels siger bestyrelsesformanden: ”Vi er stolte over, at det på et trængt marked igen er lykkedes os at skabe vækst og omsætning til vores medlemmer. Vi har i det forgangne år fokuseret meget på at synliggøre vores navn og vores medlemmer og på at fortælle kunderne, hvorfor de skal bruge Small Danish Hotels i stedet for kun at slå på prisen.”

Hilding Hvid, der også er medlem af bestyrelsen for Horesta, fremlagde rekordregnskabet på Small Danish Hotels’ generalforsamling forleden på Hotel Niels Juel i Køge. For Small Danish Hotels hænger fremgangen bl.a. sammen med stigning i brugen af hjemmesiden, der ifølge foreningen har udviklet sig til en af Danmarks mest besøgte sider i hotel- og turismebranchen. Antallet af sessioner voksede sidste år 41 pct. til 1,6 mio.

Blandt årsagerne til væksten er, siger Small Danish Hotels, øget kendskab til kæden – bl.a. via salg af gavekort til hotelophold i samarbejde med supermarkedskæden Rema 1000. Det forventer Small Danish Hotels at følge op med flere salgssteder i Danmark og udlandet.

Omsætningen for Small Danish Hotels steg sidste år i en række vesteuropæiske lande. I Sverige med 5,8 pct., i Norge 33 pct. og Holland med 14%. På det danske marked steg omsætningen sidste år 18 procent.

En undersøgelse fra medievirksomheden Brandhouse i 2014 viser, at Small Danish Hotels indtager førstepladsen inden for den samlede hotel- og turismebranche, når det kommer til kundeloyalitet og kundetilfredshed, oplyser Small Danish Hotels.