Hoteldirektør forsvarer fri prissætning

4
Karim Nielsen, adm. direktør for de fire københavnske Brøchner Hotels.
Karim Nielsen, adm. direktør for de fire københavnske Brøchner Hotels.

TURISME: Det er op til det enkelte hotel frit at sætte prisen – det skal andre ikke blande sig i, siger direktør for Brøchner Hotels efter Bella Centers direktør kritiserede ublu priser under kommende kongres. Horesta-formand støtter også fri prissætning.

7.000 kr. for et værelse på 10 kvadratmeter på det tre-stjernede Copenhagen Star Hotel er ”ekstremt kortsigtet profitmageri,” sagde koncernchef for Bella Centers BC Hospitality Group, Allan Agerholm, bl.a. i går til standby.dk – og sagde også i artiklen: ”Jeg hverken kan eller må blande mig i hotellernes prisdannelse, men jeg har sjældent oplevet noget lignende, og det er desværre ikke isoleret til dette hotel.”

De høje hotelpriser i næste uge i København skyldes en medicinsk kongres i Bella Center med 5.000 deltagere.

Allan Agerholm kritiserede også, i sin egenskab af bestyrelsesformand for VisitDenmark, at nogle hotelgrupper, bl.a. Brøchner Hotels, ikke bidrager til Meetingplace Wonderful Copenhagens arbejde med at tiltrække kongresser som den kommende til byen.

Karim Nielsen, adm. direktør for de fire københavnske Brøchner Hotels, er bestemt ikke enig i Allan Agerholms udtalelser.

”Allan Agerholm, der jo også er næstformand i Horesta, skal ikke blande sig i prissætningen på hoteller, men overlade dette til den enkelte virksomhed. Hvis nogen kan sælge et hotelværelse til 9,500 kr., så er det fordi markedet er der. Der er jo ikke nogen der råber op, når vi i lavsæsonen må sælge et værelse for måske 500 kr.,” siger Karim Nielsen til standby.dk

Til kritikken fra Allan Agerholm om, at Brøchner Hotels er blandt dem, der ikke støtter Meetingplace Wonderful Copenhagen, siger Karim Nielsen: ”Der er rigtig mange måder at markedsføre København på – det behøver ikke være de traditionelle gammeldags traditionelle måder, som Allan Agerholm er fortaler for.

I Brøchner Hotels har vi bl.a. hotellet SP34, som vi har udvidet og renoveret for over 100 mio. kr. til Københavns nok bedste boutique hotel.

Vi har siden genåbningen givet masser af store rabatter på overnatninger, når f.eks. Wonderful Copenhagen eller VisitDenmark har udenlandske pressefolk i København. Det giver masser af omtale af København – og også af SP34, der er det mest omtalte københavnske hotel i udenlandske medier,” siger Karim Nielsen og tilføjer: ”Brøchner Hotels har faktisk vist interesse for at komme ind i Meetingplace Wonderful Copenhagen, men de har ikke et produkt der passer til boutique-hoteller som vores. Men jeg er naturligvis åben for en dialog med Allan om, hvad vi fælles kan gøre for at støtte dansk turisme.”

I en kommentar til artiklen i går på standby.dk, siger formand for hovedparten af hotellernes brancheforening, Horesta, Jens Zimmer Christensen: ”Horesta har ingen indflydelse på eller mening om medlemmernes prissætning. Det handler om udbud og efterspørgsel. Horesta forventer, at alle virksomheder overholder dansk lovgivning uanset deres organisatoriske tilhørsforhold.”

Kommentar fra Allan Agerholm

Forelagt kritikken fra Karim Nielsen, svarer Allan Agerholm: ”Jeg ved ikke, hvad min rolle i Horesta har med sagen at gøre, men lad os holde fokus: Som understreget i går på standby.dk kan alle hoteller danne deres priser frit, men det er et faktum, at den ublu grådighed, vi ser i kommende kongresperioder, vil hindre vores muligheder for at lande lukrative kongresser i fremtiden. Det er kortsigtet frem for langsigtet.”

”Der er også et uomtvisteligt faktum, at den såkaldte “gammeldags og traditionelle markedsføring” som Meetingplace udfører på vegne af sine over 120 medlemmer, som bidrager og som ikke kører frihjul, resulterer i en omsætning i regionen på ca. 1,3 milliarder kr. i 2016.

Jeg tror ikke, at det samme kunne været opnået ved at alene give rabatterede overnatninger, og ifølge mit kongressalgsteam, så har vi ikke fået et eneste kongres-lead med henvisning til, at kongresarrangøren har læst om SP34, men derimod en hel del gennem MeetingPlace-samarbejdet” siger Allan Agerholm og tilføjer: ”Der er allerede både store og små medlemmer i Meetingplace, hvor medlemskab i øvrigt prisfastsættes som et beløb pr. værelse. Så der er ingen hindring for nogen at deltage – store som små – det er alene et spørgsmål om at ville investere i fællesskabet eller læne sig tilbage og cashe ind.”

4 KOMMENTARER

  1. Alt med maade. Som ledere i turistnaeringen har vi et ansvar som ud over vores egen virksomhed som inkluderer at sikre destinationen som en attraktiv spiller langsigtet. Her er det vigtigt at en kortsigtet pris strategi ikke tager over med risiko for manglende gensalg til foelge.

    • Jan: Ja du har ret… alt med måde og jeg må sige at det lyder som noget af en
      prisstigning uden jeg skal gøre mig til dommer over det, men faren er jo også
      at det kan give “bagslag” og få den modsatte effekt men det er jo en privat
      virksomhed med fri prisfastsætning !! udbud og efterspørgsel.

      Nu er det jo ikke et nyt fænomen og i London hvor jeg selv ofte kommer behøver man blot
      at kikke på div prisportaler for at se hvornår der er London Marathon, store messer / udstillinger
      i Earl´s Court, Wimbledon, Chelsea Flower Show osv og så får både hoteller og flybilletter lige et hak opad.

      Skulle selv booke et hotel værelse i syd vest england for nogle år siden i forbindelse med arbejde, men de var nærmest ubetalelige for en dansk pengepung, hvorfor ? ups, der var Glastonbury Festival…. så udbud og efterspørgsel sætter prisen 🙂

  2. Jeg er helt enig med Allan Agerholm!
    Det er lidt som at pisse i bukserne, det føles dejligt varmt her og nu, men det pis begynder at blive koldt på et tidspunkt. Det er en kortsigtet tankegang, som bidrager til at kongresserne på sigt placeres i andre lande hvis dette fortsætter. Vi har ALLE, store og små hoteller, interesse i at kongresserne placeres i København. Og fordi at markedet ser anderledes ud i lavsæsonen, hvor efterspørgslen er lav, skal da ikke retfærdiggøre at kunder under højsæsonen skal opveje dette og straffes i så ekstrem grad.
    Det er korrekt at Horesta ikke skal gå ind i diskussionen, da hotellerne samtidig har råbt op om at Horesta skal kæmpe for fri konkurrence og kæmpe imod prisklausuler. Men en ting er at man kan sidde med ekstremt dårlig smag i munden. En anden er at det rammer branchen og ens eget hotel på sigt, når man priser sig til 7000-10000 og endda 20.000 kr per nat for et rum på 10-15 m2, som et af de nævnte hoteller her har været oppe på under kongressen.
    Så er det ikke længere en hoteloplevelse man sælger til kunden, og der må være en hårfin grænse for hvor langt prissætningen, kan og skal gå.

  3. Set med Jyske briller – Det er sgu da løwn med de Københavnerpriser !

    Fri prissætning er klart klart fair nok, men fornuften eller det uforskammede i at tage 10 – 15 i merpris i forhold til normal priserne er vel et udtryk for at man ikke respektere eller på sigt ønsker at de gæster og store kongresser som har valgt at lægge deres værtsskabet i hænderne på København og OS Danskere.

    De hoteller og deres ledere som NU forsøger at spinde guld, kan man da håbe blive bliver ramt af deres egen medicin: deres leverandører går sammen og alle sætter de priserne op efter samme målestok de har jo vel også ekstra HØJE priser i peak-perioderne.
    At de gæstende organisationer og deltagere boykotter de griske hoteller.
    Øv, øv, at der er så langt til skønne Køvnhavn så kunne vi jo leje huset eller sommerhuset ud et par dage og tjene STOOORE penge og så i stedet smutte på en BILLIG chartertur i øjeblikket.

    Tivoli kunne vel også 1000,- kr i stedet for 100,- kr på Peak-dagene

    Tja den der ler sidst ler bedst ikk`

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn